سرویس مطبوعاتی رئیس‌جمهوری فنلاند اعلام کرد که سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی درخصوص وضعیت اوکراین و روابط دوجانبه به گفت‌وگو پرداختند.

در بیانیه کاخ کرملین هم آمده است: پوتین با رئیس‌جمهوری فنلاند تلفنی صحبت کرد و هر دو مسائل مربوط به بحران اوکراین پرداختند.

در این بیانیه تاکید شد: پوتین به رئیس‌جمهوری فنلاند ارزیابی اولیه‌ای از وضعیت اوکراین با تاکید بر اهمیت اجرای کامل و غیرمشروط توافقات مینسک از سوی کی‌یف ارائه کرد.

پوتین همچنین اشاره کرد، مقامات اوکراین به شکل فزاینده با تکیه بر رویکردهای قدرت‌طلبی توافقات مینسک را نقض می‌کنند مثلا از سلاح‌های سنگین و پهپادها در دونباس استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین اشاره کرد، روسیه از ناتو خواسته طبق اصل تجزیه ناپذیری امنیت که در سند هلنسکی مصوب سال ۱۹۷۵ و منشور استانبول در سال ۱۹۹۹ آمده، عمل کند.

پوتین در ادامه بر لزوم انجام مذاکرات با آمریکا و ناتو برای ایجاد تضمین‌های امنیتی قانونی بین‌المللی تاکید کرد. همچنین بر عدم پیشروی ناتو به سمت شرق و استقرار سامانه‌های تسلیحاتی که امنیت روسیه را تهدید می‌کنند، تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین رئیس‌جمهوری فنلاند را در جریان نتایج مذاکراتش با بایدن قرار داد.

این دو مقام در ادامه بر اهمیت افزایش همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از جمله در شمال و قطب شمال تاکید کردند و بسیاری از مسائل را مورد بررسی قرار دادند.

آنها توسعه همکاری دوجانبه و همکاری تجاری و اقتصادی را هم ارزیابی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.