سه قاره روی بمب ساعتی/ آمریکا در محاصره افتاد

به گزارش اقتصادنیوز، فرید زکریا، تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل با انتشار یادداشتی در واشنگتن پست مدعی شد، «در میانه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، این گزاره را به خاطر داشته باشید که این جغرافیا تنها یکی از سه جغرافیا در جهان است که رویزیونیست‌ها (بازیگران تجدیدنظر طلب) در تلاش برای برهم زدن نظم بین‌المللی هستند. در اروپا، جنگ همچنان ادامه دارد و در آسیا، شاهد پویایی جدید خطرناکی هستیم.» این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل در ادامه مدعی شد، «در مجموع، شاهد خطرناک‌ترین فعل و انفعال‌های بین‌المللی از زمان پایان جنگ سرد تا به امروز هستیم.»

زکریا در ادامه یادداشت خود آورد، «در خاورمیانه، تنش‌های کنونی ریشه در کشمکش متحدان آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران دارد. ایران در قامت یکی از قدرت‌های منطقه، با توسل به اعضای مقاومت و گروه‌های مستقر در عراق و سوریه تلاش داشته تا قدرت و نفوذش را افزایش دهد.» به باور زکریا، «پیش از حمله حماس در ۷ اکتبر، اعضای مقاومت جریان ثابتی از حملات کوچک را علیه اسرائیل و گاهی پادشاهی‌های خلیج فارس هدایت و اجرایی کردند. با این حال با حمله اسرائیل به غزه، تاثیر فشار مقاومت واقعی بود و موجب شد تا اعراب رویکرد محتاطانه‌ای داشته باشند. تا ژوئن، حدود ۷۰ درصد از تردد کشتی‌ها از منطقه دریای سرخ منحرف شد. بسیاری از خطوط هوایی پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کرده‌اند. در باب امارات، شرکت هواپیمایی مستقر در دبی، اخیرا پروازهای خود به ایران و عراق را لغو کرد. در چنین شرایطی حمله تازه یمن به تاسیسات نفتی عربستان باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت خواهد شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «روایت فرید زکریا از حلقه‌های آتشی که آمریکا را محاصره کردند/ جهان روی بمب ساعتی؛ آسیا یا اروپا، کدام قاره ضامن را می‌کشد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.