بارش رگباری تابستانه در راه این استان/ هشدار قرمز صادر شد

مدیر کل هواشناسی استان فارس با اعلام وضعیت سطح قرمز، نسبت به بارش های رگباری تابستانه همراه با رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در برخی مناطق بارش تگرگ و جاری شدن روان آب در  شیراز، مناطق مرکزی،‌نیمه جنوبی و شرقی استان از بعد از ظهر سه شنبه ۳۰ مرداد ماه تا اواخر وقت چهارشنبه ۳۱  همین ماه هشدار داد.

مسعود حقیقت سه شنبه اظهار کرد:‌ این سامانه بارشی برای بعد از ظهر سه شنبه در مناطق مرکزی و نیمه جنوبی استان به ویژه شهر ستان های شیراز، سروستان،‌ فیروز آباد،‌ لارستان،‌ فراشبند،‌ خفر،‌ استهبان،‌ نی ریز، داراب، زرین دشت،‌ خنج،‌ قیرو کارزین،‌گراش، ‌اوز، لامرد،‌ لارستان، مْهر، جهرم،‌ جویم، ‌فساو کوار پیش بینی شده است.

خبر مرتبط
رگبار و رعد و برق در انتظار ۴ استان/ امروز وفردا بارش شدید است

امروز و فردا در دامنه ها و ارتفاعات واقع در شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار پراکنده و گاهی رعد و برق پیش بینی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین این سامانه برای چهار شنبه ۳۱ مرداد ماه در مناطق مرکزی،‌ نیمه جنوبی و شرقی استان و شهرستان های شیراز،‌کوار،لارستان،گراش،‌اوز،‌لامرد،‌ مهر ،‌جویم،‌ زرین دشت،‌ داراب،‌ جهرم،‌ خفر،‌ فسا،‌ نی ریز،‌ استهبان،‌ قیرو کارزین،‌ خنج،‌ ‌قیرو کارزین،‌ فیروز آباد،‌ فراشبند،‌ خرامه، سروستان و بختگان ‌فعال است.

جاری شدن روان آب،‌ سیلاب،‌ صاعقه

حقیقت اضافه کرد: اثر مخاطره همچون جاری شدن روان آب، لغزندگی جاده ها ، ابگرفتگی معابر ، سقوط اشیا بدون مهار از ارتفاعات ،‌ برخورد صاعقه ،‌احتمال شکستن درختان کهن سال ٰ، امکان خسارت به سازه های موقت و سیلاب وجود دارد برای همین هم پرهیز از نشستن در بستر مسیل ها و رودخانه ها ( حتی رودخانه های کم آب و خشک )‌ عدم پارک خودرو در حاشیه درختان کهن سال،‌ مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از دره نوردی وطبیعت گردی در مناطق ذکر شده توصیه می شود.

خبر مرتبط
هواشناسی هشدار داد / بارش‌های سنگین و امکان وقوع سیل در این مناطق

کارشناس هواشناسی گفت: وقوع بارش‌های سنگین طی امروز و فردا در شمال شرق کشور پیش‌بینی شده است و هر لحظه امکان وقوع سیل وجود دارد.

پیشتر هواشناسی فارس در اطلاعیه وضعیت سطح نارنجی ۲۹ مرداد ماه نسبت به بارش های رگباری تابستانه همراه با رعد و برق، وزش بادگاهی شدید، خیزش گردو خاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ و جاری شدن روان آب در همه مناطق استان از بعد ظهر دوشنبه ۲۹ مرداد ماه تا چهارشنبه ۳۱ همین ماه هشدار داده بود.

وضعیت رنگ هشدارها چگونه است ؟

زمانی که سازمان هواشناسی، هشدار زرد رنگ می‌دهد یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای مردم با هدف آمادگی لازم در مواجهه با پدیده های جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، همچنین برای مسئولان به منظور اندیشیدن تمهیدات لازم صادر می شود.
هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد و در نوع نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات مخرب و خسارت‌های احتمالی داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا نیز هست.
هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که پیش‌بینی می شود پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی داشته باشد. با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود که وارد عمل شوند و اقداماتی برای کاهش خسارات بیندیشند.
به طور کلی رنگ زرد، نارنجی و قرمز هریک به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.