هدیه ۳۷۵ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین/ بایدن فرمان نظامی صادر کرد+جزئیات

کاخ سفید بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای فرمانی صادر کرده است که بر اساس آن ۳۷۵ میلیون دلار تجهیزات نظامی و آموزش نظامی در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد.

رویترز نیز چهارشنبه شب به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که آمریکا در نظر دارد روز پنجشنبه بیش از ۸ میلیارد دلار دیگر کمک نظامی به اوکراین را اعلام کند.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن رایزنی‌هایی فوری با کنگره انجام داده است تا مجوز اعطای ۵.۶ میلیارد کمک نظامی به اوکراین تا قبل از ۳۰ سپتامبر (دوشنبه نهم مهر ماه) را دریافت کند.

دومین بسته‌ای که روز پنجشنبه اعلام خواهد شد شامل ۲.۴ میلیارد دلار ذیل برنامه «کمک امنیتی به اوکراین» خواهد بود که به دولت آمریکا امکان می‌دهد از شرکت‌های نظامی برای اوکراین سلاح خریداری کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

چین و برزیل برای حل سیاسی مساله اوکراین طرحی شامل ۶ بخش ارائه کردند و همچنین پیشنهاد برگزاری یک نشست بین‌المللی در یک زمان مناسب را دادند که «مشارکت عادلانه همه طرف‌ها و بحث درباره همه طرح‌های صلح» داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.