دولت چهاردهم و مسیر دشوار احیای برجام/ سفر پزشکیان به نیویورک؛ آیا کانال های ارتباطی تهران و غرب فعال می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازگشت دیپلمات‌های کهنه‌کار به کابینه مسعود پزشکیان،‌ همان افرادی که با توسل به اهرم دیپلماسی و رایزنی زمینه را برای نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ فراهم کردند، نوعی خوش بینی محتاطانه را ایجاد کرده و موجب شده فرضیه عبور از تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران با توسل به مذاکره برجسته شود. با این حال، به باور ناظران احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چندان در دسترس نیست، از همین رو محتمل‌ترین پیکربندی، گفت‌وگوها دوجانبه بین ایالات متحده و ایران است نه رایزنی چنددولتی.

به نوشته موسسه مطالعاتی استیمسون، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران؛ که پیش‌تر در قامت معاون محمدجواد ظریف به عنوان یکی از اعضای تیم مذکره کننده هسته‌ای فعالیت داشت، در مصاحبه با یک خبرگزاری آلمانی گفته بود که احیای توافق اولیه «امکان پذیر نیست». او به تغییر چشم‌انداز بین‌المللی به واسطه جنگ‌های اوکراین و غزه اشاره کرد؛ دو رخدادی که دیدگاه‌های امنیتی اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایالات متحده را تغییر داده است. عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به بندهای غروب آفتاب در برجام، «برخی مفاد متنی باید تغییر کند که فرآیندی چالش برانگیز است». پزشکیان که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد، در جریان مبارزات انتخاباتی خود و پس از پیروزی‌اش، قول داد برای عبور از تحریم‌های اعمال شده از زمان ریاست جمهوری ترامپ که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده، تعاملات خود را با غرب از سر بگیرد. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد. با آمدن جو بایدن به کاخ سفید، مذاکرات برای بازگرداندن توافق از سرگرفته شد، اما به واسطه پاره‌ای از متغیرها شکست خورد. حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و همچنین افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و چین معادلات را پیچیده‌تر کرد. همه این گزاره‌ها نشان می‌دهد که چارچوب اصلی مذاکرات - شامل ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان - دیگر برای دستیابی به حل و فصل موضوع در مدت زمان معقول مفید نیست.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «سفر پزشکیان به نیویورک؛ روزنه‌ای برای مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن؟/ رمزگشایی از چگونگی احیای برجام» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.