اعتراضات گسترده در نیجر/ عفو بین‌الملل بیانیه داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مقررات منع آمد و شد در برخی ایالت‌های جنوبی نیجریه برقرار شده و نیروهای امنیتی حضور سنگینی در خیابان‌ها دارند.

یک عکاس خبرگزاری فرانسه در آبوجا پایتخت نیجریه گفت که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان تیر هوایی شلیک کرده و با استفاده از گاز اشک‌اور صدها معترض را متفرق کردند. هزارن معترضان روز پنجشنبه در شهرهای مختلف نیجریه به خیابان‌ها آمده و خواستار کاهش هزینه سوخت و مقابله دولت با بحران اقتصادی شدند. این اعتراضات در روز جمعه نیز ادامه یافت. رهبران معترضان وعده داده‌اند که در روزهای آینده نیز به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

پلیس اعلام کرد که در این اعتراضات صدها نفر بازداشت شده‌اند و ۲۶۹ تن آنها به «تخریب، غارت و ایجاد آشوب» در شهر کانو در شمال نیجریه متهم شده‌اند.

«آنیته اوانگ» از اعضای سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت که وی نگران «گزارش‌ها در مورد استفاده افراطی نیروهای امنیتی نیجریه» علیه معترضان است.

این در حالی است که عفو بین‌الملل جمعه گفت، نیروهای امنیتی ۶ نفر را در شهر «سولجا» در نزدیکی پایتخت، چهار نفر را در «مایدوگوری» در شمال شرق کشور و سه تن دیگر را در «کادونا» در شمال غرب نیجریه کشته‌اند. پلیس نیجریه پنجشنبه گزارش‌ها درباره حمله نیروهای امنیتی به معترضان را رد کرده و گفته بود که یک پلیس توسط معترضان کشته و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست که یارانه‌های سوخت در آنجا حذف شده و بیش از یک سال پیش نیز در پی اصلاحات دولتی نرخ ارز این کشور آزادسازی شد. از این رو، این کشور با تورم بالا مواجه شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.