جدیدترین موضع اردوغان درباره انتخابات آمریکا/ اظهار نظر درباره عضویت اوکراین در ناتو

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه که در شهر نیویورک به منظور شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل به سر می‌برد با ریاکارانه دانستن انتقادات «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد:‌ «بایدن از یک طرف منتقد اسرائیل است اما از طرف دیگر از راه‌های مختلف اعم از ارسال تسلیحات و مهمات و همچنین اعزام ناو هواپیمابر خود به دریای مدیترانه از اسرائیل حمایت و به آن کمک می‌کند.»

اردوغان در این مصاحبه با ابراز تاسف از اینکه تعداد زیادی از کشورهای غربی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بی تفاوت هستند، گفت: «متاسفانه تعداد زیادی از کشورهای غربی در مقابل اسرائیل ساکت می‌مانند و هرگز موضعی را علیه اسرائیل اتخاذ نکرده‌اند. متاسفانه بسیاری از کشورهای متحد در ائتلاف ناتو طرف اسرائیل را می‌گیرند. ما اکنون اینجا در ایالات متحده که خودش عملا یکی از این کشورها است حضور داریم.»

خبر مرتبط
اردوغان: ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است/ نتانیاهو هم باید مثل هیتلر متوقف شود+ فیلم

اردوغان گفت: همانطور که هیتلر چند دهه پیش توسط اتحادیه جهانی متوقف شد، نتانیاهو نیز باید توسط جامعه جهانی متوقف شود.

اردوغان در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی در آمریکا گفت برای همکاری با هر کسی که برنده این انتخابات شود آمادگی دارد.

او اضافه کرد: «ما حاکم بر کشورها، ملت‌ها و مردم بوده و در ضمن انجام آن برای ما غیرممکن است که جدا از یکدیگر بیندیشیم. جایگاه آمریکا و روسیه در مقیاس جهانی نسبتا واضح است. و ما قرار است روابطمان را با همه دولت‌ها به شکلی نزدیک ادامه دهیم.»

اردوغان در ادامه مصاحبه خود با «ان‌بی‌سی نیوز» به مساله عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو پرداخته و بیان کرد: «نباید برای تصمیم گرفتن در مورد کاندیداتوری اوکراین برای عضویت در ناتو شتاب کرد.»

خبر مرتبط
اردوغان خطاب به جهانیان: منتظر چه چیزی هستید تا جلوی خشونت نتانیاهو و اسرائیل را بگیرید؟

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت: من از همه کشورهایی که کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند می‌خواهم این کار را انجام دهند.

او با اشاره به اینکه روابط کشورش با روسیه «رو به گسترش» است، گفت: «آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف غربی نمی‌خواهند اوکراین یک عضو این ائتلاف شود.»

وی افزود: «برای پرداختن به این مسائل نباید شتاب کرد. هر زمان که ما قصد داشته باشیم تصمیم بگیریم موضع دیگر کشورهای عضو ناتو را در نظر خواهیم گرفت و درباره پرسش‌های احتمالی دور میز بحث نشسته و مطابق با آن تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.»    

این موضع اردوغان برای «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین که به جهت ارائه یک به اصطلاح «طرح پیروزی» به کاخ سفید به ایالات متحده سفر کرده، ناامید کننده خواهد بود.

برای عضو شدن یک کشور جدید در ناتو باید پارلمان‌های تمامی ۳۰ کشور عضو ائتلاف این امر را مورد تصویب قرار دهند. اردوغان زمانی که فنلاند و سوئد برای عضویت در ائتلاف ناتو تلاش می‌کردند با گذاشتن این شرط که این ۲ کشور باید موضع خود در خصوص گروه‌های شورشی کُرد را تغییر دهند، ابتدا جلوی عضویت آنها را گرفت.

در همین حال اردوغان اخیرا از سوی متحدان غربی به خاطر پذیرفتن دعوت به شرکت در کنفرانس اعضای سازمان «بریکس» در ماه آینده میلادی در روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است. او در این مصاحبه تاکید کرد: «روابط ما با روسیه چند بعدی و دارای بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مرتبط با صنایع نظامی است. ابعاد زیادی در این روابط ما هست و ما از هر روز با هم تعامل و همبستگی از جمله به طور اقتصادی داشته‌ایم که ادامه یافته است و این روابط در حال گسترش هستند.»

در همین حال زلنسکی در پستی در اواخر روز سه‌شنبه در پیام‌رسان تلگرام، اعلام کرد با اردوغان درباره «اجرای فرمول صلح» بحث و مذاکره داشته است.

هر چند جزئیات به اصطلاح «طرح پیروزی» زلنسکی چندان فاش نشده اما برخی اطلاعات ابتدایی درباره محتوای آن فاش شده که طبق گفته «آندری یرماک»، رئیس دفتر زلنسکی،‌ شامل لزوم اقدام سریع و کسب تضمین امنیتی برآمده از عضویت در ناتو می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.