تکرار برجام ممکن است؟/ آخرین چالش بایدن در دوران ریاست جمهوری

به گزارش اقتصادنیوز، گروهی از ناظران مدعی‌‌اند ‌ایران در رویکرد سیاست خارجی خود تغییر چشم گیری ‌ایجاد کرده و نشان داده که خواهان تعامل با آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای‌اش است.‌این گروه به موضع گیری اخیر رهبری اشاره دارند که تاکید داشتند، مذاکره با دشمن ضرری ندارد. به اعای ‌این گروه از تحلیلگران، چنین رویکردی مسیری بالقوه را برای تیم دیپلماسی مسعود پزشکیان جهت آغاز رایزنی ‌ها با غرب هموار ‌می‌کند. هرچند در همین مسیر تهران خطوط قرمز اعلا‌می‌دارد و کماکان به واسطه رویکرد بازیگران غربی به‌این گروه از بازیگران بی اعتماد است.

اوراسیاریویو با انتشار گزارش ادعایی درباره سیگنال ‌‌های ‌ایران در باب کاهش تنش ‌ها با جبهه غربی مدعی است، در شرایط کنونی گمانه‌زنی‌‌ها درباره احیای احتمالی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح است.‌ این احتمال وجود دارد تا ‌ایران گزینه بازگشت به میز مذاکره را مورد بررسی قرار دهد. به ادعای ‌این نشریه تغییر احتمالی مواضع ‌ایران با آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داد و زمینه‌ساز تحقق برجام شد مشابهت دارد؛ توافقی که‌ایران به واسطه اش موافقت کرد برنامه هسته‌ای  خود را در ازای کاهش قابل توجه تحریم‌‌ها محدود کند. به نوشته‌این نشریه، توانایی پزشکیان برای مدیریت ‌این وضعیت حساس نامشخص است، به ویژه در شرایطی که خاورمیانه به واسطه جنگ اسرائیل و حماس با تنش‌‌‌های  بی‌سابقه‌ای روبروست. علاوه بر‌این، انتخابات ریاست جمهوری‌ایالات متحده در ماه نوامبر معادلات را پیچیده‌تر کرده است. در چنین شرایطی‌این سوال مطرح است که آایا می‌توان به تفاهم جدیدی دست یافت که به نگرانی‌‌‌های  آمریکا و‌ایران پایان دهد؟

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «سیگنال پزشکیان به واشنگتن؛ بایدن بر سر دوراهی تهران-تل‌آویو/ آیا تکرار برجام ممکن است؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.