اهرم غرب برای کودتای کاخ نشین‌ها/ دلار آمریکا چگونه می‌تواند زیر پای پوتین را خالی کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، تابستان ۱۹۴۱، ایالات متحده با اعمال تحریم کامل نفتی بر رقیب خود که به تهدیدی جدی تبدیل شده بود، تلاش کرد تا از تسلط اقتصادی خود بر ژاپن استفاده کند. ایده این بود که برای جلوگیری از وقوع جنگ، توان اقتصادی برقرار شود. البته در پایان، تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، توکیو را به نقطه‌ای رساند که حمله به پرل هاربر را کلید زد. استفانی بیکر، خبرنگار کهنه کار بلومبرگ که دهه‌ها وقت خود را صرف پوشش اخبار روسیه کرده است، گزارشی از تلاش‌های اخیر ایالات متحده و غرب برای اعمال نفوذ مالی و تسلط تکنولوژیکی خود به روسیه نوشته است. با این همه ظاهرا خواسته‌های واشنگتن کاملا طبق برنامه پیش نرفته است. با گذشت دو سال و نیم از جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین، درآمدهای روسیه در حوزه انرژی همچنان در حال افزایش است و ماشین جنگی این بازیگر از آن تغذیه می‌کند. همزمان تلاش‌ها برای دور کردن الیگارش‌های پوتین شکست خورده است و آنها به هم نزدیک‌تر شده‌اند. مسکو در جنگ در اوکراین شکست‌های زیادی را متحمل شده است؛ بالاخص اخیرا از دست دادن منطقه کورسک برای این بازیگر پرهزینه بود، اما تحریم‌های غرب روسیه را ویران نکرد.  

فارین پالسی در این باره نوشت، پس از حمله روسیه به اوکراین، تصمیم پرمخاطره آمریکا مبنی بر مسدود کردن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روس‌ها در بانک مرکزی و قطع سیستم بانکی این کشور، مطمئناً به مسکو آسیب زد. اما حتی دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی، یکی از طراحان واکنش دولت بایدن، به جیک سالیوان مشاور امنیت ملی گفت که می‌ترسد «موفقیت فاجعه‌بار» تحریم‌ها بتواند بازارهای مالی جهانی را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم به مسدود کردن اموال روس‌ها پیش از این اتخاذ شد که غرب تصمیم بگیرد صادرات عظیم نفت و گاز روسیه را هدف قرار دهد؛ تصمیمی که با مجموعه‌ای از اقدامات نیمه‌کاره از اواخر همان سال شروع شد. برجسته کردن مجازات پوتین در میدان رقابت قدرت‌های بزرگ از چند منظر قابل تامل است. محور اصلی رویارویی ایالات متحده با چین، در حال حاضر، نیمه هادی‌ها و آنتیموان است. همانطور که سینگ به بیکر گفته، «ما نمی‌خواهیم این درگیری از طریق کانال‌های نظامی انجام شود، بنابراین به احتمال زیاد واشنگتن به اهرم‌های اقتصادی-تحریم‌ها، کنترل‌های صادراتی، تعرفه‌ها، سقف قیمت‌ها، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری- متوسل می‌شود.»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای ناتوانی غرب برای توقف پوتین/ سلاح تازه آمریکا برای مهار کرملین؛ تزار ضدضربه می‌شود؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.