درخواست سازمان ملل از شورای امنیت/ به سودان کمک کنید

 آمریکا ماه گذشته پیشنهاد کرد که شورای امنیت سازمان ملل که دارای ۱۵ عضو دائم و غیردائم است، اجازه دسترسی به کمک ها از طریق گذرگاه های مرزی مانند آدر از چاد را در نظر بگیرد. اما دولت همسو با ارتش سودان و روسیه روز سه شنبه گفتند که نیازی به اقدام شورای امنیت در این زمینه نیست.

«الحارث ادریس الحارث محمد» سفیر سودان در سازمان ملل به شورای امنیت گفت: در صورت بروز قحطی، ما آماده همکاری با شما هستیم و گذرگاه ها را برای هرگونه کمک بشردوستانه باز خواهیم کرد. این دولت نیست که که جلوی کمک های بشردوستانه را می گیرد.

یک ناظر جهانی گرسنگی (IPC) هفته گذشته گفت که بیش از ۱۵ ماه جنگ در سودان و محدودیت‌های ارسال کمک‌ها باعث قحطی در اردوگاه زمزم در شمال دارفور برای آوارگان داخلی شده است.

دولت سودان این یافته ها را رد کرده اما روسیه در مورد آن ابراز تردید کرده است.

جنگ سودان در اواسط آوریل سال گذشته بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) پیش از انتقال برنامه ریزی شده به حکومت غیرنظامی آغاز شد.

زمزم در منطقه ای است که آخرین پایگاه مهم نیروهای آر اس اف در سراسر دارفور است. نیروهای آر اس اف منطقه را محاصره کرده اند و ماه هاست که هیچ کمکی به اردوگاه گسترده نرسیده است.

ادم ووسورنو، مقام ارشد کمک‌های سازمان ملل، روز سه‌شنبه به شورای امنیت گفت: وقتی قحطی اتفاق می افتد، به این معنی است که ما خیلی دیر اقدام کرده ایم. یعنی ما به اندازه کافی تلاش نکردیم. این بدان معناست که ما، جامعه بین‌المللی، شکست خورده‌ایم.

استفان اومولو، مقام ارشد برنامه جهانی غذای سازمان ملل، گفت که تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود، ما به کمک شورای امنیت نیاز فوری داریم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم کار خود را به طور مؤثر و بدون دخالت انجام دهیم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.