والس پوتین و علی‌اف روی گسل‌های قفقاز/ آماده باش روسیه برای حذف رقبا

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی که ارمنستان و آذربایجان در حال مذاکره در باب معاهده صلح در مورد اختلاف مرزی‌شان هستند، باکو بی سر و صدا از غرب روی گردان شده است. آذربایجان از دهه ۱۹۹۰ به دلیل ذخایر نفتی و موقعیتش به عنوان پل ارتباطی با آسیای مرکزی و همچنین وزنه تعادل در برابر ایران، ارتباط نزدیکی با غرب داشته است. اکنون باکو در حال توسعه روابط نزدیکتر با روسیه و ایران است، دو کشوری که پیشتر با این بازیگر تعاملی جدی نداشتند. سفر پوتین به آذربایجان که زمینه را برای امضای اسناد و توافقنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف فراهم کرد، سندی است برای تایید این ادعا. گروهی از ناظران می‌گویند، تاکید و پافشاری ارمنستان بر کریدور زنگزور/سیونیک میان آذربایجان و منطقه نخجوان، موجب شد تا نقش باکو برای روس‌ها برجسته‌تر شود.

به نوشته اوراسیا ریویو، روسیه از این که باکو در حوزه سیاست خارجی چرخش داشته و تلاش دارد تا از غرب دوری کند، راضی است. به ادعای مقام‌های روسی، غرب در موقعیتی نخواهد بود که از قفقاز جنوبی به عنوان «جبهه دوم» علیه مسکو استفاده کند. حال این که آذربایجان جهت گیری‌اش در ارتباط با روسیه و ایران را برای مدت طولانی حفظ خواهد کرد یا نه، منوط به متغیرهای بسیاری است. در شرایط کنونی باکو، مسکو و تهران دلایل قانع کننده‌ای برای یافتن دلایل مشترک برای هم صدایی دارند، آذربایجان به دلیل حمایت غرب از ایروان در مذاکرات با باکو و همچنین انتقاد این گروه از کشورها از نقض حقوق بشر در آذربایجان از بازیگران آمریکایی و اروپایی خشمگین است. این کشور همزمان گسترش تجارت شمال-جنوب بین روسیه و ایران را هم به لحاظ اقتصادی و هم از منظر سیاسی مهم می‌داند، در راستای منافع خود تبیین می‌کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «زنگزور؛ بهانه هم صدایی باکو و مسکو؟/ جنگ قره‌باغ؛ آماده‌باش روسیه برای حذف رقبا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.