هم‌صدایی بی‌سابقه بایدن با نتانیاهو؟/ پشت پرده بازی پرهزینه تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز، امواج میدیابا انتشار گزارشی مدعی شد: «تصمیم دولت بایدن برای استقرار ادعایی سیستم ضد موشکی در اسرائیل و اعزام نیروهای آمریکایی برای عملیاتی کردن آن با واکنش شدید ایران مواجه شده است. این در حالی است که یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به ماجراجویی‌های ادعایی اسرائیل هشدار داده و تاکید دارد که این کنش ادعایی بی‌پاسخ نمی‌ماند. پنتاگون ۱۳ اکتبر مدعی شد، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، مجوز استقرار باتری پایانه دفاع منطقه‌ای موسوم به تاد در ارتفاع بالا و اعزام پرسنل نظامی ایالات متحده به اسرائیل را به دستور بایدن صادر کرده است. وزارت دفاع ایالات متحده همچنین مدعی شد که این تصمیم برای "کمک به تقویت دفاع هوایی اسرائیل در پی حملات بی‌سابقه ایران" در ۱۳ آوریل و اول اکتبر اتخاذ شده است. پنتاگون گفت: «این تصمیم (ادعایی) بر تعهد آهنین ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی تأکید می‌کند». همزمان رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که حدود ۱۰۰ نیروی آمریکایی برای راه‌اندازی باتری تاد به اسرائیل اعزام خواهند شد.

به ادعای امواج میدیا، «در حالی که شایعات در باب استقرار نیروهای آمریکایی تاد و پرسنل آمریکایی در اسرائیل دهان به دهان می شود، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، تلویحاً نسبت به چنین تصمیمی به آمریکا هشدار داد. عراقچی نموداری در شبکه ایکس(توئیتر سابق)منتشر کرد که نشان می‌دهد چگونه کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل از سال ۱۹۵۹ تغییر کرده و در سال گذشته به اوج خود رسیده است. عراقچی نوشت که ایالات متحده گذشته از «تحویل مقادیر بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل»، «اکنون جان سربازان خود را نیز با استقرار این سیستم در اسرائیل به خطر می‌اندازد». در این میان نیز خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی عملکرد «تاد» را کم اهمیت جلوه داد و توانایی‌اش در مقابله با موشک‌های ایران را زیر سوال برد. به نوشته این رسانه، «تاد» قادر به رهگیری تسلیحات مافوق صوت ایران، یعنی فتاح نیست که در حمله اول اکتبر به اسرائیل از آن استفاده شد. این خبرگزاری تاکید کرد: استقرار تاد به اسرائیل برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران کمکی نخواهد کرد».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای «تاد»؛ قمار واشنگتن با کارت تل‌آویو/ سیستم دفاعی اسرائیل بی‌دفاع شد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.