پس لرزه عملکرد فاجعه‎‌‌بار بایدن در مناظره با ترامپ/ خانواده جو به او چه گفتند؟

خانواده رئیس‌جمهور ایالات متحده به او گفته‌اند که علی‌رغم عملکرد فاجعه‌بار در مناظره، در رقابت ریاست‌جمهوری باقی بماند. برخی از اعضای خانواده بایدن هم از نحوه آماده‌سازی او از سوی کارکنانش برای رویارویی انتخاباتی ۲۷ ژوئن با ترامپ انتقاد کرده‌اند.

 «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا یکشنبه را در کمپ دیوید، محل اقامت ریاست جمهوری در مریلند، با بانوی اول، جیل بایدن، فرزندان و نوه‌هایش گذراند.

در حالی که این سفر از قبل برای عکسبرداری برای کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برنامه‌ریزی شده بود، این سفر همچنین به تمرینی برای کشف چگونگی فرونشاندن اضطراب حزب پس از نمایش ناگوار روز پنجشنبه بایدن در مناظره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تبدیل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از افراد آشنا به گفت‌وگوهای داخلی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد، در حالی که خانواده بایدن از عملکرد ضعیف این پیرمرد ۸۱ ساله در برابر ترامپ آگاه بودند، آنها همچنین فکر می‌کنند که او بهترین فرد برای شکست دادن حزب جمهوری‌خواه است و اینکه او می‌تواند برای چهار سال دیگر وظایف ریاست جمهوری را انجام دهد.

آسوشیتدپرس افزود، جیل بایدن (همسر جو بایدن) و هانتر بایدن (پسر جو بایدن)، افرادی که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها بیشترین حرف‌شنوی را دارد، از پر سر و صداترین حامیان او بودند.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از افراد مطلع گزارش داد، خانواده بایدن از او می‌خواهند در رقابت باقی بماند و به مبارزه ادامه دهد. این روزنامه آمریکایی می‌گوید برخی از اعضای خانواده بایدن به‌طور خصوصی از نحوه آماده‌سازی بایدن از سوی کارکنانش برای مراسم مناظره شامگاه پنجشنبه ابراز ناراحتی کرده‌اند.

درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از پنجشنبه، زمانی که رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا با صدایی گرفته و گیج در صحنه مناظره حاضر شد و به سختی توانست جملاتی را بدون ابهام و گنگی بیان کند، ادامه دارد.

براساس نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که در دو روز پس از مناظره انجام شد، تقریبا سه‌چهارم رأی‌دهندگان ثبت‌نام شده در ایالات متحده اکنون معتقدند بایدن نباید برای ریاست جمهوری نامزد شود، از جمله ۴۶ درصد از دموکرات‌ها.

روزنامه آمریکایی «آتلانتا ژورنال-کانستیتوشن» هم یکشنبه در سرمقاله خود نوشت: «حقیقت تاسف‌بار این است که بایدن باید از رقابت کناره‌گیری کند، به خاطر خیر ملتی که او نیم قرن به طرز تحسین‌برانگیزی به آن خدمت کرده است. اکنون سایه بازنشستگی برای رئیس‌جمهور بایدن ضروری است.»

یک روز پس از مناظره هم، هیئت تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز از بایدن خواست کناره‌گیری کند. با این حال از زمان پایان مناظره، بایدن کارزار انتخاباتی خود را فشرده‌تر برگزار می‌کند و در سخنانی هم گفت به مبارزه ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.