نقش احتمالی روسیه برای رویارویی اسرائیل و حزب‌الله/ پوتین به جنگی تازه ورود خواهد کرد؟

رویارویی نظامی اسرائیل و ایران می تواند برنامه های روسیه را پیچیده کند. اگرچه چندین کشور عربی به اسرائیل برای جلوگیری از حمله هوایی ایران در ۱۳ آوریل کمک کردند، اما نقش خود را کمرنگ جلوه و نشان دادند که به حفظ روابط خود با ایران علاقه دارند. آنها با هر گونه اقدام تهاجمی (ادعایی) بیشتر اسرائیل علیه تهران یا محور مقاومت مخالفند، زیرا می ترسند جنگ منطقه ای برنامه های اقتصادی آنها را به خطر بیندازد و باعث خشم بیشتر در داخل شود. اما به همان اندازه که کشورهای عربی خلیج فارس نمی خواهند شاهد فروپاشی سیاست تنش زدایی شان با ایران باشند، تشدید تنش بین اسرائیل و ایران یا محور مقاومت می تواند زمینه را برای حمله احتمالی متقابل هموار کند. اهداف ممکن است شامل تأسیسات نظامی ایالات متحده یا دارایی های استراتژیک مانند تأسیسات نفتی باشد که انصار الله پیشتر آنها را در عربستان سعودی و امارات هدف قرار داده بود.

مهم نیست که چه کسی اولین گلوله را شلیک کند؛ کشورهای عربی خلیج فارس احتمالا کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را برای هر گونه تشدید تنش مقصر می دانند. کم رنگ شدن روابط میان اسرائیل و امارات احتمالا مسکو را خوشحال خواهد کرد. زیرا این بازیگر با نگرانی تشکیل بلوک ضد ایرانی که اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس را تحت حمایت ایالات متحده هم صدا می کرد، در نظر داشت. با این حال، تشدید تنش منطقه‌ای خطراتی را برای تنش زدایی عربی-ایرانی نیز به همراه دارد – و در نتیجه، برای روسیه.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ترکش‌های رویارویی حزب الله و اسرائیل به روسیه/ هزینه بالای فروپاشی نسخه عادی سازی روابط ایران و اعراب برای مسکو/ چرا کرملین بازی در زمین خاکستری را انتخاب می کند؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.