آشنایی با علائم و راه‌‌های تشخیص بیماری قلبی/ سالانه میلیون‌ها نفر جان‌شان را از دست می‌دهند

بیماری‌های قلبی و عروقی کماکان رتبه اول علل مرگ و میر در ایران و جهان را به خود اختصاص داده و حمله‌های قلبی مسئول نیمی از بیماری‌های غیرواگیر و اولین عامل مرگ و میر در دنیا است و سالانه میلیون‌ها نفر به علت بیماری‌های قلبی عروقی، جان خود را از دست می‌دهند.

شاخص توده بدنی (BMI) بالا، پرفشاری خون، دیابت، کشیدن سیگار و کلسترول بالا، عوامل خطری هستند که اگر سه مورد از آنها در فردی اعم از زن و مرد وجود داشته باشد، او را در معرض خطر مادام العمر بروز بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

بیماری‌های قلبی و عروقی شامل مجموعه‌ای از بیماری‌ها می‌شوند که سکته‌های قلبی، نارسایی‌های قلبی و…، در این دسته قرار می‌گیرند.

حسین فرشیدی متخصص قلب و فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق، گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد کل مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است که حدود ۱۶۰ هزار مرگ در سال می‌شود.

وی افزود: روز جهانی قلب فرصت بسیار مناسبی است که با ارائه آموزش‌های عمومی خصوصاً در ارتباط با تغذیه مناسب، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش وزن در جهت حفظ سلامتی قلب گام برداریم.

فرشیدی ادامه داد: در کشور ما حدود ۲۴ درصد جمعیت از پرفشاری خون رنج می‌برند که متأسفانه حدود ۵۰ درصد از آنها هیچ‌گونه کنترل درمانی ندارند یا اصولاً از ابتلاء به این بیماری بی خبرند.

وی افزود: امید به زندگی در کشور ما افزایش خوبی داشته است، اما افزایش سن با درگیری‌های بیماری‌های مزمن که هزینه‌های بسیار سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌سازد، مواجه ساخته است.

فرشیدی تاکید کرد: تشخیص به موقع و پیگیری درمان مناسب می‌تواند از بسیاری از هزینه‌های درمانی و عوارض ناشی از بیماری‌های قلب و عروق کاهش دهد.

در همین حال، سعید علیپور پارسا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه روز جهانی قلب، یادآور رعایت اصول سبک زندگی سالم است، بر ضرورت افزایش آگاهی و اصلاح سبک زندگی برای داشتن قلبی سالم تأکید و تصریح کرد: یک‌سوم مرگ‌ها در جهان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروق مغزی است.

وی افزود: بیماری‌های قلب و عروق مسئول شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان هستند، به طوری که صرف نظر از بیماری‌های واگیردار، ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شعار روز جهانی قلب مبنی بر «قهرمان قلب خود باشیم»، خاطرنشان کرد: این شعار با این هدف که به خودمان و دیگران قول بدهیم که عوامل مسبب در ایجاد بیماری‌های قلبی را کنترل کنیم، سیگار نکشیم و رژیم غذایی سالم داشته باشیم، ورزش کنیم و این موارد را به دیگران هم توصیه کنیم، انتخاب‌شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل سبک غلط زندگی ماشینی امروزی فعالیت‌ها به‌خودی‌خود کم شده است، بی‌تحرکی را یکی از عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های قلبی دانست.

علیپور پارسا در ادامه استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسب، مصرف غذای فوری و استرس‌هایی که در طول روز فشارهای روانی فراوانی را به افراد تحمیل می‌کند را از دیگر عوامل برزو و یا تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی ذکر کرد.

اصلاح سبک زندگی، پرهیز از مصرف دخانیات و ورزش کردن توصیه دیگری بود که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی بر لزوم توجه به آن تأکید کرد.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق، خطاب به بیمارانی که تحت درمان دارویی هستند و یا بیمارانی که اعمال جراحی داشته‌اند، گفت: این افراد توصیه‌های پیشگیرانه، مصرف منظم دارو و رعایت توصیه‌های پزشک را جدی بگیرند.

درد قفسه سینه را جدی بگیرید

علیپور پارسا بابیان اینکه متأسفانه خیلی از بیماری‌های قلبی بدون علامت هستند، ادامه داد: شایع‌ترین علامت و نشانه بیماری قلبی درد قفسه سینه است، البته باید به این نکته توجه داشت که هر دردی در قفسه سینه الزاماً مشکل قلبی نیست ولی دردهایی که در فعالیت‌ها بیشتر در این ناحیه حالتی فشارنده دارند باید جدی‌تر گرفته شود.

وی افزود: به طور کلی هر نوع دردی در ناحیه ناف، معده، دست، سینه و پشت گردن ایجاد شود، به ویژه اگر با فعالیت بیشتر شود و یا عرق سرد همراه درد اتفاق بیافتد، باید فوراً بررسی و به متخصص قلب مراجعه شود.

علیپور پارسا با بیان اینکه زمان یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و ارائه خدمات درمانی مناسب به افراد دچار سکته‌های قلبی است به اجرای برنامه مدیریت سکته حاد قلبی با کد ۲۴۷ برای کوتاه کردن زمان ارائه خدمت از طریق مدیریت زمان و اصلاح فرایندهای اولیه برای افزایش دسترسی به درمان قطعی بیماران اشاره کرد و گفت: با اعلام کد ۲۴۷ از سوی مرکز اورژانس به بیمارستان و آماده بودن بیمارستان قبل از ورود بیمار و حضور متخصص و فوق تخصص قلب و عروق بر بالین بیمار می‌توان در چند سال آینده شاهد نتایج مثبتی بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.