سقوط قیمت طلای جهانی به کمترین سطح در دو هفته اخیر

قیمت‌های طلا با کاهش ۱ درصدی به کمترین سطح خود در بیش از دو هفته اخیر رسیدند. علت این امر شاخص دلار قوی‌تر و بازده بالاتر اوراق قرضه بوده است، در حالیکه معامله‌گران در انتظار داد‌ه‌های تورمی آمریکا هستند که قرار است در روزهای آینده منتشر شود.

خبر مرتبط
گزارش قیمت بسته شده طلا، سکه و دلار امروز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳+ جدول

امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است و قیمت سکه امامی به ۴۱,۶۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و ششصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۱۳ درصدی داشته است.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت ۱۷:۳۳ به وقت ایران با کاهش ۰/۹ درصدی به ۲۲۹۹ دلار به ازای هر اونس رسید که پایین‌ترین سطح آن از ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) محسوب می‌شود. قیمت‌های آتی فلز زرد نیز با افت ۰/۸ درصدی به ۲۳۱۱ دلار رسید.

بارت ملک، رئیس استراتژی های کالا در TD Securities، اعلام کرده: «در این مرحله، بازار ممکن است به خوبی به تقویت دلار آمریکا پاسخ دهد و ما به پیش‌بینی اینکه بعید است فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره در تابستان اقدام کند، ادامه می‌دهیم.»

شاخص دلار با رشد ۰/۴ درصدی به نزدیکی قله دو ماهه خود در برابر رقیبان رسید و باعث شد طلا برای دارندگان دیگر ارزها، گران‌تر شود. این در حالیست که بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین سطح دو هفته اخیر خود رسیده است.

تمرکز این هفته بر شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) ایالات متحده خواهد بود که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو است و می‌تواند مسیر نرخ بهره آمریکا را مشخص کند.

همچنین موارد دیگری که در کانون توجه قرار دارند، برآوردهای تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه نخست ایالات متحده و مناظره‌ای سرنوشت‌ساز میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه، است که شامگاه پنجشنبه به وقت آمریکا برگزار می‌شود.

اطلاعات منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه ژوئن به دلیل نگرانی در مورد چشم‌انداز اقتصادی کاهش یافته است، اما خانوارها همچنان نسبت به بازار کار خوش‌بین هستند و انتظار دارند تورم در سال آینده میلادی تعدیل شود.

میشل بومن، از اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو، روز سه‌شنبه بر این باور خود تأکید کرد که ثابت نگه داشتن نرخ بهره «برای مدتی» احتمالا برای کنترل تورم کافی خواهد بود، اما همچنین آمادگی خود را برای افزایش هزینه‌های استقراض در صورت نیاز اعلام کرد.

نرخ بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری از طلا و نقره بدون بازده را افزایش می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.