آلمان: اوکراین برنامه‌ خود برای حمله به روسیه را مخفی نگه داشته بود

معاون سخنگوی دولت آلمان مدعی شد، اوکراین برنامه‌های خود برای حمله به منطقه «کورسک» روسیه را مخفی نگه داشته و به حامیان غربی‌اش در این باره اطلاعی نداده بود.

وی ادامه داد: «اطلاعات ضد و نقیض و عمدا تحریف شده در مورد این عملیات وجود دارد که ظاهرا بسیار مخفیانه و بدون بازخورد تهیه شده است.»

او این وضعیت را محکوم یا ارزیابی نکرد و تنها گفت: «همه چیز تاکنون مانند یک عملیات فضایی محدود به نظر می‌رسد» و خاطرنشان کرد: «جزئیات هنوز نامشخص است و بنابراین عقلانی نیست که بیانیه عمومی بدهیم.»

خبر مرتبط
پوتین برای اوکراین خط‌ونشان کشید/ پاسخ مناسبی خواهیم داد

رئیس جمهور روسیه خواستار حل سریع مسائل در منطقه کورسک شد و تاکید کرد که مسئله کلیدی این است که «وزارت دفاع باید دشمن را از منطقه بیرون کند.»

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، بوشنر گفت، برلین در رابطه با این حمله به کورسک با «همه شرکا از جمله کی‌یف» در تماس نزدیک خواهد بود. این مقام ارشد آلمانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا اوکراین از تسلیحات ارائه شده توسط برلین در این عملیات استفاده کرده یا خیر، گفت برلین اطلاعات کافی برای اظهار نظر در اختیار ندارد.

با این حال، سخنگوی وزارت دفاع آلمان به طور جداگانه تصریح کرد که هیچ چیز مانع از استفاده کی‌یف از تسلیحات ارائه شده توسط آلمان در خاک روسیه نشده است.

وی ادامه داد: «قوانین بین‌المللی تصریح می‌کند که یک کشور مدافع نیز می‌تواند در قلمرو مهاجم از خود دفاع کند. هیچ مانعی وجود ندارد و اوکراین در انتخاب گزینه‌های خود آزاد است!»

همین موضع توسط «لارس کلینگ بیل» رئیس حزب سوسیال دموکرات مطرح شد که از «حق دفاع از خود» اوکراین با حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی دفاع کرد.

حمله کی‌یف به منطقه کورسک، که در ۶ اوت آغاز شد، بزرگترین حمله به خاک روسیه از زمان آغاز درگیری‌ها در فوریه ۲۰۲۲ است. ارتش روسیه پیشتر گزارش داده بود که پیشروی نیروهای کی‌یف به داخل خاک این کشور متوقف شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم با اشاره به عملیات اوکراینی‌ها در خاک روسیه که تلفات سنگینی بر دوش کی‌یف گذاشته است، گفت: «وضعیت در منطقه کورسک نشان می‌دهد که رژیم کی‌یف پیشنهادهای صلح مسکو و میانجی‌ها را رد می‌کند.»

پوتین تاکید کرد: «مهمترین چیز در حال حاضر حل مشکلات فوری در منطقه کورسک است؛ اینکه وزارت دفاع باید دشمن را از قلمرو منطقه بیرون کند. کی‌یف از طریق اقدامات خود در منطقه کورسک در تلاش است تا مواضع مذاکره خود را در آینده بهبود بخشد. وضعیت منطقه نشان می‌دهد که چرا رژیم کی‌یف پیشنهادهای صلح مسکو و میانجی‌ها را رد کرد. اقدام کی‌یف در منطقه کورسک یک هدف نظامی برای متوقف کردن پیشروی نیروهای روسیه را دنبال می‌کند.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «هیچ چیزی وجود ندارد که بشود درباره آن با کی‌یف مذاکره و گفت‌وگو کرد چراکه کی‌یف غیرنظامیان و تأسیسات هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد. کی‌یف خواسته اربابان خود در غرب را اجرا می‌کند که با دستان اوکراین علیه روسیه می‌جنگند. کی‌یف از طریق اقدامات خود در کورسک برای بهبود موضع آینده خود در مذاکرات تلاش می‌کند. دشمن پاسخ مناسبی را به اقدامات خود دریافت خواهد کرد و تمام اهداف عملیات ویژه نظامی محقق خواهد شد. باید با گروه‌های خرابکار در چارچوب عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی، جنگی فعال داشت.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.