جنوب لبنان به جوش آمد/ وحشت اسرائیل از پس‌لرزه‌های خشم حزب‌الله
گروهی از ناظران مدعی‌اند که اسرائیل مدت‌هاست خیال حمله ادعایی به حزب‌الله را در سر دارد، اما با حمله هفت اکتبر و ترس تل آویو از توان بالای بازدارندگی این جریان، رهبران اسرائیلی تلاش دارند تا تنش را به تبادل اتش محدود کنند، چرا که به خوبی می دانند رویارویی با حزب الله پرهزینه خواهد بود. هرچند در این میان نمی توان قمار پرهزینه تل آویو نشین ها را لحاظ نکرد.

بعد از گذشت بیش از 9 ماه از جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه، دو بازیگر بیش از هر زمان دیگری به جنگ دوم و حتی بزرگتر در مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی نزدیک شده اند. ماه ژوئن، نیروهای دفاعی اسرائیل مدعی شدند که پلن ها برای حمله (ادعایی) تمام عیار در جنوب لبنان تایید شده است. در اواسط ژوئیه، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که این گروه آماده است تا طیف وسیعی از شهرهای اسارئیل را هدف حملات موشکی اش قرار دهد.اگرچه این احتمال چنین کنشی در رسانه های بین المللی چندان مورد توجه قرار نگرفته، اما رویارویی تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله پیامدهایی خواهد داشت که در برابرش جنگ در غزه محدود جلوه می کند.

حمله هوایی و زمینی اسرائیل به حزب‌الله، گروهی مسلح به تجهیزات پیشرفته زمینه ساز هرج و مرج در خاورمیانه شده و با ورود ایالات متحده به مرحله مهمی از فصل انتخابات ریاست‌جمهوری، می توان بی‌ثبات‌کننده باشد. همچنین روشن نیست که چنین جنگی می تواند به سرعت پایان یابد یا اینکه مسیر روشنی برای پیروزی قاطع وجود دارد. نشریه فارن افرز در همین رابطه یادداشتی را منتشر کرده، اقتصادنیوز این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «شمارش معکوس میان اسرائیل و حزب‌الله/ آخرین تقلای تل‌آویو برای بقا/ خاورمیانه در آستانه جنگی تمام عیار؟» بخوانید. 

 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.