چراغ‌های سبز و قرمز 4 نماینده مجلس به وزیر پیشنهادی پزشکیان

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف با بیان اینکه برنامه امیر نصیرزاده در حوزه وزارت دفاع ابعاد و قوت بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: وزارت دفاع در کنار وظایف سازمانی خود در حوزه پشتیبانی از نیروهای مسلح وظایف اقتصادی نیز بر عهده دارد و در حوزه صنعت نیز نقش آفرین است. 

خبر مرتبط
دفاع وزیر پیشنهادی دفاع از برنامه‎‌هایش/ جهان به دنبال شکل گیری نظم نوین همانند ایران است+ فیلم

وزیر پیشنهادی دفاع دولت چهاردهم گفت: منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند ایرادات جدی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر آنکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون از آن بازآرایی شود؛ برنامه‌ای در این وزارتخانه با عنوان هسته دانا شبکه توانا طی سال‌های گذشته آغاز شده هست تا میان مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و شرکت‌های دانش بنیان بیرون ارتباط برقرار کند اما متاسفانه از نظر سازمانی بعضاً جدی گرفته نمی‌شود و بعضی از مدیرانی که منصوب می‌شوند قصد دارند که همچنان این موضوع را در داخل وزارت خانه حفظ کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی ما در حوزه فناوری منوط به این است که سرریز دانش دفاعی تولید شده به بیرون منتقل شود و فناوری تولید شده به داخل وزارتخانه و شرکت‌های تولیدی بیاید و این امر محقق نمی‌شود مگر با جدی‌تر گرفتن برنامه‌های موجود در وزارت دفاع.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: صندوق سرمایه‌گذاری و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی می‌کند و مانند سایر صندوق‌ها دچار آفت می‌شود که برای آن باید برنامه داشت و مهم‌ترین آن پایان دادن به تصدی‌گری در این مجموعه است. در برنامه‌های امیر نصیرزاده تقویت دانش طراحی پالایشگاه، پتروشیمی و پترو پالایشگاه و بومی‌سازی استانداردها، توسعه سه میدان گازی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معادن آمده است؛ در حالی که این‌ها وظایف سایر دستگاه‌هاست. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی‌گری وارد این حوزه‌ها شوند از سایر وظایف اساسی خود می‌ماند؛ نشود روزی که آنچه که رهبری در مورد بانک‌های نیروهای مسلح دستور ادغام دادند، درباره وظایف اقتصادی صندوق بازنشستگی و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر و دستور به تغییر رویه دهند. 

خبر مرتبط
آخرین اخبار بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی پزشکیان/ نوبت وزیر پیشنهادی دفاع شد

بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان صبح امروز با بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع در حال پیگیری است.

سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی صلاحیت امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به صعوبت ماموریتی که این بزرگواران در تامین امنیت و دفاع از کشور دارند مناسب نیست و این انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی به صورت شفاف مشخص کند که چگونه می‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر کار بیاورد تا وضعیت معیشت این قشر بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، ایشان خیلی بر خودکفایی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح در ابعاد دفاعی و امنیتی تاکید کرده‌اند. ایشان همچنین ترویج نهضت نرم‌افزاری، تولید و توسعه علوم فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی را نیز بسیار مورد تاکید قرار دادند؛ در این زمینه درخواست داریم که وزیر پیشنهادی دفاع اهداف و راهبردهایی که می‌تواند فرمایشات و درخواست‌های رهبری را عملیاتی کند به مجلس توضیح دهد.

این نماینده مجلس گفت: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند. از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند. 

میرمحمدی در ادامه عنوان کرد: در بخش رزم نوین دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ یکی افزایش تاب آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری و دیگری توسعه تحقیقات و به کارگیری فناوری‌های نوین است؛ در این زمینه تقاضا داریم وزیر پیشنهادی توضیح دهد که چه برنامه و راهکارهایی دارد. همچنین رهبری در کنار هوشمندسازی در حوزه مشارکت‌های دفاعی تاکید دارند که مردمی‌سازی نیز صورت بگیرد؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم که برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه دهد. 

وی با بیان اینکه زمانبندی در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است، اظهار کرد: درخواست داریم وزیر پیشنهادی در این خصوص توضیحات ارائه دهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: اگر پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به پرسش‌های مطرح شده قانع کننده بود ان‌شاءالله مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با رای بالایی به آقای نصیرزاده اعتماد خواهد کرد. 

سلمان زارع در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: آقای رئیس جمهور، مردم ایران در انتظار تحقق وعده‌های شما هستند. کشور ایران سرشار از نیروی انسانی غنی و منابع طبیعی است. رهبر انقلاب فرمودند وزارت دفاع مهمترین وزارتخانه کشور است. آقای نصیرزاده در زمان ۸ سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف ۱۴ بوده است. ایشان به عنوان یک نخبه و استاد خلبان هواپیمای اف ۵ فعالیت کرده است. ایشان فردی مدیر و مدبر و پژوهشگر است. ایشان مفتخر به دریافت لوح تقدیر از مقام عظمای ولایت است.

وی ادامه داد: ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

ابراهیم نجفی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی دفاع دیپلماسی دفاعی است که در این حوزه مدیریت هوشمندانه روابط دفاعی در راستای سیاست دفاعی جمهوری اسلامی بر محور حفظ قدرت بازدارنگی را در دستور دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.