درآمد عظیم هوش مصنوعی برای اقتصاد اروپا/ موانع پیش رو چیست؟

در این مطلب به موانع استفاده از هوش مصنوعی در قاره سبز اشاره شده است. طبق یک گزارش، اروپا می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ و با استفاده از هوش مصنوعی، ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد خود اضافه کند. گزارشی که به‌تازگی توسط استرند پارتنرز منتشر شده، نشان می‌دهد افزایش استفاده از هوش مصنوعی توسط کسب‌وکارهای اروپایی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد اروپا اضافه کند. اما این موضوع تا چه اندازه واقع‌بینانه است و موانع پیش‌روی آن چیست؟ در حال حاضر چند مشکل کلیدی وجود دارد که می‌تواند در روند استفاده از هوش مصنوعی در قاره سبز، سنگ‌اندازی کند که اگر برطرف شوند، بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار یا حتی فراتر از آن به اقتصاد اروپا اضافه خواهد شد.

عدم قطعیت نظارتی

بدون اطمینان از این موضوع که قوانین در آینده‌ای نزدیک به شکل اساسی تغییر نخواهند کرد، بسیاری از شرکت‌ها در رویکرد خود در قبال هوش مصنوعی، محتاط خواهند بود. شرکت‌هایی که درباره عدم قطعیت نظارتی نگران بوده‌اند، قصد دارند در یک بازه‌ سه‌ساله، تا ۴۸ درصد کمتر در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

نبود مهارت‌های دیجیتال

همه می‌دانند که افراد جوان، دیوانه فناوری هستند و توانایی خوبی در یادگیری مهارت‌های جدید دارند. با این حال، نه تنها آموزش افراد جوان اهمیت دارد، بلکه اطمینان از این موضوع که مهارت نیروی کار فعلی به‌شدت ارتقا بیابد و آن‌ها بتوانند در کنار هوش مصنوعی کار کنند و توسط این فناوری جایگزین نشوند، بسیار مهم است.

آنچه اکنون شاهد آن هستیم این است که اهمیت مهارت‌های دیجیتال در محیط کار، به مرور زمان بسیار بیشتر از مدرک دانشگاهی خواهد شد.

به‌کارگیری هوش مصنوعی در شرکت‌های بزرگ و کوچک

در حال حاضر شکاف بزرگی میان شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی وجود دارد. شرکت‌های بزرگ‌تر با نرخ ۵۱ درصدی در حال به‌کارگیری هوش مصنوعی هستند، در حالیکه این آمار برای شرکت‌های کوچک‌تر در سطح حدود ۳۱ درصد است.

رایانش ابری می‌تواند یک نقش بسیار مهم در کاهش این اختلاف داشته باشد. رایانش ابری نه تنها می‌تواند رد کربنی ناشی از نوآوری را تا ۸۰ درصد کاهش دهد، بلکه در واقع و به‌طور مثال، زمانی که سرویس‌های وب آمازون به شکل ۱۰۰ درصدی با انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت کنند، کل فرآیند تا ۹۶ درصد بهینه‌تر خواهد شد.

مزایای تجاری پذیرش هوش مصنوعی چیست؟

به شکل خلاصه، این اتفاق باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. بسیاری از وظایف تکراری به شکل اتوماتیک انجام می‌شوند و همین موضوع زمان بیشتری در اختیار کارکنان قرار می‌دهد تا به انجام وظایف خلاقانه بپردازند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند طی چند دقیقه‌ داده‌های خام را به بینش تبدیل کند، در حالیکه این فرآیند در حالت عادی به چندین سال زمان نیاز دارد.

در گذشته برای انجام یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری به بیش از یکصد مهندس و دست‌کم یک ماه زمان نیاز بود. اکنون با اتوماتیک شدن این فرآیند، این اتفاق طی تنها در شش دقیقه انجام می‌شود.

این مزایا فقط برای صنعت فناوری یا مشاغلی نیست که به‌طور طبیعی با هوش مصنوعی مرتبط هستند. پتانسیل هوش مصنوعی در تمام صنایع از جمله کشاورزی و بهداشت نیز وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.