ارزش داد‌ و ستد کشور به بیش از 48 میلیارد دلار رسید

ارزیابی روند تجارت کشور نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری برابر با ۲۱.۹ میلیارد دلار بوده که این رقم نشان از رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. از سوی دیگر در همین مدت ۲۶.۳ میلیارد دلار واردات نیز انجام شده است که حاکی از رشد ۵.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

در کنار آمار تجارت خارجی که از سوی محمد رضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، گمرک ایران هم جزئیات مبادلات تجارت خارجی به تفکیک گمرکات استان‌‌ها در ۵ ماهه سال جاری را منتشر کرد.

براساس گزارش گمرک، در بین ۳۱ استان کشور، در این مدت بیشترین میزان مبادلات تجاری انجام گرفته (مجموع صادرات واردات) به لحاظ ارزش با ۱۲.۸ میلیارد دلار به گمرکات استان هرمزگان اختصاص داشته است، بر اساس این گزارش گمرکات استان هرمزگان در این مدت ۲۷ درصد از وزن و ۲۶ درصد از ارزش کل حجم مبادلات تجاری کشور را از آن خود کرده است.

در گزارش گمرک به این نکته نیز اشاره شده است که گمرکات استان تهران با تشریفات مبادلات تجاری (مجموع صادرات و واردات) به ارزش ۷ میلیارد دلار و گمرکات استان خوزستان با ۶.۵ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

براساس این گزارش برترین استان‌ها در انجام تشریفات گمرکی مربوط به ارزش صادرات غیرنفتی هم به این ترتیب شامل گمرکات استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان بوده‌اند. بطوریکه در این مدت ۴.۸ میلیارد دلار کالا از گمرکات استان بوشهر، ۴.۶ میلیارد دلار از گمرکات استان هرمزگان و ۳ میلیارد دلار از گمرکات استان خوزستان صادر شده است.

براساس این گزارش، گمرکات استان‌های هرمزگان با ۸.۱ میلیارد دلار، تهران با ۶.۳ میلیارد دلار و خوزستان با ۳.۶ میلیارد دلار، بیشترین سهم از کل ارزش واردات کشور در ۵ ماهه امسال را به خود اختصاص دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.