جهان در آستانه عصر سرد/ معمای گروکشی چین و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، ایده "بازی بزرگ" باز می گردد به قرن نوزدهم و رویارویی امپراتورها. در آن بازه زمانی روسیه و بریتانیا در پهنه‌ای از اوراسیا، از آب‌های دریای خزر تا دره‌های تبت، مانور قدرت می دادند. در این میان مجموعه‌ای از پادشاهی‌های در حال محو شدن، شاهزاده‌های کوچک و قبایل متخاصم قرار داشتند که بریتانیایی‌ها و روس‌ها از آنها در راستای منافع و اهداف استراتژیک خود استفاده می کردند. عنوان "بازی بزرگ" – عنوانی است که سال ۱۸۴۰ توسط یکی از فرماندهان بریتانیایی در افغانستان ابداع شد و استعاره ای را به همراه داشت که در باب تحولات امروز نیز صادق است. پس از پایان جنگ سرد، تحلیلگران و روزنامه نگاران تلاش روسیه، غرب و چین جهت نفوذ در میان کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی را در قاب بازی قدرت های بزرگ تبیین کردند. اما ناظران امروز درگیر ترسیم رقابتی بزرگتر هستند که جهان را تغییر می دهد. رقابت بین ایالات متحده و چین بر سر مقوله های ​​ژئوپلیتیکی و اقتصادی که در سراسر آسیا، آفریقا، خاورمیانه، اروپا و آمریکای لاتین گسترده شده است.

به نوشته واشنگتن پست، آنگونه که مؤسسه لووی، اندیشکده استرالیایی، هفته گذشته در گزارشی اشاره کرد، جزایر اقیانوس آرام امروز به میدانی برای «بازی بزرگ» جدید بین چین و ایالات متحده تبدیل شده است. حضور رو به گسترش چین در میان مجمع الجزایر پراکنده و کشورهای جزیره ای این منطقه - از پیمان امنیتی چشمگیر پکن با جزایر سلیمان گرفته تا ساخت کاخ ریاست جمهوری جدید وانواتو با بودجه چین - ایالات متحده و متحدان منطقه ای اش، عمدتا استرالیا را واداشته تا تعامل شان را با کشورهایی که در مدار ایالات متحده قرار دارند، افزایش دهند. چین بر کشورهای کوچک اقیانوس آرام عمدتاً تایوان متمرکز است، دموکراسی جزیره ای که حزب کمونیست چین برایش دندان تیز کرده است. در همین راستا قدرت نرم پکن به طور پیوسته انزوای بین المللی تایوان را عمیق تر کرده و تنها پالائو، جزایر مارشال و تووالو در اردوگاه تایوان باقی مانده اند. به نوشته واشنگتن پست، تاکید چین برای ارائه کمک هایی جهت توسعه پایدار، غالبا موجب شده تا کشورهای فقیر مستقر در اقیانوس آرام آغوش خود را به سوی پکن باز کنند. اما منافع چین امروز گسترش یافته و علاوه بر تعمیق روابط اقتصادی و توسعه، منجر به توافقات امنیتی و پلیسی با برخی از کشورهای اقیانوس آرام شده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بازگشت به عصر بازی بزرگ؛ یارکشی چین و آمریکا در خفا/ پشت پرده مانور پکن از اقیانوس آرام تا قاره سیاه»‌ بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.