رویترز اعلام کرد: ممنوعیت فروش تسلیحات هجومی آمریکا به عربستان

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سه منبع آگاه اعلام کردند که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفته است تا ممنوعیت فروش تسلیحات هجومی آمریکا به پادشاهی عربستان سعودی را لغو کند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: بایدن رئیس جمهوری دمکرات آمریکا، ۳ سال پیش و در مدت زمان کوتاهی پس از روی کار آمدن در کاخ سفید، تصمیم گرفت فروش تسلیحات تهاجمی از آمریکا به عربستان سعودی را تعلیق کند.

گزارش خبرگزاری رویترز می‌افزاید: یک مقام در کنگره آمریکا گزارش داد که دولت بایدن طی هفته جاری به قانونگذاران ابلاغ کرده که تصمیم به رفع ممنوعیت‌های اعمال شده بر فروش تسلیحات هجومی به عربستان سعودی، گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته این مقام آمریکایی، فروش‌های مربوط به تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی احتمالا از هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: یک مقام ارشد در دولت بایدن نیز با اعلام اینکه مقامات عربستان سعودی به این توافق پایبند مانده‌اند تاکید کرد که طرف آمریکایی هم آمادگی دارد تا به آن وفادار بماند.

گزارش خبرگزاری رویترز می‌افزاید: این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد که اجرای قراردادهای فروش سلاح از آمریکا به سعودی بر اساس همان رویه قبلی با اطلاع مجلس نمایندگان و رایزنی با آن، ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند که آمریکا قصد دارد ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را لغو کند که به نظر می‌رسد بخشی از سیاست این کشور در نزدیک کردن عربستانی‌ها به رژیم صهیونیستی باشد.

به گفته مقامات آمریکایی این کشور قصد دارد ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را در هفته‌های آینده لغو کند. کارشناسان می‌گویند لغو این ممنوعیت نشانه بهبود روابط بین ریاض و واشنگتن است.

بایدن رئیس جمهور آمریکا سه سال پیش بعد از ورود به کاخ سفید فروش سلاح به عربستان را به خاطر جنگ یمن به حالت تعلیق درآورد ولی به نظر می‌رسد تغییر سیاست عربستانی‌ها در یمن و خارج شدن از مناقشه با این کشور در فروش سلاح آمریکا نیز تغییر ایجاد کرده است.

بایدن در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۹ با اشاره به جنگ یمن که در آن هزاران نفر کشته شدند، عربستانی‌ها را به قتل‌عام کودکان متهم کرده بود. پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست و منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه نیز روابط دو کشور را تیره‌تر کرده بود.

از زمان شروع جنگ اوکراین مقامات آمریکایی بیشتر به عربستان نزدیک شدند چون به جایگاه این کشور در تامین انرژی و حمایت از سیاست‌های کاخ سفید در خاورمیانه نیاز دارند.

مقامات ارشد آمریکایی پیش تر گفتند که واشنگتن و ریاض به نهایی کردن مجموعه‌ای از توافقات دوجانبه از جمله یک پیمان نظامی و مشارکت آمریکا در برنامه هسته‌ای عربستان نزدیک شده‌اند.

آمریکایی‌ها انتظار دارند این توافق بخشی از یک پیمان گسترده‌تر با میانجی‌گری آمریکا برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد که هرچند به نظر می‌رسد این مساله به تصمیم عربستانی‌ها بستگی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.