این کشور سرکنسولگری روسیه را تعطیل کرد

دولت لهستان، روسیه را متهم به اقدامات خرابکارانه در سراسر اتحادیه اروپا کرده و دستور تعطیلی یکی از سه کنسولگری روسیه در این کشور را صادر کرد.

"رادوسلاو سیکورسکی"، وزیر امور خارجه لهستان، روز سه‌شنبه در سخنانی مدعی شد که دلیل این مسئله جنگ ترکیبی مسکو علیه لهستان و متحدانش است که از جمله شامل خرابکاری و حملات آتش‌سوزی است.

وی تاکید کرد که دیگر از کارمندان این کنسولگری در کشور استقبال نمی شود. این مقام لهستانی گفت: اگر این اقدامات متوقف نشود، لهستان این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات بیشتری انجام دهد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، وعده واکنش مناسب روسیه به بسته شدن سرکنسولگری در پوزنان را داد. روسیه همچنین در گدانسک و کراکوف کنسولگری دارد.

خبر مرتبط
کره جنوبی تهدید کرد/ اعزام نیرو به روسیه و اوکراین جدی شد؟

سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی هفته گذشته در گزارشی مدعی شده بود که کره شمالی یک هزار و ۵۰۰ نیروی ویژه خود را برای دیدن آموزش و سازگاری پیدا کردن با محیط به پایگاه‌های نظامی واقع در شرق روسیه اعزام کرده است تا بعد از آماده شدن، به جبهه جنگ با اوکراین اعزام شوند.

سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان به دستگیری یک شهروند اوکراینی اشاره کرد که اعتراف کرد توسط عوامل روسی برای انجام یک آتش افروزی در وروتسواف تحریک شده است. این مرد در حال حاضر در انتظار محاکمه است. سیکورسکی گفت که حدود ۲۰ مظنون خرابکاری در لهستان در حال تحقیق هستند.

سیکورسکی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی خصوصی TVN گفت روسیه چنین حملات آتش افروزی را در سراسر اروپا انجام می دهد. وی افزود: پوتین باید از این گونه اقدامات منصرف شود.

به این ترتیب لهستان کنسولگری روسیه در پوزنان را تعطیل کرد. رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان در سخنانی در ورشو گفت که کارمندان این سرکنسولگری در شهر غربی لهستان نامطلوب هستند. کنسولگری باید در روزهای آینده کار خود را متوقف کند. وی مدعی شد که به عنوان وزیر امور خارجه اطلاعاتی در دست داشت مبنی بر اینکه روسیه پشت تلاش های خرابکارانه در لهستان و کشورهای متحد آن بود.

خبر مرتبط
سفیر روسیه احضار شد

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز دوشنبه با نماینده ارشد روسیه در سئول تماس گرفت تا از اعزام سربازان کره شمالی برای جنگ روسیه با اوکراین ابراز تاسف کند.

بر اساس گزارشی در روزنامه گازتا ویبورچا، بازرسان لهستانی دریافته‌اند که سرویس مخفی روسیه به دنبال خرابکاران اضافی آنلاین است. گفته می شود که آنها در کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا حملات آتش افروزی انجام می دهند. بر اساس این ادعا معادل بیش از ۴۶۰۰ یورو برای حمله آتش سوزی به کارخانه رنگ در برسلاو پیشنهاد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه لهستان همچنین مدعی شد که در حال حاضر پرونده هایی در لهستان علیه حدود ۲۰ نفر در ارتباط با خرابکاری های روسیه وجود دارد. سیکورسکی از روسیه خواست به "جنگ ترکیبی" پایان دهد و این حق را برای خود محفوظ می داند که گام های بعدی را بردارد.

لهستان کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو یکی از متعهدترین حامیان سیاسی و نظامی اوکراین است، بنابراین کرملین لهستان را به عنوان یک دشمن می بیند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.