سیگنال مهم اوکراین به روسیه/ کی‌یف برای مذاکره با مسکو آماده است

 میخائیل پودولیاک مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اعلام آمادگی کی‌یف برای مذاکره با مسکو، بر «شرایط خاص» طرف اوکراینی برای گفت‌وگو تاکید کرد.

پودولیاک با اشاره به اینکه روسیه هزینه تبلیغاتی زیادی صرف می‌کند تا این تصور را ایجاد کند که مسکو آماده مذاکره است، اظهار داشت: آنها می‌خواهند به جهانیان القا کنند از آنجا که کی‌یف برای پایان این جنگ حاضر به مذاکره نیست، جنگ اوکراین ادامه دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اوکراین آماده مذاکره است، گفت: کی‌یف بر اساس حقوق بین‌المللی و با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی خود آماده مذاکره است.

پودولیاک با بیان اینکه تمام جهان باید روسیه را تحت فشار بگذارد تا مسکو را برای پایان دادن به جنگ پای میز مذاکره بکشاند، خاطرنشان کرد: مذاکرات برای برقراری صلح باید واقعی و موثر باشد و به برقراری صلح پایدار منجر شود. در صورتی که این مذاکرات فقط به برقراری یک آتش‌بس موقت منجر شود، روسیه این فرصت را پیدا خواهد کرد که با بازسازی ماشین جنگی خود، با توان بیش از پیش، مرحله بعدی تجاوز خود به اوکراین را آغاز کند.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین اقدامی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.