بهترین ساعت صبح برای بیداری از خواب

ساعت خواب، مقدار خواب و زمان بیدار شدن یکی از موضوعات مهمی است که دغدغه بسیاری از افراد می باشد. توصیه‌های بسیاری در مورد زود بیدار شدن از خواب و فواید سحرخیزی شده است اما آیا زود بیدار شدن برای همه مفید است و موجب بهره‌وری بیشتر در طول روز خواهد شد؟  

توصیه های بسیاری در مورد صبح زود بیدار شدن(۵ صبح) شده است اما صبح زود بیدار شدن برای همه افراد مفید و موجب عملکرد بهتر می شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، در مورد اندازه خواب مورد نیاز نمی توان یک استاندارد برای سنجش ارائه داد. با اینکه به طور متوسط بزرگسالان هشت ساعت می خوابند اما برخی با توجه به نیاز بدنشان شش ساعت و برخی دیگر نه تا ده ساعت می خوابند.

ساعت بدن ما یک سیستم زمانبندی داخلی دارد که مشخص می‌کند که چه زمانی گرسنه، چه زمانی نیاز به خواب داریم، بخش زیادی از این سیستم مربوط به ژنتیک است. ژن‌ها بر جنبه‌های خواب تأثیر می‌گذارند، مانند میزان خوابی که هر فرد برای مختل نشدن روند زندگی عادی به آن نیاز دارد.

تحقیقات نشان می‌دهند که شما می‌توانید از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به انواع مشکلات خواب باشید. اگر به طور ژنتیکی شب زنده‌دارهستید، بیدار شدن ۵ صبح برای شما مناسب نیست و اگر ۵ صبح بیدار شوید، در خطر از دست دادن خواب رم هستید.

خواب را بدون در نظر گرفتن چرخه های خواب به دو بخش خواب رم و خواب غیر رم تقسیم می کنند. خواب رم چند بار در طول شب تکرار می شود و هر بار طولانی تر از دفعه قبل است. در اوایل صبح به بیشترین زمان خودش می رسد. متخصصان خواب عقیده دارند که در خواب غیر رم بدن فرصت باز سازی خود و در خواب رم روان فرصت آسایش و تنظیم دوباره خود را دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.