اعتراضات جدی در آمریکا شکل گرفت/ حرکت اعتراضی علیه نسل‌کشی اسرائیل

رویترز یکشنبه شب گزارش داد، ده‌ها هیات و گروه های اسلامی که از حمایت آمریکا از تهاجم اسرائیل به غزه خشمگین هستند، قصد دارند تغییراتی در برنامه انتخاباتی حزب دموکرات ایجاد کرده و بر تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی تاکید کنند.

این کنوانسیون چهار روزه از دوشنبه در شیکاگو آغاز خواهد شد و قرار است کامالا هریس رسما به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا معرفی شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه و هریس روز سه‌شنبه در این کنوانسیون سخنرانی می‌کنند. محل برگزاری این کنوانسیون یعنی شیکاگو میزبان بزرگ‌ترین گروه فلسطینی‌تبار در آمریکاست.

سازماندهندگان گروه «هیات‌های مخالف نسل‌کشی» از ارائه جزئیات طرح‌های خود امتناع کردند اما گفتند اصلاحاتی برای برنامه انتخاباتی حزب دموکرات ارائه خواهند کرد و از حق خود برای سخنرانی در صحن کنوانسیون استفاده می‌کنند.

این گروه خواهان ممنوعیت کمک تسلیحاتی به افراد و گروه‌هایی است که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند.

«لیانو شارون» از اعضای این گروه گفت که وی ۳۴ هیات دیگر یک برنامه انتخاباتی دیگری را پیشنهاد کرده‌اند. وی افزود: ما می‌خواهیم که صدایمان شنیده شود.

پیش‌نویس برنامه انتخاباتی حزب دموکرات که اواسط ماه ژوئیه منتشر شد، خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» در غزه و آزادی اسرا شده است.

این برنامه انتخاباتی حزب دموکرات به بیش از ۴۰ هزار نفری که در جریان جنگ اخیر شهیده شده و همچنین به لزوم محدود کردن کمک تسلیحاتی به اسرائیل اشاره‌ای نکرده است. این در حالی است که آمریکا هفته گذشته ۲۰ میلیارد دلار دیگر فروش تسلیحاتی به اسرائیل را تایید کرد.

جنگ در غزه حمایت رای‌دهندگان مسلمان و عرب‌تبار از حزب دموکرات را کاهش داده است. هر چند فعالان حامی فلسطین می‌گویند که هریس در مقایسه با بایدن همدردی بیشتری با فلسطینی‌ها داشته است اما یک مشاور وی اخیرا گفت که هریس از تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت نمی‌کند.

انتظار می‌رود که هفته جاری حدود ۴۰ هزار نفر علیه مواضع دولت بایدن در حمایت از اسرائیل، مقابل محل برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات تظاهرات کنند. سازماندهندگان تظاهرات می‌گویند که این رقم ممکن است که یکصد هزار نفر نیز تجاوز کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.