رقابت با آمریکا برای چین گران تمام شد/ پکن روی مین رفت

به گزارش اقتصادنیوز، سال گذشته، دیپلمات‌های چینی توافق ایران و عربستان سعودی را میانجیگری کرده و بدین طریق موقعیت پکن را در خاورمیانه ارتقا دادند. چین امیدوار بود که این توافق زمینه ساز "موج آشتی" بزرگتر در منطقه و تقویت موقعیت این بازیگر شود. اما حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل محاسبات پکن را تغییر داد. در باب موضوعاتی چون جاه طلبی های چین در خاورمیانه، موقعیت پکن در مناقشه اسرائیل و حماس، و معنای همه اینها برای منافع آمریکا در منطقه، زینب ریبوآ از موسسعه مطالعاتی هادسون میزبان گفتگو با جان لیعضو ارشد موسسه هادسون و توویا گرینگ،  پژوهشگر بنیاد دایان و گیلدفورد گلیزر مرکز سیاست اسرائیل و چین در موسسه مطالعات امنیت ملی بود. اقتصادنیوز این مصاحبه را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست با عنوان«پوست اندازی چینی/ از عادی سازی روابط ایران و عربستان تا اشتی کنان فتح و حماس؛ آیا مراسم آشتی کنان پکن معادلات امنیتی خاورمیانه را تغییر می دهد؟ / سلاح تازه پکن برای رویارویی با واشنگتن» منتشر و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

توویا گرینگ در پاسخ به سوالی درباره نیاز چین به ایران و چرایی نزدیکی پکن به تهران گفت: شواهد نشان می دهد چین به دنبال افزایش نفوذش در منطقه و به‌ویژه ایران است. طبق گزارش رسانه‌ها، امروز چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران است که بیش از ۹۰ درصد از این منبع انرژی را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که نفت ایران تحریم است راهکارهایی لحاظ شده که به واسطه اش نفت ایران وارد سواحل شرقی و سپس از طریق پالایشگاه‌هایی در چین فرآوری می شود.طبیعتا این راهکار، از منظر اقتصادی برای تهران نیز تعامل فرصت ساز است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «یارکشی آمریکا و چین در خاورمیانه؛ پکن روی میدان مین/ معمای جاه‌طلبی پرهزینه اژدهای زرد در منطقه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.