بحران دریای سرخ؛ آزمون سخت برای چین/ رمزگشایی از انفعال پکن

به گزارش اقتصادنیوز، تا به امروز بحران دریای سرخ پیامدهای اقتصادی زیادی برای تجارت جهانی به دنبال داشته است. از زمانی که انصار الله یمن، متحدان غربی اسرائیل را در حمایت از آرمان فلسطین هدف قرار دادند، تجارت بیش از ۶۰ کشور درگیر اختلال شد؛ اختلالی که پایانی برایش متصور نیست. بیش از ۱۲ کشتی تجاری در طول حملات پهپادها و موشکی آسیب جانبی دیده اند، مانند کشتی باری متعلق به بریتانیا که در ماه مارس غرق شد.

آنگونه که مدرن دیپلماسی نوشته، برای چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی، بدون شک راه‌های تجاری به ویژه دریای سرخ اهمیت زیادی دارد. در واقع، محموله‌های چین به غرب از طریق دریای سرخ و کانال سوئز ارسال می‌شود و ۶۰ درصد از صادرات این بازیگر به اروپا را تشکیل می‌دهد. در کنار نفوذ فزاینده چین به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه در نتیجه افزایش منافع اقتصادی و سیاسی این بازیگر، بسیاری انتظار دارند که چین با سرعتی بیشتر از سایر بازیگران برای پایان دادن به بحران دریای سرخ خیز بردارد. اما آنگونه که ناظران می گویند، چین بازیگر پر سر و صدایی در درگیری‌ها نبوده است. اما اطلاعاتی وجود دارد که ممکن است به ما در درک دیدگاه رهبران پکن کمک کند. سیاست خارجی چین نشان می‌دهد که بعید است آنها دخالتی داشته باشند زیرا رویکردی غیرمداخله گرایانه دارند. با این حال، درگیری‌های منطقه‌ای در گذشته نشان داده که گاهی اوقات این رویکرد می‌تواند تغییر کند، به عنوان مثال می‌توان به تلاش‌های میانجی گرایانه پکن برای احیای روابط دپلماتیک میان ایران با عربستان اشاره کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای سکوت چین در برابر بحران دریای سرخ/ تلاش پکن برای تضعیف هژمونی آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.