اردوغان برای نظامیان خاطی ترکیه خط و نشان کشید

رئیس‌جمهور ترکیه از فارغ‌التحصیلان نظامی که برخلاف مقررات در مراسم فارغ‌التحصیلی خودشان سوگند «سکولار» یاد کردند، انتقاد کرده و تهدید کرد کسانی که پشت آن هستند از ارتش «پاکسازی» می‌شوند.

اردوغان گفت: «آنها هر که هستند، امکان ندارد بخشی از ارتش ما باشند.»

رجب طیب اردوغان ۳۰ اوت (نهم شهریور) در مراسم فارغ‌التحصیلی در آکادمی نظامی ترکیه در آنکارا حضور داشت.

این مراسم با هدایت یک مدرس به نام «ابرو اروغلو» و قرائت سوگند رسمی ۹۶۰ نظامی که به دفاع از ترکیه متعهد شدند، ادامه یافت، اما تصاویر ویدیویی یک ساعت بعد از آن نشان می‌دهد که حدود ۴۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان در میدانی جمع شده، شمشیرهای خود را بالا آورده و با اشاره به بنیانگذار سکولار ترکیه مدرن، شعار می‌دادند «ما سربازان مصطفی کمال آتاتورک هستیم.»

همان مدرس نظامی سپس گروه را در سوگند دیگری رهبری کرد، که در آن آنها متعهد شدند از «ترکیه سکولار و دموکراتیک» دفاع کنند. این سوگند در سال ۲۰۲۲ از سوگندنامه آکادمی نظامی ترکیه حذف شده بود.

ترکیه در دوران اردوغان آشکارا مذهبی‌تر شده و او برخی از سنت‌های سکولار آتاتورک را کنار گذاشته است. ارتش ترکیه به طور سنتی خود را ضامن «سکولاریسم» می‌دانست و همین منجر به یک رشته کودتا شد. ارتش ترکیه بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ سه بار قدرت را به دست گرفت و در سال ۱۹۹۷ یک دولت محافظه‌کار را سرنگون کرد. با این حال، در سال ۲۰۱۶، تلاش برای سرنگونی اردوغان و دولت مذهبی-محافظه‌کار او خنثی شد و هزاران تن از نیروهای مسلح، اعضای قوه قضاییه و دیگر نهادهای دولتی پاکسازی شدند.

برخی از مفسران طرفدار دولت، به شدت از اقدامات فارغ‌التحصیلان ارتش انتقاد کرده و نشان دادند که این ممکن است چالشی برای دولت اردوغان باشد. برخی دیگر آن را به‌عنوان نشانه‌ای از اینکه ارتش ترکیه بدون توجه به حزب حاکم، سکولار باقی خواهد ماند، تحسین کردند. «دولت باغچلی» متحد اردوغان و رئیس حزب حرکت ملی، بعدا خواستار تحقیقات شد و روز پنجشنبه وزارت دفاع ملی ترکیه از به جریان افتادن تحقیقاتی خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.