چراغ سبز اتحادیه اروپا به اوکراین

شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای این اتحادیه امروز (سه‌شنبه) اولین پرداخت به مبلغ ۴.۲ میلیارد یورو به اوکراین از محل ۵۰ میلیارد یورویی که کشورهای عضو به عنوان حمایت مالی برای کی‌یف کنار گذاشته‌اند را تصویب کردند.

کمیسیون اروپا پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد تا سپتامبر (شهریور/مهر) سال جاری میلادی، این بخش از کمک‌ها را به اوکراین ارائه کند.

ریاست مجارستان در کمیسیون اروپا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که شورای اتحادیه اروپا تصمیمی که پیش از این توسط نمایندگان دائم اتحادیه برای تخصیص حدود ۴.۲ میلیارد یورو به کی‌یف از «صندوق کمک اوکراین» به توافق رسیده بود را تصویب کرد.

خبر مرتبط
انهدام انبارهای مهمات ارتش اوکراین به دست نیروهای روسیه

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای از انهدام ۶ انبار مهمات صحرایی اوکراین خبر داد.

دولت‌های اتحادیه اروپا در ماه مارس (اسفند/فروردین) با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی به کی‌یف تا سال ۲۰۲۷ موافقت کردند.

از سوی دیگر، اعضای اتحادیه اروپا پیشتر موافقت کردند که ۱.۴ میلیارد یورو (۱.۵ میلیارد دلار) از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی و غیره به اوکراین استفاده کنند.

پیش از این اتحادیه اروپا در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) تصمیم گرفته بود از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به منظور کمک به اوکراین استفاده کند که ۹۰ درصد از این بودجه برای کمک‌های نظامی در نظر گرفته شده است. با این حال، دیپلمات‌ها می‌گویند که مجارستان تصویب اقدامات قانونی لازم را متوقف کرده است.

این در حالی است که روزنامه «فایننشال تایمز» تیرماه گزارش داد که اتحادیه اروپا برای دور زدن وتوی مجارستان در مورد خرید سلاح برای اوکراین با سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در سال جاری میلادی، «راه‌گریز قانونی» ابداع کرده است

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره به «فایننشال تایمز» گفته بود: از آنجایی که مجارستان از توافق قبلی برای تخصیص درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اوکراین خودداری کرد، «نباید نقشی در تعیین تکلیف برای استفاده از این پول داشته باشد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.