قلیان آزاد شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، مدتی است شاهد رواج قلیانی به نام «قلیان اکسیژن» در کشور هستیم؛ محصولی که با تمام آنچه تا به امروز درباره قلیان می دانستید تفاوت دارد و در واقعیت برای کاهش میزان ضرر ناشی از مصرف قلیان اختراع شده است و از آن با عنوان پاکدم یاد می کنند.

به گفته غلامرضا حیدری، مجری طرح مطالعاتی بررسی «قلیان اکسیژن» «مقدار گازهای اکسیژن و نیتروژن موجود در قلیان اکسیژن تنظیم شده و استاندارد است و حدود ۱۰ سال از زمان ثبت اختراع رسمی این دستگاه در کشور می‌گذرد. سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود.»

 هدف وزارت بهداشت این است که این قلیان جایگزین قلیان دخانی برای جوانان شود. بنابراین بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت،‌ چندی پیش درباره ترکیب موجود در این قلیان گفته است: «در این دستگاه گاز N۲O به‌عنوان گاز خنده و شادی‌آور در ترکیب با اکسیژن مورد استفاده قرار گرفته و احتمال می‌رود که این ترکیب بتواند جایگزین اعتیاد به نیکوتین و تنباکو باشد. شواهد تاکنون نشان داده افرادی که این وسیله را مصرف کرده‌اند پس از مصرف قلیان اکسیژن تمایل چندانی به مصرف مواد دخانی ندارند. البته باز هم باید نتایج آزمایش به‌طور قطعی مشخص شود. انتظار داریم که با پایان یافتن مرحله آزمایشی این طرح، علاوه‌بر مشخص شدن اثرات مرتبط با سلامتی، درباره بحث جایگزینی آن با مواد اعتیادآوری مانند نیکوتین و تنباکو نیز به نتیجه برسیم.»

نکته جالب توجه اینجاست که موضوع مصرف قلیان و رواج آن میان جوانان مسئله امروز و دیروز نبوده است و سابقه ای چندین ساله دارد؛ مانند حدود ۲۰ سال پیش که تصمیمی درباره آزادسازی عرضه قلیان مورد توجه قرار گرفت.

11111

روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۴ مرداد سال ۱۳۸۴ در مطلبی با تیتر «قلیان آزاد شد» درباره این موضوع نوشته است:‌ «با تصویب هیات دولت استعمال و عرضه سیگار و مواد دخانی در قهوه خانه ها و رستوران های سنتی آزاد اعلام شده است.»

این روزنامه در ادامه آورده است:‌ «براساس این گزارش با اصلاح تبصره، ماده 1 آئین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، از این پس قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی هستند. دولت این اصلاح را بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصویب کرده است.»

 

22222

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.