ماجرای رقابت پنهان ایران و عربستان در منطقه

به گزارش اقتصادنیوز، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر «برقراری آتش بس در غزه و لبنان» تاکید کرد؛ آن هم در شرایطی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده با اسرائیل هم صدا شده است. به ادعای گاردین، «در شرایطی که تنش حاکم در حال تبدیل شدن به رویارویی همه جانبه است، ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر کلیدی منطقه تلاش دارند تا از تمامی اهرم‌های خود برای تحقق صلح استفاده کنند. در همین راستا عراقچی که در دور اول سفرهای منطقه‌ای‌اش به بیروت و دمشق سفر داشت، حالا با کارت‌هایی که در اختیار دارد تلاش می‌کند تا زمینه را برای هم صدایی با اعراب جهت برقراری آتش بس در غزه و لبنان هموار سازد. گروهی مدعی‌اند که حزب الله قصد دارد فارغ از شرایط غزه تنش به آتش بس بدهد؛ این در حالیست که این گروه با انتشار بیانیه ای، این موضوع را تکذیب کرده است».

گاردین در ادامه گزارش ادعایی‌اش آورد، «لبنان در گذشته یکی از دلایل اصلی (ادعایی‌) تنش بین تهران و ریاض بوده است، عربستان سعودی در بازه‌ای از زمان به دنبال آن بود تا زمینه را برای کاهش نفوذ ایران و حزب‌الله در این کشور آماده کند. هرچند گفته می‌شود هنوز هم پادشاهی کماکان بر این خواسته تاکید دارد اما در خفا. در این میان گروهی از ناظران می‌گویند، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، با چالشی جدی مواجه است. او در مسیر بهبود روابط پادشاهی با ایران، از ایالات متحده می‌خواهد تا برای شناسایی خطرات دوگانه تشدید تنش میان تهران و تل‌آویو و گسترش دامنه درگیری‌ها به لبنان، استراتژی مشخصی را تعریف کند. در عین حال، ریاض مدعی است که حضور و قدرت حزب‌الله مانعی جدی در برابر مانور این بازیگر در لبنان است. همزمان ریاض به خوبی می‌داند که اسرائیل تن به تشکیل کشور فلسطینی نمی‌دهد».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رمزگشایی از نقش‌آفرینی عربستان در میانه رویارویی تل‌آویو و مقاومت/ پشت پرده رقابت تهران و ریاض» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.