ناگفته‌ها از نشست تیم دیپلماسی ایران و نخست وزیر لبنان

به گزارش اقتصادنیوز، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه تاکید کرد که «تهران در صدد است تا هم صدا با عربستان، قطر و سایر کشورهای منطقه زمینه را برای کاهش تنش‌ها هموار کند.» منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود در گفت و گو با نشنالمدعی شدند «عراقچی به عنوان بخشی از سفر منطقه‌ای خود با هدف «دفاع» از موضع ایران در قبال تنش با اسرائیل از ریاض و دوحه بازدید کرد. به گفته این منابع، «بخشی از تور منطقه‌ای عراقچی با هدف جلب حمایت سیاسی کشورهای کلیدی خلیج فارس برای دستیابی به آتش بس در غزه و لبنان و جلوگیری از رویارویی تمام عیار در منطقه انجام شده است.» در همین راستا اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حساب ایکس نوشته بود:‌ «تنها وظیفه همه دولت ها توقف نسل‌کشی در غزه و تجاوز به لبنان است، از همین رو این گروه از بازیگران باید تلاش‌های خود را برای محافظت از منطقه در برابر یک فاجعه تحمیلی به حداکثر برسانند». همزمان بر اساس بیانیه‌ای که رسانه دولتی قطر منتشر کرد، دو طرف روش‌ها برای همکاری‌های دوجانبه و راه‌های حمایت و ارتقای تعاملاتشان را بررسی کرده و درباب موضوعات مورد تمایلشان رایزنی داشتند.

نشنال در ادامه گزارش ادعایی اش آورد، «سال‌هاست که نفوذ و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به یکی از دغدغه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس بالاخص عربستان و امارات تبدیل شده است. در این میان فعل و انفعال‌های محور مقاومت، گروه‌هایی حامی ایران به تهدیدی جدی برای این گروه از بازیگران تبدیل شده، از همین رو از آغاز جنگ در غزه، رویکرد مقاومت و قدرت و اتحادشان زیر ذره بین بازیگران عرب قرار داشته و دارد». نشنال در ادامه یادداشت ادعایی‌اش با اشاره به حملات پی در پی اسرائیل به محور مقاومت، بالاخص حزب‌الله لبنان و ترور شهید سیدحسن نصر الله مدعی است، «کشورهای حاشیه خلیج فارس به حملات اسرائیل واکنشی نشان نداده‌اند و بعید به نظر می‌رسد با رویکرد تهاجمی تل‌آویو مخالفتی داشته باشند. با این همه پاسخ موشکی ایران به اسرائیل و پرتاب موشک به سوی مواضع این بازیگر موجب شده تا اعراب رویکرد منفعلانه‌شان را اندکی کنار بگذارند چرا که هرگونه رویارویی احتمالی می‌تواند منافع اقتصادی این گروه از بازیگران را با چالش‌هایی جدی روبرو کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پیدا و پنهان ماموریت عراقچی/ ناگفته‌ها از سفر به قلب عربستان در سایه تنش در خاورمیانه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.