خواب آشفته پوتین برای قفقاز/ بازی تازه کرملین با باکو

به گزارش اقتصادنیوز، ایران و روسیه در سال‌های اخیر روابط نزدیک‌تری با یکدیگر برقرار کردند. همکاری نظامی ‌دو بازیگر بعد از جنگ در اوکراین به انداه‌ای افزایش یافت که گروهی در باب شکل‌گیری ائتلاف نظامی‌ میان این دو سخن می‌گفتند.

 با این همه رویکردها و سیاست‌های مسکو هر از گاهی زمینه‌ساز اختلاف نظر میان دو کشور می‌شود. در همین راستا می‌توان گفت، سفر اخیر پوتین به باکو و دیدارش با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و رایزنی‌های دو طرف در باب مسائل منطقه موجب شد تا دغدغه تهران در باب منافع استراتژیکش در قفقاز افزایش یابد.

به ادعای عرب نیوز، نگرانی‌های تهران با تغییر در پویایی قدرت منطقه‌ای پس از جنگ ۲۰۲۰ میان آذربایجان و ارمنستان افزایش یافته؛ چرا که پس از دهه‌ها ثبات در این منطقه برهم خورده است.

عرب نیوز در ادامه یادداشت خود آورده است: از نظر تاریخی، فعل و انفعال ها در قفقاز همیشه با منافع ایران همسو نبوده است. در عوض، قفقاز میدان نبردی است که در آن منافع حیاتی و اساسی ایران و روسیه گاها رویاروی هم قرار می‌گیرند و فعل و انفعال‌های بازیگران منطقه‌ای به طور مستقیم بر امنیت و ثبات تأثیر می‌گذارد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای سفر پوتین به باکو/ پلن مسکو برای زنگزور؛ تدارک میدان برای رویارویی ایران و ترکیه؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.