قمار پرهزینه مودی/ معمای گلوله‌هایی که رابطه روسیه و هند را نشانه گرفتند

به گزارش اقتصادنیوز، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، اوایل ژوئیه که از مسکو بازدید کرد با اشاره به همکاری راهبردی چند دهه‌ای میان دو کشور، روسیه را «متحد قابل اعتماد» و «دوست دهلی نو» توصیف کرد. با این حال، کمتر از سه ماه بعد، این رابطه به آزمون گذاشته شده، به ویژه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی کی‌یف به مهمات هند و استفاده از آن در جنگ با روسیه. تحقیقات خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که گلوله‌های هندی خریداری شده توسط ایتالیا و جمهوری چک به اوکراین ارسال شده است. این گزارش به دنبال مجموعه‌ای از تصاویر جبهه جنگ رسانه‌ای شده است که نشان می‌دهد از مهمات هندی توسط نیروهای اوکراینی برای عقب راندن روس‌ها استفاده می‌شود. در همین حال، مودی چندین دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین داشته است. راندیر جیسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، گزارش‌های خبری مبنی بر استفاده اوکراین از مهمات هندی را «احتکار سلاح و شیطنت» توصیف کرد. او نقض قوانین هند را رد کرد اما به طور خاص ارسال گلوله‌های هندی در تسلیحات اوکراین را رد نکرد. اما مقامات روسی از پاسخ هند متقاعد نشده‌اند و یک سوال اساسی مطرح می‌کنند: «آیا دهلی نو خریداران گلوله‌های خود را تحت فشار قرار داده تا مطمئن شوند که به اوکراین نمی‌رسد؟»

خبرگزاری الجزیره در این باره نوشت: «شواهد زیادی دال بر استفاده از گلوله‌های توپخانه هند توسط نیروهای اوکراینی وجود دارد. یک مقام روسی که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت حتی عکس‌هایی وجود دارد که چنین حقیقتی را ثابت می‌کند. مقام روس به قراردادهای نهایی که صادرات نظامی را تایید و فروشندگان را برای ردیابی کاربران نهایی تسلیحات فروخته شده، شناسایی می‌کند، اشاره دارد. او با استفاده از نام دیگری برای جمهوری چک گفت: «مدرک نشان دهید که هند ارسال مهمات به ایتالیا یا چک و دسترسی اوکراین بدان‌ها را پیگیری کرده باشد».» به نوشته این خبرگزاری، «اگر مهمات هندی به اوکراین راه پیدا کند، این تنها نمونه از سلاح‌های هندی نخواهد بود که در جنگ‌های کنونی استفاده می‌شود. ماه ژوئن، الجزیره فاش کرد که چگونه موشک‌ها و مواد منفجره تولید شده توسط شرکت‌های هندی در بحبوحه جنگ ویرانگر غزه که در آن بیش از ۴۱ هزار نفر کشته شده‌اند، به اسرائیل ارسال شده است».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ماجرای گلوله‌های هندی که سر از اوکراین درآوردند/ تانگوی دهلی نو و مسکو روی گسل جنگ؛ بازی مودی با دم شیر؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.