دفاع نوری قزلجه از برنامه‌هایش در مجلس/ وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه قولی داد؟

شرایط خاص اقتصادی، کشاورزی و تجاری کشور لزوم به‌کارگیری وزیری خبره و کاربلد را در وزارت جهاد کشاورزی می‌طلبد. ماحصل بررسی‌های شورای راهبردی انتخاب وزرا به ریاست جواد ظریف، نظرات کارشناسی و البته دیدگاه شخص مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به معرفی غلامرضا نوری قزلجه به مجلس برای اخذ رای و صدارت بر وزارت جهاد کشاورزی انجامید. این وزارت‌خانه از این جهت که با کشاورزی، کالاهای اساسی، روابط بین المللی و معیشت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد بسیار مهم است.

پزشکیان در حالی دولت خود را آغاز کرد که کشاورزی در برخی مسائل پیشرفت داشت و به رشد ۱۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم، جلوگیری از انحراف ۱.۵ میلیون تن آرد از چرخه مصرف، تولید ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون تن برنج در کشور، برداشتن گام‌های مناسب برای خودکفایی در تولید شکر، ۱.۵ میلیارد قطعه تولید جوجه در سال ۱۴۰۲، تبدیل کشور از یک کشور واردکننده به صادرکننده تخم مرغ دست یافت اما این در حالیست که مسائل بسیار دیگری همچون توجه به اقتصاد دریایی، قیمت‌گذاری دستوری، تخصیص بودجه مناسب و به موقع به صنایع کشاورزی و برنامه کلی برای بهبود شرایط کالای اساسی در مباحث انتخاباتی مغفول ماند.

خبر مرتبط
مخالفت کوثری با نوری قزلجه: به‌عنوان برادر می‌گویم مراقب باشید گرفتار فساد چای دبش نشوید

کوثری گفت: مسئولیت‌هایی که ما می‌گیریم حقیقتاً یک امانت هست و باید به این امانت بسیار توجه کنیم و خوب نگهداری کنیم و خوب تحویل مسئولیت یا وزیر بعدی بدهیم و ان‌شاءالله این چنین باشد.

حالا انتخاب وزیری برای جهاد کشاورزی که تخصص کافی و برنامه مناسبی برای کشاورزی کشور داشته باشد بسیار مهم است که معیشت و سفره جامعه دچار خطر نشود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند که در ابتدای این جلسه،‌ سمیه رفیعی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های غلامرضا نوری قزلجه خبر داد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چیست؟

قزلجه نوری در جلسات تشکیل شده بر مواردی همچون تعامل حداکثری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی، اولویت بخشیدن به نیازهای کشاورزان و روستاییان در تولید، مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و ویژه خواری، واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد، استفاده مطلوب و موثر از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، توجه به معیشت و افزایش انگیزه‌های کارکنان و عمل به تکالیف قانونی بر اساس اسناد بالادستی به‌ویژه قانون برنامه هفتم پیشرفت را از اولویت‌های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

موافقان قزلجه نوری در جلسه علنی صبح امروز

در این جلسه حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر، احمد بخشایش، اسماعیل کوثری، رحمت الله نوروزی موافقان قزلجه و سید ابوالحسن مصطفوی، حجت الاسلام محمد سبزی، محمد بیات و محمد جلالی مخالفان نوری قزلجه به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بودند.

موافقان این وزیر پیشنهادی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به مواردی همچون سابقه کاری قزلجه در روستا و بخش کشاورزی و اشراف او به این حوزه، فعالیت وی در وزارت جهاد کشاورزی و سابقه سه دوره نمایندگی مجلس و آشنایی او با چالش‌های پیش‌روی حوزه‌های انتخابیه نمایندگان و بخش کشاورزی، اعتقاد نوری به خودکفایی محصولات کشاورزی و آشنایی با برنامه هفتم توسعه اشاره داشتند و او را فردی پاکدست می‌دانند که می‌تواند در زمینه‌های خرید تضمینی گندم، نهاده‌های دامی، قطعی برق کشاورزی، لایروبی مناطق، بیمه محصولات کشاورزی و نداشتن الگوی کشت اقدامات عملیاتی مناسبی انجام دهد.

علاوه براینها موافقان به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شاخص‌های مناسب اعضای جدید کابینه مبنی بر امانت‌داری، اعتقاد به جمهوری اسلامی اشاره کردند که شاهد این مشخصه‌ها در قزلجه نوری هستند و او را فردی امین و پاکدست می‌دانند که با توجه به مطالعات دانشگاهی در حوزه کشاورزی و سابقه فعالیتی او، مرتبط‌ترین فرد در کابینه دولت چهاردهم است.

نظرات مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

از جمله دلایل مخالفت‌ها وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز روشن نبودن برنامه‌ مشخص برای بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی و قطعی برق چاه‌های کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزان و یکپارچه‌سازی و از بین بردن فساد است و به گفته آن‌ها به دلیل اینکه در برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی تمام مسائل کشاورزی مطرح شده است، می‌تواند به معنای «سنگ بزرگ علامت نزدن است» باشد و بهتر بوده که یک برنامه مشخصی برای سنجش وجود داشت تا پس از برنامه چهارساله قابلیت سنجیدن داشته باشد.

مخالفان به مبارزه با لایه‌های پنهان فساد برای تکرار نشدن جریان سرنوشت پرونده نهاده‌های دامی و چای دبش تاکید داشتند که مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افرادی ساده‌دل و دل‌رحم که توانایی وزیر شدن ندارد، ندانند.

آنچه که در این جلسه مورد نقد واقع شد؛ قطعی ۶ ساعته برق و آسیب‌های آن، جنگ اوکراین و تاثیر آن بر امنیت غذایی کشور، عدم پرداخت پول گندمکاران، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آسیب به دامداران و عشایر، عدم کفایت سرمایه گذاری و آوردن نرخ کارمزد حتی در بانک کشاورزی برای کشاورزان، تغییرات اقلیم آب و هوایی، عدم حمایت از گسترش بخش خصوصی و بخش کشاورزی، نارسایی زنجیره تامین و عدم تعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، پایین بودن سرانه زمین و عدم تکنولوژی مناسب بود و اینکه چرا وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه مشخصی برای این مسائل ارائه نداده است؟

دفاعیات قزلجه نوری در جلسه بررسی صلاحیت کابینه چهاردهم

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود اظهار کرد: یکی از نمایندگان مخالف گفتند که با بخش کشاورزی آشنایی نداری و احتمالاً در ارتباط با لایه‌های موجود دچار مشکل شوید که تذکر به جا و به موقعی بود؛ آشنایی‌ام با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است و من شاید کسی هستم که با بخش کشاورزی و تمام وجوه آن بیشترین آشنایی را دارم.

وی ادامه داد: می‌توانم این را بگویم که شاید جزو معدود کسانی باشم که از وجوه مختلفی بخش کشاورزی را دیده‌ام و می‌شناسم و زوایای پیدا و پنهان آن را می‌دانم. معتقدم اتفاقاً بخش کشاورزی بخشی است که حتماً کسی که می‌خواهد آنجا کار کند باید از مزرعه و سالن تولید شروع کرده باشند دستوراتی که از تهران می‌دهد را باید بداند که در گستره پهنه کشور توسط بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار اجرا خواهد شد، بنابراین باید بهره‌بردار، کشاورز و رده‌های سازمانی را بشناسد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه من با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، گفت: در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمت، مشی‌ام پاکدستی و فساد ستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌توانم بدهم چرا که نیاز به پول و اعتبار ندارد و ارتباطی نیز به تحریم ندارد که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، سلامت، کارآمدی و روحیه جهادی را در این وزارتخانه، به کمک همکاران و با روحیه جهادی و پاکدستی که در آنجا هستند، برقرار خواهم کرد؛ من این وعده را محکم به نمایندگان مجلس می‌دهم.

وی مخالفت خود درباره ایجاد لاینی که از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی را دارد و اجبار مرغدار برای استفاده از آن مشکلات ارزی موجود که از آمریکای جنوبی دان برای مرغ آرین وارد شود و آن رابه فضولات تبدیل کند و بیرون ریخته شود مخالفت کرد و گفت: من با اینکه یک مرغ لاینی را به صورت ملی و مال خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های آبیاری نداریم

وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی درباره دغدغه یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌هایش در حوزه آب تاکید کرد: یکی از موانع اصلی و اساسی در مسیر توسعه بخش کشاورزی، آب است و مسأله بسیار جدی و مهم و حتی تکلیف قانونی نیز کاهش مصرف در این بخش است و چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های آبیاری نداریم؛ در این زمینه حدود ۳ میلیون هکتار اجرا شده و حدود ۳ میلیون هکتار نیاز داریم و همین سه میلیون هکتار به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که امیدوارم در قالب برنامه هفتم تامین شود و ما آن را اجرایی کنیم.

نوری قزلجه در ادامه عنوان کرد: برنامه‌ای که تقدیم شده بر اساس توصیه‌های رئیس جمهور محترم و اسناد بالادستی اعم از قانون اساسی، برنامه هفتم پیشرفت و همچنین اسنادی نظیر سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌های مختلف مرتبط با بخش کشاورزی و قوانین مادری است که در بخش کشاورزی داریم. بخش کشاورزی به عنوان بخشی که به عنوان یک زنجیره طولانی با ذی‌نفعان و ذی‌نقشان متعدد یکی از بخش‌های مهم در کشور برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن مهم از امنیت ملی است. در این برنامه بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و همچنین روستا پایه کردن و کشاورز محوری آن در کنار توجه به زنجیره‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی من در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همچنین پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا است. همچنین بخشی از راهبردها و سیاست‌های مورد نظر من ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی، جهش سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های حمایتی موثر و کارآمد از بخش کشاورزی، کاهش سهم خام فروش محصولات کشاورزی برای دست یافتن به ارزش بالاتر و اصلاح الگوی مصرف است.

لزوم گسترش اقتصاد دریا محور

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: گسترش اقتصاددریا محور که می‌شود گفت مغفول مانده است و اتفاقاً مورد تاکید مقام معظم رهبری است را در دست اجرا خواهیم داشت. همکاران عزیز مرغوب ترین اراضی کشاورزی ما همین سه چهار پنج میلیونی هستند که نوعا در حاشیه روستاها و شهرها قرار دارند اگر از این‌ها درست حفاظت نکنیم مطمئن باشید برای همیشه باید نسل های آینده ما هم دست نیاز امنیت غذایی به بیرون دراز بکند. حتماً بایستی از این منبع و پایه تولید که زمین‌های حاصلخیز هستند، حفاظت بکنیم و اگر لازم شد قانون را هم در این مورد اصلاح بکنیم اما با رویکردهای واقعگرایانه و با این رویکرد که نیازهای واقعی بخش را هم باید ببینیم.

نوری قزلجه در پایان تشریح برنامه‌های خود یادآور شد: در بحث اصلاح ساختارها که اصلاح ساختار خود وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً غفلتی که در این بحث شده، این بخش را تقویت می‌کنیم. موضوع دانش بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه می‌کنیم و با آن سیاست‌هایی که شما ابلاغ فرموده‌اید در برنامه هفتم مطابق آن وزارتخانه را چابک و متناسب با شرایط موجود درست می‌کنیم. به ویژه تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه جهاد کشاورزی هست و بسیار هم مورد تاکید دلسوزان و نمایندگان محترم است که این کار هم ان‌شاءالله به زودی انجام خواهد گرفت. بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل‌های صنفی تخصصی و فراگیر و اصلاح نظام بهره برداری نیاز است. بنده به مشارکت مردم بسیار معتقد هستم. مجموعه‌ای که من ۱۸ سال یا ۲۰ سال قبل مدیریت می‌کردم همه رمز و راز این موفقیت مشارکت مردم و جلب اعتماد مردم بود.

قرار است رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود. باید ببینیم با توجه به موافقت کمیسیون کشاورزی و موافقانی که بر تجربیات قزلجه نوری تاکید دارند وی بر این عرصه وارد خواهد شد یا نیروی مخالفان بر موافقان غالب خواهد شد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.