پس لرزه‌های جنگ در اروپا و خاورمیانه/ چالش‌های حاد پیش روی جهان

به گزارش اقتصادنیوز، اگرچه خبرهای خوبی در بازارها وجود دارد: بیشتر اقتصاددانان یک فرود نرم را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کنند. اما فرود سخت ژئوپلیتیکی می‌تواند مانع شود.ابزارها و فرآیندهایی برای رسیدگی به چالش های کلان اقتصادی وجود دارد. وقتی تورم بالاست، فدرال رزرو سیاست پولی و نرخ های بهره را تنظیم می کند و اغلب با موسسات همتا مانند بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا هماهنگ می شود. نتایج تضمین شده یکسان نیستند، از همین رو اقتصاددانان، سرمایه گذاران و سیاست گذاران درباره سیاست ها و پیامدهای آن بحث می کنند. با این حال، اگر نرخ های بهره بالاتر اقتصاد را کند کند و تورم را بدون ایجاد رکود کاهش دهد، فرود نرمی خواهیم داشت. در همین راستا نشریه فارین پالسی یادداشتی را منتشر کرده و همزمان به اهمیت دو مقوله اقتصاد و ژئوپلتیک اشاره کرده است. اقتصادنیوز، این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده است، بخش نخست در ادامه آمده است.

کتاب بازی در ژئوپلیتیک چندان واضح نیست و ژئوپلیتیک به حوزه بدبینانه‌تری تبدیل شده است. جنگ‌ها در خاورمیانه و اروپا، تنش‌ها در هند و اقیانوس آرام، و پرسش‌های عمیق‌تر در مورد اینکه «پایان دوران پس از جنگ سرد» چه چیز دیگری به همراه خواهد داشت، وجود دارد. فرود سخت ژئوپلیتیکی مستلزم درگیری ها و بحران های متعدد، مرتبط و در حال گسترش است که می تواند سیستم بین المللی تحت رهبری ایالات متحده را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج می تواند توازن قوا را تغییر دهد و بازارهای جهانی را متحول کند.آنچه در عرصه ژئوپلیتیک اتفاق می افتد برای بازارهای جهانی و نحوه زندگی ما اهمیت دارد. چالش‌های ژئوپلیتیک امروزی گذرا نیستند - آنها اینجا هستند تا بمانند. این رخدادها مستلزم مداخلات به موقع هستند که واقعیت های سیاست و منابع و همچنین عواملی مانند ترس، افتخار و علاقه و اولویت ها و منافع دولت-ملت های مستقل را در نظر بگیرد. رویکرد بیش از حد جنگ‌طلبانه می‌تواند منجر به چالش می شود. در واقع، اگر ایالات متحده و شرکای این بازیگر در سال ۲۰۲۴ مبادلات را به درستی انجام ندهند، فرود سخت ژئوپلیتیکی به طور فزاینده ای محتمل به نظر می رسد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نبض بازارهای جهانی در اوکراین و خاورمیانه می‌تپد/ آزمونی بی‌سابقه برای اقتصاد جهانی در راه است» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.