جدال لفظی مقامات سودان درباره مذاکرات آتش بس در این کشور

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حکومتی این کشور در دیدار با «پل کاگامی» رئیس جمهور رواندا بر خواست دولت خود با هدف برقراری صلح تاکید کرد و اظهار داشت: صلح، باید عادلانه باشد و به تحقق عزت و کرامت برای ملت سودان بیانجامد.

رسانه های سودان گزارش دادند، رئیس شورای حکومتی سودان افزود: دولت با همه ابتکارهای مطرح شده برای حل بحران در سودان با دید مثبت تعامل کرده است.

البرهان، نیروهای واکنش سریع را «شبه نظامیان تروریست» دانست و گفت که این نیروها، با سرسختی و لجاجت از اجرای تعهدات بیانیه ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) گذشته در جده، خودداری می‌کنند.

«محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور در واکنش به اظهارات البرهان گفت: ما با بازگشت به میز مذاکرات در جده، موافقت کردیم اما طرف مقابل، مخالف این امر است.

خبر مرتبط
جر و بحث شدید نتانیاهو و گالانت / جنگ و جدال در جلسه غیرعلنی اتاق جنگ

خبرهای رسیده از نشست‌های غیر علنی اتاق جنگ رژیم صهیونیستی، حکایت از ادامه درگیری و جر و بحث میان نتانیاهو نخست وزیر و گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دارد.

حمیدتی افزود: ما با وجود پیروزی در میدان جنگ، خواستار صلح هستیم زیرا سودان به دلیل وجود بقایای نظام سابق، از جنگ و خونریزی رنج می برد.

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان همچنین گفت: دولت تشکیل شده در شهر «پورت» سودان غیر قانونی است و نماینده هیچ جریانی نیست.

حمیدتی تاکید کرد: هیچ گونه دولت قانونی در سودان وجود ندارد.

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان همچنین گفت: ما بدون هیچ گونه تردیدی با بازگشت به میز مذاکرات، موافقت کردیم. همچنین با درخواست آمریکا برای ادامه مذاکرات در ژنو برای توقف جنگ موافق هستیم و از طرف مقابل می‌خواهیم به این درخواست، پاسخ مثبت بدهد.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.