واکسن سرخک برای کدام مسافران اربعین الزامی شد؟/زوار بزرگسال این واکسن‌ها را تزریق کنند

حسن ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که زائران اربعین باید چه واکسن‌هایی تزریق کنند، گفت: کودکانی که به این سفر می‌روند باید واکسیناسیون معمول کشوری را انجام داده باشند و بزرگسالان نیز باید هر واکسنی را که دولت به آن‌ها اعلام کرد تزریق کنند. برای برخی از سفر‌های زیارتی نظیر سفر حج، تزریق واکسن مننژیت و آنفلوانزا ضرورت دارد و چنانچه دولت برای سفر اربعین دریافت این واکسن‌ها را ضروری دانست و اعلام کرد که باید تزریق شود زائران پیش از سفر باید به تزریق آن‌ها اقدام کنند، اما اگر اعلام نکرد دریافت واکسنی به جز واکسیناسیون معمول کشور ضروری نیست.

وی با تاکید بر اینکه فردی که واکسیناسیون معمول کشوری را انجام نداده باشد در خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دارد، در مورد لزوم تزریق واکسن سرخک قبل از این سفر بیان کرد: کودکانی که به سفر اربعین می‌روند حتما باید این واکسن را تزریق کرده باشند. در مورد بزرگسالان نیز به نظر نمی‌رسد فردی واکسن سرخک را دریافت نکرده باشد مگر اینکه به یاد داشته باشد که این واکسن را دریافت نکرده است؛ چرا که سال‌های بسیاری است که واکسن سرخک در کشور ما تزریق می‌شود. در رابطه با واکسن کرونا نیز وزارت بهداشت تاکنون مطلبی را در خصوص لزوم تزریق این واکسن برای سفر اربعین را اعلام نکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در رابطه با لزوم تزریق واکسن پنوموکوک توضیح داد: این واکسن یکی از بهترین واکسن‌هاست و باید تزریقش مدت‌ها پیش در کشور آغاز می‌شد. این واکسن می‌تواند مانع بروز مننژیت‌های پنوموکوکی، اوتیت (گروهی از بیماری‌های التهابی گوش میانی) که کودکان به صورت شایع پس از سرماخوردگی دچارش می‌شوند و به طور کلی هر عفونتی نظیر سینوزیت و پنومونی‌های باکتریال که پنوموکوک ایجاد می‌کند، شود.

مردم باید از واکسیناسیون پنوموکوک استقبال کنند

ابوالقاسمی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ بیمار مبتلا به پنومونی پنوموکوکی در بیمارستان  بقیه‌الله (عج) داشتیم، افزود: اگر این کودکان واکسن پنوموکوک را دریافت کرده بودند دچار این عوارض نمی‌شدند و در نتیجه آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در کشور قدم مبارکی است و مردم باید از آن استقبال کنند.

خبر مرتبط
تزریق واکسن سرخک برای این افراد ضروری شد + فیلم

وزیر بهداشت: تزریق واکسن سرخک در افراد زیر ۱۵ سال در مسیر اربعین ضروری است.

ضد واکسن‌ها باید توسط سیستم قضایی کنترل شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با اشاره به اینکه ضد واکسن‌ها علیه سلامت مردم قدم بر می‌دارند و باید توسط سیستم قضایی کنترل شوند، عنوان کرد: واکسن مورد نیاز مردم است و مردم باید آن را دریافت کنند و هر صحبت ضد واکسنی تهاجم به سلامت مردم است.

وی با بیان اینکه مرکز درمانی بقیه‌الله (عج) نیز مرکز تزریق واکسن دارد و هنگامی که واکسنی در مراکز بهداشتی توزیع شود در این مرکز نیز تزریق انجام می‌شود، ادامه داد: واکسن‌های پنوموک موجود در کشور فعلا از خارج وارد کشور شدند، اما تعدادی از شرکت‌های داخلی نیز در حال ساخت این واکسن هستند. ما نیز برای ساخت این واکسن اعلام آمادگی کردیم، اما دیدیم که ۲ شرکت دانش بنیان به ساخت این واکسن ورود پیدا کردند و ما دیگر به این سمت ورود پیدا نکردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.