آمریکا از پس نتانیاهو بر نیامد/ هدف اسرائیل مشخص شد

اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی تاکید کرد: هدف رژیم صهیونیستی ادامه جنگ در غزه است.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها مسائل مهمی را که در طرح بایدن وجود داشت کنار گذاشته و حاضر به پذیرش آن نشده‌اند، افزود: آنچه نتانیاهو درباره موافقت با طرح جدید آمریکا می‌گوید به این معناست که دولت آمریکا نتوانسته است او را برای پذیرش طرح قبلی قانع کند.

این عضو ارشد حماس تاکید کرد: همه کاری که آمریکا انجام می‌دهد، خرید وقت بیشتر برای ادامه نسل‌کشی در غزه است.

حمدان در ادامه با بیان اینکه ما تنها خواهان اجرای طرح اعلام شده توسط بایدن هستیم که قبلا موافقت خود را با آن اعلام کرده بودی، گفت: ما دقیقا از طرح پیشنهادی به روز شده اطلاعی نداریم اما هیات اسرائیلی که به دوحه آمده بود، شروطی را مطرح کرده که با طرح پیشنهادی در تناقض است.

وی همچنین افزود: هر توافقی باید متضمن پنج مساله اساسی از جمله توقف جنگ، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و بازسازی این باریکه باشد.

این عضو حماس در ادامه تاکید کرد که میانجی‌ها به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ابلاغ خواهند کرد که حماس به تعهدات خود و آنچه در دوم جولای (۱۲ تیر) با آن موافقت کرده بود، پایبند است.

حمدان افزود: ما همچنان به تعهدات خود پایبند و آماده اجرای فوری آن هستیم و کسی که بر سر راه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق مانع تراشی می‌کند، نتانیاهو است.

وی اضافه کرد: دشمن صهیونیستی در پاسخ به موافقت ما با طرح‌های پیشنهادی برای آتش بس، دست به جنایت و کشتارهای بیشتر در غزه می‌زند و مانع رسیدن به توافق می‌شود.

این عضو ارشد حماس تاکید کرد که ما قبلا هم از هیچ مسئول اسرائیلی نشنیده‌ایم که موافقت این رژیم با طرح پیشنهادی بایدن را اعلام کرده باشد.

وی گفت: این نتانیاهو است که مانع رسیدن به توافق می‌شود و او باید تحت فشار قرار گیرد و دولت آمریکا باید او را به طرح اعلامی بایدن ملزم کند.

حمدان افزود: مواضع دولت آمریکا پوششی برای اقدامات و رفتارهای رژیم صهیونیستی است که همچنان در حال مانور است.

این عضو ارشد حماس در پایان گفت: هدف رژیم اشغالگر طبق اظهارات نتانیاهو مبنی بر ماندن نیروهای اسرائیلی در محور نتساریم و فیلادلفیا، ادامه جنگ است.

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پیش تر ادعا کرده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی آمریکا برای رفع اختلاف در مذاکرات آتش‌بس در غزه را پذیرفته است و توپ رسیدن به توافق را بار دیگر در زمین حماس انداخت.

شبکه تلویزیونی العربی پیش تر جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرده بود که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت. در طرح مذکور، گفت وگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا براساس طرح ماه می استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

این منبع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات همچنین، گفت: در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر اسرائیل از نوار غزه پیش‌بینی نشده است. همچنین محور فیلادلفیا همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و فقط از شمار نیروهای این رژیم در این منطقه کاسته خواهد شد.

براساس طرح واشنگتن تقاطع نتساریم همچنان تحت اشغال اسرائیل خواهد بود و این رژیم، ضمن در اختیار داشتن کنترل آن، اقدام به رصد حرکت فلسطینی‌ها از طریق آن خواهد کرد.

به گفته این منبع فلسطینی، در پیشنهاد آمریکا، اسرائیل از حق مخالفت با آزادی حداقل یکصد اسیر فلسطینی برخوردار خواهد بود. همچنین براساس این پیشنهاد، شمار زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده در چارچوب تبادل اسرا به خارج از فلسطین تبعید خواهند شد. همچنین ارائه کمک‌ها به نوار غزه به موافقت همه طرف‌ها از جمله حماس با کلیه بندهای توافق مشروط شده و مذاکرات درباره بازسازی و پایان محاصره نوار غزه پس از ارزیابی نتایج مرحله اول انجام خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.