زاکانی گاف داد/پایان جدال سه ساعته جلیلی،‌ زاکانی و قاضی زاده با پزشکیان/ گزارش کامل مناظره چهارم انتخابات ریاست جمهوری+‌ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه ۴ تیر) با موضوع با موضوع مسائل سیاسی و سیاست خارجی با عنوان «ایران در جهان امروز» با اجرای مهدی خسروی تمام شد.

مسعود پزشکیان،‌ محمدباقر قالیباف،‌ سعید جلیلی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده هاشمی و مصطفی پورمحمدی شش نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری هستند. در سه مناظره اول شش نامزد ضمن پاسخ به پرسش های کارشناسان، برنامه های خود را برای بهبود وضعیت اقتصاد و فرهنگ کشور،‌ اجرای قانون برنامه هفتم توسعه،‌ بهبود وضعیت بهداشت، آموزش،‌ هدفمندسازی یارانه ها، کاهش فقر،‌ حجاب و حقوق و جایگاه زنان برای مردم تشریح کردند.

براساس قرعه کشی انجام شده ترتیب جایگاه نامزدها و طرح پرسش ها بدین شرح است: محمدباقر قالیباف،‌ مسعود پزشکیان،‌ امیرحسین قاضی زاده،‌ مصطفی پورمحمدی،‌ سعید جلیلی و علیرضا زاکانی.

گاف تاریخی زاکانی

علیرضا زاکانی در جمع بندی سخنان خود در مناظره چهارم تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جای هشتم تیر،‌ ۱۸ تیر عنوان کرد.

زاکانی گفت: مردم این کلید یادتان است در سال ۹۲ گفتن قفل از زندگیتان باز کنم و قفلی را باز نکرد. سال آخر دولت آقای روحانی آمد نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم! مردم الان همان‌ها آمده‌اند تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند مراقب باشید.

وی افزود: مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است. وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند، داد که هیچ فریاد می‌زنم. می‌گویند جلوی مردم دعوا نکنید، مردم این حرف یعنی خطای ما را نگویید و صدایش را در نیاورید.

زاکانی گفت: دعوت به وحدت می‌کنند اما در ستادشان تفرقه افکنی می‌کند.

وی افزود: امیرالمومنین به ابو موسی اشعری گفت اگر می‌خواهی مذاکره کنی مذاکره کن اما به عقل و تجربه تکیه کن، کسی که به عقل و تجربه تکیه نمی‌کند شقی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم اجازه دیوارکشی ندهید اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند. چه در داخل و چه در خارج از کشور تمام مردم ایران، ایرانی هستند. همه شما خواهان رفع تبعیض، عدالت و مخالف فساد و طرفدار مبارزه با فساد هستید. مردم اجازه ندهید به دروغ میان شما دیوار بکشند. اجازه ندهید به نام جنسیت و مذهب شما را جدا کنند.

زاکانی گفت: کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد. کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد. مردم عزیز ناامید نشوید. آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنیم. هم کارنامه داریم و هم برنامه؛ جمعه ۱۸ تیر همه پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به بنده رای نمی‌دهید یا به مخالف من رای می‌دهید باز هم بیایید چون هر رای شما رای به خط انقلاب و اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است.

جلیلی: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی گفت: جلسه امشب قرار بود راجع به استفاده حداکثری از فرصت‌های سیاست خارجی باشد.

جلیلی گفت: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت و منافع ملت است. از حقوق هسته‌ای کشور دفاع کردیم و با سازوکارهای جدی موضوع تحریم را به زودی نه تنها خنثی و رفع می‌کنیم بلکه باید تحریم کننده را پشیمان کنیم. جدی این است که چگونه با سیاست خارجی بتوان اشتغال ایجاد کرد و چگونه ارزآوری داشت و با برنامه اینکه چگونه بتوانیم از گردشگری در سیاست خارجی برای افزایش درآمدهای کشور استفاده بکنیم صحبت می‌کنیم.

وی افزود: امروز کشور ما یک موقعیت بسیار خوب دارد که بتواند در برخی از کالاها هاب منطقه بشود. به عنوان مثال گندم را به کشور وارد کنیم و استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های آردسازی را به کار بگیریم و آن آرد را صادر کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: امروز می‌توانیم برای موضوع سلامت ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایجاد کنیم و با کشورها تعامل داشته باشیم. برخی نگرانند دانشمندان ما مهاجرت می‌کنند به این دلیل است که نتوانستیم برای آنها بازار ایجاد کنیم می‌توانیم با فناوری‌های نوین برای آنها بازار ایجاد کنیم و از سوی دیگر قدرت کشور را ارتقا دهیم.

جلیلی گفت: امروز اگر صحبت می‌کنیم که کشور ما می‌تواند این کارها را انجام دهد. نیازمند طرحی هستیم که بتوانیم اجماع ایجاد کند و در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند بیشترین اجماع را بین قوای سه گانه ایجاد کردم. آهنگی و همدلی بیشترین کارها را پیش بردیم.

پورمحمدی: برخی از نامزدها جاده صاف‌کن تحریم‌ها هستند

پورمحمدی گفت: مردم عزیز ایران سلامی دوباره چو بوی خوش آشنایی. در این چند دقیقه پایانی اجازه می‌خواهم نکاتی را با صراحت درمورد این جلسه و جلسات گذشته بگویم. هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار، توسعه اقتصاد ملی است. دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است. اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی سازی ان در داخل بصورت همزمان است. نه انتخاب بین یکی از این دو. تلاش ما حل مسئله در کمترین زمان با کمترین هزینه و بیشترین سود برای ایران است. خط قرمز ما منافع ملی است. در وسیع‌ترین و دقیق‌ترین معنا روش ما اقتصائی است و به اقتضای زمان و مکان است. رویکرد ما ایجاد فرصت جدید و شکار فرصت‌های خوب است. بیش از ۱۵ سال است که گرفتار تحریم شده‌ایم. برجام و… روش جادویی نیستند. بلکه تلاش ملی برای رهایی از دام تحریم‌ها بودند. ادامه این تلاش‌ها برای توسعه ایران لازم اما ناکافی است.

وی افزود: برخی از کسانی که از شما رای می‌خواهند با جهل مرکب جاده صاف کن دشمن برای گرفتار شدن شما در این دام بوده‌اند. برخی تحریم مردم ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند. اکنون زمان این است که با انتخاب درست و غیر هیجانی راه ببندیم بر فرصت سوزان و نوکیسگان.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای عبور از کینه‌ها وشکاف ها پل بسازیم. سد بسازیم در برابر سیل مهاجرت. بایستیم در مقابل طرد نخبگان و هنرمندان شایسته و اساتید و کارشناسان باتجربه. پایان دهیم به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها. لرزه بیاندازیم بر اندام انحصارطلبان. امید دهیم به بخش خصوصی و کارآفرینیان و سرمایه گزاران و سکوهای اینترنتی.

وی افزود: مردم ایران من با شما قرارمیگذارم که با هم تلاش کنیم ایران از بند تحریم‌ها رها شود و در اقتصاد منطقه و جهان نقش‌آفرین باشد. ایران محور مهمترین منطقه جهان باشد نه آماج حمله مهمترین قدرت‌های جهان. ایران از شر بانبازی رها شود. نظام حزبی را بطور واقعی تجربه کند. ایران کارگران و کارمندان و نیروهای نظامی و بازنشستگان خود را قدر بداند و آنها در صدر بنشاند.

وی گفت: ایرانی‌های عزیز میدانم خسته اید و از هر چه وعده هست دل بریده‌اید. گفتند از آرامش و نشاط و شادی اما زندگی را از دلهره پر کردند. گفتند از حرمت انسانی اما حرمت دختران را شکستند. خیلی از شما به دوستان تان گفته‌اید که این پورمحمدی است که هم می‌تواند و هم می‌خواهد اما رای ندارد. این را بگویید که من نه به افراد مشهور و پرمدعا بلکه به پورمحمدی رای می‌دهم. اگر فهمیده‌اید که پورمحمدی می‌تواند، سد سکوت و تردید را بشکنید و به شعور خودتان احترام بگذارید. نگویید رای ندارد اگر شما بخواهید رای دارد.

قاضی زاده هاشمی: سیاست خارجی عرصه عمل است نه شعار

قاضی زاده هاشمی گفت: سیاست خارجی جای خیال‌پردازی و شاعرمسلکی نیست. کسانی که می‌خواهند دوباره با وعده لغو تحریم رای بیاورند هرگز نمی‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند چون تحریم سیاست کلیدی آمریکاست.

وی افزود: کسانی که می‌خواهند لغو تحریم‌ها را بر گرده شما سوار کنند، هرگز نمی‌توانند تحریم را به طور کامل از بین ببرند زیرا تحریم بخشی از راهبرد سیاست خارجی آمریکاست.

قاضی زاده هاشمی گفت: مردم شریف ایران، تحریم‌های آمریکا روی دو نقطه فروش نفت و منابع ارزی تکیه داشت. شهید رئیسی و امیرعبداللهیان بدون کاسبی و بدون وعده دروغین فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت را به ۲ میلیون رساندند و ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب کام خشکیده ایران شد.

وی افزود: تقابل و توافق در مقابل هم نیستند برای اینکه با دشمن رو رقیب توافق خوب شکل دهی باید دشمن را به عقب برانی که سر میز بتوانی امتیاز بیشتری بگیری اما برخی دوستان طوری معتاد توافق هستند که انگار در عمر خود یک معامله نکردند. به جای اختلافات باید بر روی اشتراکات با دنیا تمرکز کنیم.

پزشکیان: سیاست خارجی دولتم براساس فرمایشات امیرالمومنین (ع) خواهد بود

وی در بخش پایانی و جمع بندی سخنان خود اذعان داشت: برای چهارنفر در مقابل یک نفر و پنج دقیقه مقابل بیست دقیقه جای حرف و بحث دارد. امیدوارم برادران تا آخر هم بمانند که اشکال نداشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است اما درک من از این اصول سه گانه با سایر نامزدهای حاضر در این جمع متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جست وجو می‌کنم. در یک کلام سیاست خارجی را، یعنی ارتقای جایگاه، امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم. سیاست خارجی را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان می دانم.

پزشکیان افزود: من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه‌هایشان دور هفت سین بنشینند و خاطرات شیرین بسازند نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها و موبایل‌هایشان دستی از آن سپس آب‌ها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمرشان را سپری کنند. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من، فرو نشاندن موج مهاجرت و بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. سیاست خارجی را برای آرامش روانی برای مردم می‌خواهم و تلاش خواهم کرد ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

وی گفت: سیاست خارجی را ابزاری برای بلند آوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی در جهان می دانم. تمدن کهن و قدیمی ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. از دل تاریخ و آیین و فرهنگمان تجربه‌ها و حرکت‌های بی شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. ما سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزش‌های بشر دوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می دانم. خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل چه ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و احیای صنعت پرشور گردشگری می دانم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری و افزایش تبادلات علمی با جهان و بهره برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد. من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی و تحکیم برادری ب کشورهای همسایه می‌خواهم. من می‌خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا و نسل‌های آینده خود کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجه دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه بر اساس ارزش‌های بر خواسته از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های امیر مومنان خواهد بود که به ما می‌آموزد که انسان‌ها یا با تو در دین برادرند یا در آفرینش با تو برابر. فرهنگی که به ما یاد می‌دهد بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

وی بیان کرد: با غصب و اشغال گری سرزمین دیگران هرگز کنار نمی ایم. نسل کشی و نژاد پرستی را بر نمی تابم. مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم. اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهن پر کن جیب مردم خالی شود. قلب من با قلب ایرانیان می تپد. من هزاران قلب را جراحی کردم. امروز قلب ایران، نادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است. ای مردم دوست داشتنی من پزشک قلب هستم و آرامش بخش قلب آزرده شما خواهم شد. من تانک و نقطه زن نیستم، غلط انداز و لاف زن نیستم من خاک پا شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

قالیباف: مردم ما می‌خواهند کشور رو به جلو حرکت کند

قالیباف در بخش جمع بندی مناظره چهارم، گفت: خیلی خوشحالم که امشب سعی کردم مطالبی را روشن کنم و برای همه ما مشخص شد که ستادی که امروز جناب آقای پزشکیان با آن کار می‌کند، در حقیقت همان ستاد روحانی است.

وی توضیح داد: معنایش آن است که ما به یک دهه قبل که رشد اقتصادی زیر یک درصد، نقدینگی ۲۶ برابر و تنش‌های بین قوا و اختلافات بین مردم وجود داشت، بازگردیم؛ یعنی به تنش‌های بین دولت و ملت بازگردیم و دو مرتبه اخلال در حکمرانی کشور صورت گیرد و آیا واقعاً سزاوار است که ما در این مسیر حرکت کنیم؟ این نمونه‌هایی که در چند روز اخیر دیدیم، شاهد و گواهی بر این موضوع است که گذشته تلخی را در کشور تجربه کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مطمئنم مردم ما اینگونه تصمیم می‌گیرند که ما رو به جلو برویم و ایران بزرگ را بسازیم و همانطور که در حوزه دفاعی حسرت آن را همه می‌خورند، در حوزه اقتصادی هم اینگونه باشیم. امروز ما نباید دغدغه‌ای به جز مردم داشته باشیم و این واقعیتی است که امروز باید بدانیم و بر اساس آن پیش برویم.

قالیباف تاکید کرد: ما نمی‌توانیم سیری را طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود و همه باید امروز در کنار هم باشیم و دست به دست هم دهیم؛ بنده در گذشته خود نشان دادم که اینگونه عمل کردم و ۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری تهران داشتم و هر سه دولت به من کمک نکردند و حتی مصوبات مجلس در حمایت از بودجه شهرداری را به طور کامل عملیاتی نکردند و به تعهدات خود عمل نکردند اما ما با تلاش، کار و تکیه بر مردم و با جوانان خلاق و با جوانان پای کار کارها را انجام دادیم.

وی ادامه داد: ما نشان دادیم در عمل که چپ و راست نکردیم و زن و مرد را نگفتیم که مال این گروه هستند یا نه و نگفتیم شیعه هستند یا سنی و نگفتیم از کدام قوم هستند، بلکه بر اساس شایسته گزینی، افراد را انتخاب کردیم و به نخبگان احترام گذاشتیم و بدون نظر آنان تصمیم نگرفتیم و نتیجه این شد که دیدید در ۱۲ سال، تهران جدید را ساختیم و بهانه نیاوردیم و نگفتیم که بودجه ندادند و نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مدیر قوی کسی است که پیش شرط نداشته باشد و مدیر قوی کسی است که درخواست اختیار نکند و نگوید نگذاشتند؛ حرفی که امروز برخی از آقایان زیاد به زبان می‌آورند.

قالیباف خطاب به ملت، گفت: اگر شما بنده را انتخاب کنید حتماً و بدون بهانه‌ای، آرزوهای این کشور را و رویای رشد اقتصادی و مشکلات جاری کشور را حل خواهم کرد. غم و پریشانی و مشکلات را از مردم دور کرده و رشد اقتصادی را محقق خواهیم کرد، به گونه‌ای که به گذشته خود افتخار کنیم. باید راه شهدا و امام شهدا را ادامه دهیم و سیاست‌های کلان رهبری را همواره مدنظر قرار دهیم.

زاکانی: حرف‌های تفرقه انگیز نزنیم

زاکانی گفت: همه ایرانی‌ها عزیز هستند و با هر سلیقه و شرایطی عزیز هستند. نگاه ما این است که همه اقوام مذاهب و ادیان رسمی کشور عزیز هستند و نمی‌خوایم بین آنها دیوار بکشیم.

وی افزود: ملت ما از عدالت، فساد ستیزی، رفع تبعیض خوشش می‌آید. عده‌ای نمی‌خواهند سر سفره مردم چیزی بیاید و مردم صاحب امکان شوند. باید مردم را بر سفره اقتصادی کشور بیاوریم.

زاکانی افزود: در موضوع یارانه طلا می‌خواهیم مردم را در ثروت کشور شریک کنیم که حقشان است. باید زیرساخت کشور را جوری متحول کنیم که افتخارآمیزتر شود. ظرفیت بی‌نظیری از جمله در خشکی و دریایی داریم.

وی افزود: کسی جلوی برجام را نگرفته است ما اتفاقاً دنبال اجرای برجام هستیم که برجام اجرا شود. چون ما سهم خود را انجام دادیم. غربی برجام را آتش زدند و خیانت کردند.

زاکانی گفت: امروز مردم ویترینی می‌بینند پشت این صحنه صحنه وجود دارد. عده‌ای آن را اداره می‌کنند کسانی که سالیان سال در این کشور آسیب جدی زدند.

وی افزود: مردم ما کسانی هستند که پای حاج قاسم و پای شهید رئیسی آمدند. همه آمدند. چرا مردم را دسته‌بندی می‌کنیم چرا مردم را ناامید می‌کنیم چرا به مردم می‌گوییم نمی‌توانیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دنیا در حال تغییر است و شما به ۲۰ سال گذشته برگشتید. جغرافیا در عرصه منطقه اهمیت پیدا کرده است. الان وقت چیدن میوه‌های اساسی است

جلیلی: چرا حتی در زمان تصویب برجام رشد اقتصادی ما صفر شد؟

سعید جلیلی،‌ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵ دقیقه دوم از بخش دوم مناظره، گفت: من فکر می‌کنم بحث‌ها به جای خوبی رسید البته دوستان که صحبت از تعذب می‌کنند بعد کار عمیق تساوی را بیان می‌کنند زمین گذاشتن و این از کارهای جالب است. نامه اول که در زمان آقای لاریجانی صادر شد آقای پورمحمدی عضو کمیسیون هسته‌ای بود گفتگو با مردم داشته باشید من ده‌ها جلسه در دانشگاه‌ها و با مردم صحبت کردم.

بیان کرد: این حرفا خیلی خوب است ما یک گذشته داریم و یک آینده گذشته‌ای داریم که هیچ اثری نداشت و دلار ۳۰۰۰ تومنی را ۳۰ هزار تومنی کرد و تحریم‌ها را برطرف نکرد. چرا ترامپ خارج شد می‌گفت شما همه تعهدات را انجام دادید مثل کسی که جنس را فروخته‌اید و می‌گویید جنسم را نمی‌گیرم در صورتی که این طلب ملت است حق ملت است.

جلیلی افزود: قبل از اینکه ترامپ از برجام خارج شود صادرات ما نصف زمان خارج شدن از برجام بود. حالا همین‌ها می‌ترسند چرا که صحنه را نمی‌شناسند و حالا ملت باید انتخاب کنند چرا در آن سال‌هایی که این‌ها امضا شد رشد اقتصادی ما صفر و منفی شد. ما صحبت از جهش و آن فرصت می‌کنیم یک جهان فرصت در سیاست خارجی داریم. با بحث‌های شما کشور جهشی را نخواهد داشت و نمی‌تواند برای ما موفقیتی بیاورد.

وی گفت: عرصه سیاست خارجی فراوان است. در سریلانکا نیم میلیارد دلار قرارداد خدمات فنی مهندسی منعقد شد. اگر فقط بازار منطقه را تشخیص بدهیم. شما چرا نتوانستید انجام بدهید؟ را بلد نیستید و ادعا دارید و مردم می‌بینند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بله ما از امنیت کشور دفاع می‌کنیم و وقتی ما مسئول شدیم شرق و قلب ما در افغانستان و عراق توسط آمریکا اشغال شده بود. وقتی ما تحویل دادیم، آمریکا با خفت خارج شد. ما هیچ وقت به گفتگوی صرف اکتفا نکردیم. ده‌ها زیر ساخت برای مقابله با تحریم ایجاد شد.

جلیلی، گفت: به مردم می‌گویم ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و راه‌های عملی برای این داریم. اتفاقاً با دانشمندانمان و با ابزار اقتصادی و با استفاده از جوانان متخصصمان این اقدام را انجام دهیم.

پورمحمدی: قطع نامه‌های سازمان ملل ملت ما را بیچاره کرده است

پرومحمدی گفت: الحمدلله دوستانی که دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند باید تحمل هم داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند بهرحال این روزها می‌گذرد. خیلی عجیب است قرادادی سال ۸۱ بسته شده است و ما شش سال بعد رفتیم سازمان بازرسی و ما آن گزارش را منظم کردیم و فرستادیم. آقای احمدی نژاد خواست مشکل را حل کند و هم پرونده فساد تعقیب شود و فاسدین محکوم شوند و هم این قرارداد اجرا شود و این خسارت عظیم به کشور وارد نشود. چرا جلوی آن را گرفتید؟ جواب دهید. با شعار و اتهام زدن و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود. خوب شد آقای زاکانی گفتند می‌توانیم بحث کنیم. آقای زنگنه می‌گوید شما به کشور خسارت وارد کردید و از دادگاه تقاضا داریم زودتر بررسی کند. ملت باید بدانند در این چند سال چه خسارتی به کشور وارد شده است و چرا وارد شده است و جزئیاتش را بدانند. این آقا باید در دادگاه محاکمه شود. چرا از مسائل جدی قرار می‌کنیم. چرا فساد وجود داشت؟ صد بار اعدام کنیم اما قرارداد که نباید زمین‌گیر شود؟

وی افزود: چه کسی از برجام دفاع می‌کند؟ به من این را می‌گویید؟ من که همان موقع درمورد برجام حرف زدم. قطعنامه‌هایی در سازمان ملل تصویب شده که ملت ما را بیچاره کرده است. شما که مسئول بودید چرا جلوی صدور این قطعنامه‌ها را نتوانستید بگیرید؟ گذاشتید ملت را بیچاره کردند و حالا میگویید چرا قراداد کردید؟ اصلاً چرا گذاشتید امضا شود و قطعنامه صادر شود؟ این همه خسارت به ملت ایران وارد شد. مملکت این همه مشکل دارد؟ چرا قدرت دانش و مذاکراتی‌تان عمل نکرد و قطعنامه‌ها پشت سر هم صادر شد و حالا باید برجام و اف‌ای‌تی‌اف را قبول کنیم. دوران بزن در رو گذشته و باید به اینها پاسخ روشن داد.

وی گفت: ما باید در مورد سیاست داخلی حرف بزنیم نه خارجی. امام به ما در عرصه خارجی و داخلی مقاومت را یاد داد. ما فرهنگ استقامت را در جهان ارتقا دادیم و از مردم مظلوم دفاع کردیم. و این فرهنگ با دفاع جوانان عالم از مردم فلسطین تثبیت شد و این نشان داد که گفتمان انقلاب اسلامی قدرت پیشروی دارد. الحمدلله می‌توانیم ادعا کنیم هم غزه هم هم لبنان هم یمن هم قطر هم عمان، جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و قهرمانان ایران و جانم فدای این ملت که سختی زیادی تحمل کرد و ان‌شاءالله کام‌های بلندی در آینده برخواهیم داشت.

قاضی زاده هاشمی: دیپلماسی فقط خندیدن و لبخند زدن نیست

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: مشکل ما این است آقای پزشکیان به جای اینکه جواب سوال بدهد، سوال طرح می‌کند

وی افزود: ما آن‌قدر مرد هستیم که از دولت منتسب به خودمان حمایت می‌کنیم، شما چرا حمایت نمی‌کنید؟ مردمی‌سازی دولت در دورۀ شهید رئیسی قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست. ما مردمی‌سازی کرده‌ایم. کسانی که واکسن فایزر زده بودند اجازه واردات واکسن را ندادند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: اگر شهید رئیسی از برجام خارج می‌شد ایشان را متهم نمی‌کردید؟ در برجام کاری کردید که مجبوریم مدیریت کنیم و جلو ببریم وگرنه خسارت محض است. این خسارت محض بودن را مدیر عالی خود دولت فخیمه دوستان هم گفته است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: در موضوع واکسن، برخی دز اول فایزر را زده بودند و گفتند ما اجازه واردات نمی‌دهیم. اگر می‌توانستید واکسن وارد می‌کردید تا به نام دولت شهید رئیسی نشود. می‌گویند برجام اگر بد است چرا شهید رئیسی خارج نمی‌شد؛ اگر خارج می‌شد، شما متهم نمی‌کردید که کنار ترامپ و نتانیاهو هستید؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما یک افزایش فوق‌العاده فروش نفت پیدا کردیم که سناتور آمریکا به وزیر خارجه آمریکا که ۳۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون بشکه رساندند می‌گویند رئیسی مرد مصممی بود.

پزشکیان: فرق شما با اسرائیل و ترامپ درباره برجام چیست؟

پزشکیان در بخش چهارم سخنان خود گفت: ما اگر برجام را نپذیریم یا نخواهیم آن را حل کنیم و اگر اف ای تی اف را حل نکنیم باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. یعنی مردم سرمایه ما هستند و باید با این مردم آشتی کنیم. مردم با ما در حال حاضر مشکل دارند اینکه تقصیر با چه کسی است اهمیت ندارد و این نگاه است که باعث این موضوع شده است.

وی اضافه کرد: از اتاق بازرگانی سوال بپرسید که برجام یا اف ای تی اف را بد می‌دانند یا خوب می‌دانند. اینکه عده‌ای به اسم کارشناس نشستند این‌ها را توجیه کردند بحث دیگری است. با اتاق بازرگانی صحبت کنند ببینند چه بلایی سر تولید کننده و مردم آوردیم. آنها در جلسه به ما گفتند ما نمی‌توانیم با این روند ادامه دهیم حالا این‌ها می‌گویند ما ادامه می‌دهیم.

ابن نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همین حالا که ما با جمع گاز و نفت در دنیا اول هستیم زمستان گاز نداریم و تابستان برقشان را قطع می‌کنیم. این‌ها که در داخل است چرا کاری نکردیم؟ واقعیت این است که بفرمایید در میادین مشترک چقدر داریم ضرر می‌کنیم.

پزشکان تاکید کرد: کرسنت یا هر چیز که این‌ها می‌گویند را نمی‌دانم اما قطر یا همان عمان و کویت در میدان مشترک سهم خود را می‌برند ولی ما اصلاً عین خیالمان نیست از این ور هم خودمان می‌گوییم فلان شرکت‌ها می‌خواستند فلان کار را بکنند.

وی ادامه داد: ما داریم سرمایه خود را از دست می‌دهیم. منابع نفتی و گازی را از دست دادیم. حالا بگویند اگر برجام را نپذیرفتند می‌خواهند مشکلات را چگونه درست کنند. وفاق داخلی را چطور می‌خواهند درست کنند؟ چون الان با هم دعوا داریم. تازه آدم‌هایی با هم دعوا دارند که رهبری می‌گفت صادق‌ترین شجاع‌ترین و صالح‌ترین آدم‌ها همین‌ها هستند که این‌ها می‌گویند آنها خائن هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: بعد جوری در مورد صداقت حرف می‌زنند که ترامپ و نتانیاهو هم همان را می‌گفتند آنها می‌گفتند ما نگذاشتیم برجام به نتیجه برسد این‌ها هم می‌گویند ما نگذاشتیم. بگویند فرق این‌ها با آنها چیست؟ اشکال ندارد نشود. برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ مشکلات داخلی را که داریم. داریم با هم دعوا می‌کنیم.

پزشکبان تاکید کرد: با سرمایه‌گذاران که مشکل داریم. خودشان و صدا و سیما بروند با آنها مصاحبه کنند ببینند تئوری که این‌ها می‌گویند را قبول دارند یا نه. تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران باید فرصت را خلق کنند ولی وقتی پای صحبت آنها می‌نشینی ناراحت هستند. یا بعضی وقت‌ها پولشان گم می‌شود. حالا این‌ها بگویند می‌خواهند مدینه فاضله درست کنند. مدینه فاضله در تئوری می‌توان درست کرد در عمل این است که مردم زندگی‌شان دارد نابود می‌شود.

وی اضافه کرد: زن بیوه به من می‌گوید پول ندارم خانه کرایه کنم آدم چه به آنها بگوید؟ چه کسی این کار را کرده؟ اصلاً بگوییم تقصیر برای همه آنها است. بخواهیم اینها درست کنیم قدم اول این است که باید وحدت و انسجام داخلی را تقویت کنیم و دست از این دعواها و روکم کردن‌ها برداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: قدرت دفاعی ما باعث افتخار ماست و قدرت بازدارندگی کشور. کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار جامعه است. یکی از دلایلی که آنها نمی‌توانند به ما طمع کنند به خاطر قدرت بازدارندگی موشک وپهپاد ماست. اگر این را نداشته باشیم امکان اینکه بتوانیم جامعه را درست کنیم وجود ندارد تمایل ما باید به سمت مردم باشد.

پزشکبان گفت: از مردم بپرسید چرا ما را قبول ندارند و چرا نخبه‌ها دارند از کشور خارج می‌شوند؟ به خاطر رفتار امر و نهی ما است. چون ما خودمان را عقل کل می‌دانیم و برای همه چیز نقشه داریم و آنها چیزی نمی‌فهمند. پس ما باید برای آنها نقشه بنویسیم. نگو من امیرم دستور می‌دهم آنها باید اطاعت کنند. والسلام

قالیباف: مردم امروز در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند

قالیباف در ادامه، گفت: واقعیت آن است که بعد از دهه ۹۰ امروز مردم ما در حداقل‌های زندگی خود دچار مشکل هستند. همیشه در دوران مدیریت خود دغدغه مردم را داشتم که باید کاری برای رفع مشکلات مردم کنیم و باید ذینفع نهایی کارهای ما، مردم باشند.

وی افزود: حتماً باید رشد اقتصادی را از مسیر رفع تحریم دنبال کنیم و راه خنثی سازی تحریم‌ها هم رشد اقتصادی است. مردم ما نجابت به خرج دادند و تحمل آنان دیگر به سر آمده است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات آنان در زمان کوتاهی حل و فصل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین کاری که می‌خواهم کنم آن است که می‌خواهم یک سپر حمایتی برای مردم در نظر بگیرم و در یک طرح پنج فوریتی خود آوردم که افرادی که حقوق ثابت دارند اما تورم بیشتر است، باید فاصله بین تورم و حقوق آنان را از طریق سپر حمایتی جبران کنیم تا سفره مردم کوچک نشود. این طرح مشمول همه اعم از کارگران، کارمندان، کشاورزان، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، کارگران شرکتی و هر فردی است که بین حقوق آنان و تورم فاصله وجود دارد و وظیفه ما آن است که این کار را انجام دهیم.

قالیباف بیان کرد: ما باید آگاه باشیم و بدانیم که چه کار می‌خواهیم کنیم و هم باید کارنامه و عملکرد داشته باشیم. ما امروز ۱۷ و نیم درصد اتلاف سرمایه‌ها در دست خود در داخل کشور داریم که با کنترل این شرایط و بدون آنکه مشکلات جدید و بیشتری را ایجاد کنیم، می‌توانیم تورم را مهار کنیم.

وی اظهار کرد: همین مردم که در معیشت و مسکن مشکل دارند، در سلامت هم مشکل دارند و اگر بچه آنان مریض شود همین پول معیشت و مسکن را صرف سلامت می‌کنند و باید موضوع سلامت را هم در نظر بگیریم. اگر در دولت چهاردهم توفیق خدمت داشته باشم، این کارها را اجرایی خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع مهم دیگر مسکن است. ما به طور روشن گفتیم که به هر فردی که منزل ندارد، در محیطی که کاربری مسکونی دارد ۲۰۰ متر زمین می‌دهیم. البته نباید دست انداز در جلوی کار مردم بگذاریم و باید یک سرمایه‌گذار پیدا شود و با آنان مشارکت کند و خانه را بسازند. این کار باید با سرعت انجام شود و بنده با تجربه‌ای که در ساخت و ساز در شهرداری دارم، می‌گویم که این کار شدنی است و در همه روستاها و ۸۰ درصد شهرها قادر هستیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی مربوط به خودرو است؛ صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد، اما نتوانسته ما را خودروساز کند و ما حتماً واردات خودرو سنگین و خودرو شخصی را باید انجام دهیم. در خودروی سنگین بخش قابل توجهی از خودروهای ما اسقاطی است و می‌توانیم با توجه به اینکه قانون واردات خودرو به تصویب رسیده است، خودروهای سنگین را هم وارد کنیم.

زاکانی: آقای پزشکیان برنامه‌ای دارم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است

زاکانی گفت: در خصوص کمیسیون برجام در مجلس گزارشی را منتشر کردیم که این کارنامه صد در صد درست از آب درآمده است. من دو طرف ماجرا را به کمیسیون دعوت کردم و حرف دو طرف را شنیدم. یعنی هم آقای ظریف آمدند و هم آقای جلیلی آمدند و حرف دو طرف را شنیدم. آقای عراقچی صالحی و شمخانی نیز آمدند و حرف همه را شنیدیم. از مجموعه دانشگاه‌ها ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که موافقان مخالف صحبت کنند. نهایتاً یک جمع بندی کردیم که صد درست از آب درآمد.

وی افزود: بنده هیچ وقت در طول عمرم در مورد آتش زدن برجام حرفی نزدم. کسی را به حمله به سفارت تایید و تشویق نکردم.

زاکانی گفت: مردم عزیز این افراد با احساس و پشتوانه نظری تهی به دنبال رای گرفتن هستند.

وی افزود: بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را با ۲۷۰ شعبه در کشور دارم. بنده یکی از بزرگترین تشکل‌های دانشجویی را سال‌ها اداره کردم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناظر به حوزه سیاست خارجی نیز آنچه که شما می‌گویید من عمل کردم. در بروکسل توانستیم موفقیت‌های جهانی به دست آوریم و همچنین در چین کارنامه‌ای وجود دارد که کاملاً مشخص است.

وی افزود: در خصوص کرسنت واقعاً تعجب کردم چرا آقای پورمحمدی همچنین موضعی گرفتند. در دوره آقای خاتمی بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است. توتال، استات اویل و کرسنت در این دوره است.

زاکانی گفت: در مقابل خود آقای روحانی در مجلس گفتم اگر این اتفاق بیافتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم. آقای زنگنه گفت من دو هفته حلش می‌کنم و که در آن ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع و دو و نیم میلیارد خسارت اول و ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم ضرر کردیم. من تعجب می‌کنم چطور شما رویتان می‌شود در این خصوص صحبت کنید.

زاکانی گفت: من حاضرم با آقای زنگنه، روحانی و خاتمی مناظره کنم و بگویم چه خیانت‌هایی به کشور شده است. ملت نمی‌گذاریم حق شما را عده‌ای به یغما ببرند.

جلیلی: جای متهم در دادگاه است نه اینکه در تلویزیون مناظره کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره و ۵ دقیقه نخست آن پیرامون تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی، بیان کرد: آقای پورمحمدی نکته خوبی گفتند و بعد از جلسه قبل به من گفتن شما برنامه‌های خوبی دارید و همه آن را به ما بگویید.

(پورمحمدی در این میان خطاب به جلیلی مطرح کرد ما برای رئیس جمهوری زنبیل نگذاشته‌ایم) جلیلی پاسخ داد باید اگر اتفاقاً باید -زنبیل- بگذارید، باید برای این موضوع اگر وارد می‌شوید، احساس وظیفه کنید به قول خودتان بی‌گدار نیایید، بدون تحذب و بدون -برنامه در- کار نمی‌شود.

جلیلی در ادامه خطاب به پورمحمدی افزود: اگر شما می‌خواهید کار کشور را اداره کنید، باید به آن اشراف داشته باشید افتخار نیست که من هیچ کاری نکرده‌ام برنامه هم ندارم. بگویی برنامه‌هایت را بده من اجرا کنم. چیزی نداریم یک روز از این سمت بگوییم و یک روز از آن سمت و چیزهای دیگر و فکر می‌کنم این‌ها وقت ملت را می‌گیرد. ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت هست. وقتی می‌گویم نقشه پرشکوه برای هر ایرانی دقیقاً برای همین موضوع است. شما این را قائل باشید و اینکه من در دو سه سال اخیر در هر دانشگاهی گفتم هر دانشگاه یک دولت سایه آن ثمن واقعی این است. آن تشکل نهادهایی که می‌گوییم مردمی این است که ما دانشگاه بها دهیم نه آنکه بگوییم این‌ها چیست و یا بگوییم دولت در سایه چی است.

وی گفت: اینکه ما می‌گوییم باید دولت‌ها را کمک کنیم با تصحیح تکمیل و تایید دقیقاً بر این اساس است که رویکرد می‌خواهد. اینکه رویکرد نداشته باشیم و بعد بگوییم تحزب و بعد بگوییم برنامه می‌خواهم تا اجرا کنم این جواب نمی‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: مردم عزیز ما امروز بزرگترین فرصت‌ها را در سیاست خارجی داریم که متاسفانه عده‌ای در ۸ سال آن را از بین بردند، به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند. سوال می‌کنند برجام و بعد گفتند چه شد همین‌هایی که می‌گفتند ما با برجام موضوع را حل می‌کنیم دلار ۳۰۰۰ تومانی به ۳۰ هزار تومان تغییر کرد و تحریم‌های ۸۰۰ مورد تبدیل به ۱۵۰۰ مورد شد و آیا مشکل مردم را حل کرد، باید جواب بدهند.

جلیلی، گفت: می‌گویند شما که کارشناسی نیستید از یک طرف کسی را قبول ندارند و از طرف دیگر وفاق می‌کنند. ۶ جلسه از بحث‌هایی که ما در برجام کردیم امروز نه برای شما بلکه برای ملت و تاریخ مانده است. کدام یک از آنها غلط در آمد. عده‌ای نوشتند ظریف گفت می‌شود جلیلی گفت نمی‌شود شما بگویید که شد یا نشد آیا تحریم‌ها برداشته شد؟ نظر کارشناسی این است بله همان زمان که ما گفتیم شما در زمانی این را اجرا می‌کنید و این امتیازات را می‌دهد که خود اوباما آمد گفت ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم و تمام اهرم‌های فشار تصادی آنها به بن‌بست می‌خورد خوشبختانه توانستیم توافق را انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حرف من این است که با این موضوعات ۸ سال فرصت‌ها را از کشور دریغ داشتید و ۸ سال کشور را معطل نگه داشتید، ۸ سال فرصت اشتغال و فرصت ارزآوری را از بین بردید بعد امروز دارید رسماً از پرونده‌های فساد صحبت می‌کنید؟ - اشاره به پرونده کرسنت- فسادی که بین است و بیان شد و جای متهم در دادگاه است، - خطاب به صحبت‌های پورمحمدی مبنی بر مناظره دلیلی و بیژن نامدار زنگنه وزیر اسبق نفت در پرونده کرسنت که از صدا و سیما پخش شود- جای متهم در دادگاه است نه آنکه بیاید در تلویزیون مناظره کند اول باید در دادگاه حکم بگیرد اگر این‌طور باشد باید هر متهمی را طرف بحث قرار دهیم و در اختیارش تلویزیون بگذاریم. البته هیچ وقت ایشان به من نگفته که بیا مناظره. این از آن بحث‌هایی است که اگر ناراحت نشوید که چرا این‌ها را به ما می‌گویید نمی‌دانم از کجا به شما این الهامات می‌شود.

جلیلی گفت: بحث ما جدی است و اداره کشور یک بحث جدی است موضوع جدی که من به عنوان رئیس جمهور بیان می‌کنم و دنبال می‌کنم و معتقدم باید انجام شود مبارزه با فساد است. وقتی ده‌ها میلیارد دلار برای چندین سال سرمایه کشور را به یغما می‌دهد، می‌توانید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید آقای روحانی اولین نامه را در دولت آقای خاتمی -در رابطه با کرسنت- نوشت، گفت این مشکل دارد و حالا شما می‌گویید این هیچی و شما در قوه قضاییه بودید در سازمان بازرسی بودید باید جواب دهید که چرا این فساد را پیگیری نکردید. چرا نتیجه نگرفت؟

وی افزود: بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم امثال شما صدایشان در می‌آید برای اینکه یکی از بحث‌هایی که اگر این کشور بخواهد نظم پیدا کند همین موضوع است که نباید اجازه دهیم سرمایه ملت به یغما برود و در بحث سیاست خارجی دقیقاً موضوع سرمایه ملت مطرح است که باید ارتقا پیدا کند نه آنکه آن را به باد دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در همین قضیه ملت سرمایه‌هایی را داشت و آنها را کلاً دادند و طرف مقابل کلاً خارج شد. وقتی او می‌گوید که تو همه کارهایت را انجام دادی و بعد می‌گوید من صبر راهبردی می‌کنم. من کاپ اخلاق گرفتم. همین‌هایی که می‌گفتند چرخ اقتصادی بچرخد افتخارشان این شد که کاپ اخلاق گرفتند. افتخارشان این شد که اصلاً ما قرار نبود اقتصادی باشیم باید امنیت بیاوریم و بعد امنیت هم به دست نیامد.

جلیلی گفت: با همین رفتارهای این‌ها آمدند و سلیمانی عزیز ما را شهید کردند و بعد گفتند عوضش ما کاپ اخلاق گرفتیم تعهدات مان را انجام دادیم. آیا این می‌شود آن سیاست خارجی و آن رئیس جمهوری که باید از حقوق ملت خودش دفاع کند و از منافع کشورش دفاع کند. باید بفهمد چیست و چه قراردادهایی چه چیزهایی پیش می‌آورند. نه آنکه بگویند من در کشور گذاشتم و خیلی منظم گذاشتم. نتیجه‌اش چه شد چرا پیگیری نکردید شما رئیس سازمان بازرسی کشور بودید موضوع به این مهمی در زمانی که شما بودید باید این را پیگیری می‌کردید در موضوعات فساد اقتصادی سیاست خارجی عزیزان من مردمان عزیز ما امروز یک فرصت کم نظیر داریم و در یک شرایط بسیار خوب هستیم.

وی افزود: ما امروز می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم ما با فناوری‌ها و دانشمندان کشورمان می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم می‌توانیم در عرصه اقتصادی جهش داشته باشیم و نه فقط اقتصاد بلکه سطح قدرت کشور را ارتقا دهیم این‌طور نیست که اگر شما امروز در هوش مصنوعی عقب بیفتید ۴ سال عقب بیفتید یک دفعه ۴۰ سال عقب می‌افتید چون دیگران شما را محدود خواهند کرد.

پورمحمدی: اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست

پورمحمدی گفت: بحث تحزب و سازماندهی سازمان‌های مردمی یک بحث جدی است. دوستان نظرشان را بگویند اینکه چیز روشنی است. اینکه می‌فرمایید نمی‌دانید پس نمی‌توانستید تشخیص دهید، من هیچوقت ادعای دانستن نکردم. شما که می‌دانید و دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید بگویید در خصوص مسائلی مثل کرسنت چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟ شما مانع انجام قرارداد کرسنت شدید و میگویید در آن فساد بوده است و بنده هم در سازمان بازرسی، افتخار می‌کنم برای هیچکس پرونده‌ای را کنار نگذاشتم. با بعضی افراد مشهور درگیر شدم که جایگاه والایی داشتند پرونده را گزارش کردم و به رئیس قوه قضاییه ارجاع دادم و موجب محکومیت آنها شد. سعی کردم وظیفه ام را بدون ملاحظه انجام دهم.

وی افزود: چرا حاضر نیستم با متهمی که میگویم خیانت کار است مناظره کنم؟ ۱۸ سال از این قضیه گذشته و اموال مردم به تاراج رفته و علیه این ملت پرونده ساخته شده است و در مورد آن حکم گرفته‌اند. چرا حاضر نیستید در مورد آن بحث کنید؟ میگویند خوابنما شدند اما بنظرم دیر از خواب بیدار شدند و نمی‌فهمند بسیاری از مسائل را و حوادث خارجی هم این را نشان می‌دهد.

وی گفت: اسناد وجود دارد و قابل کتمان نیست. اینجا جای بزن و در رو نیست و این مسائل جای بحث دارد و اینکه نمی‌فهمید و خبر ندارد و… شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید؟ در رشته خودتان هم در امورتان موفق نبودید. در کدام مذاکره موفق بودید؟

قاضی زاده هاشمی: آقای پزشکیان ستادهایشان را کنتراتی به کابینۀ روحانی داده‌اند

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: آقای پزشکیان ستادهایشان را کنتراتی به کابینۀ روحانی داده‌اند. در کدام دولت به سفارت عربستان تعرض شد و دولت وقت چرا ماجرا را مدیریت نکرد؟

وی افزود: آقای ظریف گفتند بگذارید ترامپ بیاید تا ببینیم چقدر نفت می‌فروشید. چرا بایدن پیچ تحریم را برای دولت روحانی شُل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که رئیسی عرضۀ شُل‌کردن پیچ تحریم‌ها را داشت اما شما نداشتید؟

قاضی زاده هاشمی گفت: آقای ظریف و روحانی شما گفتید ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما شما زبان مردم خودتان را هم بلد نیستید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: چون آقای دکتر پزشکیان به سفارتخانه‌ها اشاره کردند؛ بفرمایند چه کسانی لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کردند؟ ایشان نقشی داشته یا نه؟ در دوره کدام دولت سفارت عربستان و انگلستان مورد تعرض قرار گرفت و دولت وقت چرا مدیریت نکرد؟ توانش را نداشت که جلوی ۴ نفر را بگیرد؟ رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است.

وی افزود: درباره نحوه مواجهه با تحریم‌ها به آقای پزشکیان که کنتراتی ستادشان را به دولت روحانی سپرده‌اند می گویم که مشاور سیاسی شما که وزیر خارجه کابینه آقای روحانی بود، حرفه‌ای عجیبی در میزگرد زد. او پذیرفت که دولت شهید رئیسی میلیاردها دلار نفت فروخته ولی عجیب اینکه گفت بایدن پیچ را شل کرده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: فارغ از نادرست بودن اساس تحلیل او، سوال من این است که آیا بعد از سقوط ترامپ و آمدن بایدن، چرا بایدن پیچ را برای دولت آقای روحانی شل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که شهید رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریم‌ها را داشت ولی این آقایان در دولت آقای روحانی نداشتند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: روحانی منتقدان را متهم می‌کرد که زبان دنیا را بلد نیستید؛ اما شما خودتان زبان ملت خودتان را هم بلد نیستید. آیا الان فهمیدید که چه کسی زبان دنیا و زبان مردم خودش را بلد است؟ برخی در دولت آقای روحانی، به قیمت دلار فعلی، ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند.

پزشکیان: برجام برای همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است

وی در بخش سوم سخنان خود تصریح کرد: آنچه که از اول خدمت عزیزان گفتم ابن بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا مشکلات را با این نگاه سراغشان نرویم مشکلات تحریم هم به این سادگی حل نمی‌شود. در مورد بحث آقای زاکانی گفتم سوادش را ندارم. مشکل این است که اینها هم سوادش را نداشتند. اما اینها می‌گفتند ما کارشناسیم و من می‌گفتم من کارشناس نیستم. از آنها سوال کردم روش ارزیابی شما چیست و چگونه می‌خواهید تحقیق کنید؟ همین برادر گفت روش یعنی چی؟

پزشکیان خاطرنشان کرد: هر الگویی از نظر علمی روش خود را دارد. نشستند با نگاه خودشان یک چیزی را نوشتند. به برادر ما آقای جلیلی در جلسه‌ای گفتیم اگر اقدام راهبردی را نپذیریم چه؟ گفتند نقشه نداریم. الان به خاطر همین رپندی که در آن گیر کردیم هزاران میلیارد تومان دلار ضرر می‌کنیم و در زیرساخت‌های نفتی و معاملات گازی را بخاطر این تصمیمات را روزانه بیش از چندین هزار میلیارد ضرر می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من می‌فهمم که نمی‌فهمم. مشکل این است که یک عده فکر می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند. در دوره تحصیل همه مراتب را با رتبه خوب بالا آمدم و در امتحانات برد نفر دوم شدم. بی‌سواد نیستم. چون می‌فهمم می گویم کارشناس باید نگاه کند. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناس باید بررسی کند. اینها کجا دوره دیدند و چند دوره دیدند؟ که می‌خواهند برای مردم نسخه بنویسند. هر برنامه‌ای با کارشناسان قابل حل می‌شود.

وی گفت: ما می‌گوییم برجام بد است. اولاً بگویند جای برجام چه راهی می‌خواهد بروند. ترامپ می‌گفت برجام را آتش می زنم و اسراییل می‌گفت بدترین کاری است که صورت گرفته. ما در مجلس برادرانمان برجام را آتش زدند. چه فرقی میان اینها و آنها وجود دارد؟ الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم. آدمی که کارشناس نیست و بررسی کرده بگوید آن را قبول نداریم. بگویند چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا رفت و این مشکلات را در دید جهانی برای ما ایجاد کرد؟

پزشکیان اضافه کرد: بگویند وضعیت ترانزیتی ما در چه وضعیتی است؟ اصلاً قبول نمی‌کنند. ما باید بپذیریم کارشناس‌ها تشخیص بدهند. کارشناس بگوید آن غلط درست است یا غلط باید اجماع کارشناسی صورت گیرد نه اینکه به آدم‌های که سوادش را ندارند توهم دانایی دست دهد. استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می‌فهمم کجا نباید حرف بزنم. این بلا را چه کسی سر مملکت اورده؟ همین تصمیمات غیرکارشناسی این بلا را سر مملکت آورده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پشت این تریبون اعلام می‌کنم مقام معظم رهبری داده بود به مجلس نظر بدهیم. ما نظر دادیم که مقام معظم رهبری هر نظری بدهد ما اطاعت می‌کنیم من نظر خودم را صادقانه می‌دهم نه آنچه در ذهنم تصور می‌کنم نظر رهبری این است یا آن. نظر من الان هم این است که باید برجام را پی می‌گرفتیم و حتماً مزایا و معایبی داشت و دارد اما اینکه به هم بزنیم و آتش بزنیم و بعد کار با سفارتخانه‌ها و … بعد بگوییم با دنیا می‌خواهیم درستش کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: واقعیت همین است که شده است. این را حل نکنیم حرف‌های ما فقط حرف است. مشکل مردم و سفره مردم را نمی‌بینیم و هیچ مشکلی هم برای بچه‌ها و خانواده مان نداریم و وضعیت ما خوب است و مردم هر گرفتاری‌ای دارند مهم نیست چون داریم انقلاب می‌کنیم.

قالیباف: شهید سلیمانی به دنبال دوقطبی کاذب نبود

قالیباف گفت: در شرایطی که ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در چهابهار می‌توان بدون مشکل FATF و تحریم هسته‌ای آمریکا داشت، اینجا است که مدیریت قوی و تصمیم درست مهم است.

وی ادامه داد: بنده با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها نباید یکسری از حرف‌ها را بزنیم، اما در این چند روز گذشته همه این موضوعات بین مردم مطرح شد و جز ناامیدی چیزی برای مردم نداشت و مردم می‌گویند که هنوز آنها به قدرت نرسیدند بر سر چه با هم دعوا می‌کنند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: شهید سلیمانی برای همه ما در موضوع رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه‌ای و فرصت و تهدید الگو است. ایشان ۲۰ سال مسئولیت در نیروی قدس داشت و از نزدیک با ایشان همکاری داشتم و مسائل را دنبال می‌کردیم.

قالیباف تصریح کرد: شهید سلیمانی به دنبال دو قطبی سازی‌های کاذب نمی‌رفت و بحث و دوگانه میدان و دیپلماسی را مطرح نمی‌کرد. دیپلماسی و میدان یک ابزار هستند و بنده می‌گویم مذاکره یک روش مبارزه است و این الگوی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و قدرت منطقه‌ای ما از این نگاه برخاسته است.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی موضوعات و مسائل را حل می‌کرد و قدرت داشت و آن را حل می‌کرد، اما ما امروز متاسفانه در کشور یادمان رفته است که آمده‌ایم که به مردم خدمت کنیم و بتوانیم عزت را به کشور بازگردانیم.

قالیباف گفت: قدرت شهید سلیمانی این بود که اجماع و وحدت ایجاد می‌کرد و بارها جلساتی بود که حتی خارج از کشور با هم می‌رفتیم که ایشان فقط برای اجماع سازی و هم نظر کردن افراد و گروه‌های مختلف و جریان‌ها در شبانه روز ۳ ساعت هم استراحت نمی‌کرد و جلسات متفاوت می‌گذاشت؛ این به معنای اجماع سازی است و آیا ما واقعاً اینگونه رفتار می‌کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: یک نگاه آن است که روی موشک ننویسیم «الموت لاسرائیل» که برای ما تحریم ایجاد می‌کند و از آن طرف وعده صادق را می‌بینیم که چقدر برای ما فرصت اقتصادی ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: امروز ما با همکاری همسایگان و کشورهای اسلامی جلوی دخالت آمریکا را در منطقه گرفته‌ایم و هژمونی آن را به هم زده‌ایم و باید از فرصت‌های اقتصادی آن هم استفاده کنیم. ما امروز باید ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب و بحث‌های فناوری و بحث‌های مربوط به گردشگری و این اقدامات را در حوزه ترانزیت و حمل و نقل یک فرصت بدانیم چرا که صدها میلیارد دلار برای ما فرصت ایجاد می‌کند و حتی برای ما امنیت ایجاد می‌کند.

قالیباف تاکید کرد: ما رفع تحریم را با این رویکرد می‌توانیم دنبال کنیم و حق خود را می‌توانیم بگیریم. در خنثی سازی تحریم‌ها هم باید در داخل کشور در وهله اول رشد اقتصادی را در نظر بگیریم. ما همین الان ۲۴ میلیارد دلار قراردادهای آماده داریم. همچنین ارز و طلای زیادی دست مردم و در بانک‌ها است و باید اجماع را ایجاد کنیم و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه در اینجا وجود دارد که می‌تواند در سرمایه‌گذاری کشور به کار گرفته شود.

زاکانی: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند

زاکانی گفت: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند، اما دانشجویان از نروژ اخراج شدند و به نماینده ایران ویزا ندادند و به هواپیمای آقای ظریف بنزین داده نشد.

وی افزود: نباید از غرب گدایی کرد، مشکل ما جریان تحریف است تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم نیز نمی‌تواند شکست بخورد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد واکسن چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ چرا خلاف می‌گویید؟ نامه آقای ظریف به شهید رئیسی موجود است.

وی افزود: در خصوص برجام، گزارش‌ها کمیسیون برجام در مجلس موجود است. بند به بند آن حکایت از این دارد که ما درست گفتیم. برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند و بعد در جمع دانشجویان گفتند خطوط قرمز رفایت نشده است. خواهش می‌کنم گزارش‌ها ی سه ماهه شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید، ایشان فقط می‌گوید نشد نشد و نشد. چرا یادمان رفته است؟ خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود. لذا برجام نیاز به نقد کردن دارد. آیت الله رئیسی دنبال نقد کردن برجام بود.

زاکانی گفت: آقای رئیسی توانست قدرت جهانی و منطقه ما را افزایش دهد. هفت و نیم برابر فروش نفت داشته باشیم. در همین تحریم به چین رفتم ۱۳ میلیارد یورو تفاهمنامه نوشتم و الان ۲ میلیارد یورو قرارداد بستم.

وی افزود: در مورد کرسنت بنده مدعی آن هستم. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد را در مجموعه خودش بایگانی کرد. کرسنت دستپخت آقای خاتمی، زنگنه و روحانی است.

جلیلی: حاضرم با پورمحمدی درباره اف ای تی اف مناظره کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنج دقیقه دوم از بخش نخست پیرامون رویکرد اقتصادی خود در سیاست خارجی، بیان کرد: اگر ما از اداره کشور به ویژه شخص رئیس جمهور صحبت می‌کنیم این است که رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد و راهکار ارائه دهد. اگر پزشکان یک تشخیص غلط دهند متناسب همان درمان هم اشتباه خواهد بود اما در سیاست یک تشخیص غلط باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از آن متضرر شوند.

جلیلی افزود: وفاق در سیاست خارجی چگونه صورت می‌گیرد این است که ابتدا باید تشخیص درست داشته باشیم. در حالی که آقای پورمحمدی در مورد fatf موارد اشتباهی را مطرح می‌کنند طبق آن آدرسی که شما دادید سه سال بعد fatf پیش آمد. شما می‌خواهید رئیس جمهور شوید وقتی موضوع را نمی‌دانید چگونه مطرح می‌کنید؟ خود اف ای تی اف و آقای طیب نیا در این رابطه می‌گوید ۴۱ بند با ما اجرا کرده است و ۳۹ بند آن را اجرا می‌کنیم و بعد می‌گویید کارها پیش نمی‌رود و بعد سخنگوی دولت می‌گوید تحریم و fatf مانع خرید واکسن است و این تیتر روزنامه دولت می‌شود.

وی گفت: پس چرا ما توانستیم واکسن را بخریم زیرا شما تشخیص غلط می‌دادید، مگر در قضیه برجام شما نمی‌گفتید که مشکلات حل می‌شود همین کار را انجام دادید توافق دادید و ۱۵ بار خود آژانس اعلام کرد که تعهدات را خوب اجرا کردید و حتی بیشتر اجرا کردید در نتیجه چه شد به طور کلی طرف خارج شد و بعد شما می‌آیید و کشور را متهم می‌کنید و این جالب است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اف ای تی اف را امضا می‌کنید به جای آنکه طلبکار باشیم کشور را بدهکار می‌کنید. فساد صورت گرفته است به سمن بخش اموال کشور را و سرمایه ملت را مورد لطمه قرار دادید و باید در دادگاه محاکمه شوید و لازم است که این رفتارتان را جواب دهید. نمی‌دانم خواب نما شده‌اید یا اتفاق دیگری افتاده.

جلیلی، گفت: شما آمده‌اید بودجه‌های فراوان به شرکت‌های سوری اختصاص داده‌اید و امتیاز گرفته‌اند و این را کار اجتماعی سیاسی مطرح می‌کنید این‌ها در صورتی است که مسئله را نمی‌دانید و تشخیص غلط می‌دهید و تجویز غلط می‌کنید. من می‌گویم رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند.

پورمحمدی: مردم باید با تشکل در سیاست کشور مشارکت کنند

پورمحمدی گفت: باز هم بحث خارجی است اما چون بنظرم اساس، سیاست داخلی است مباحث من به سیاست داخلی برمیگردد. نظام ما با مردم به اینجا رسیده است ولی متاسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند و آنچنان تلاش نمی‌کنند که مردم خوشبین شوند و حضور پیدا کنند. یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازماندهی، پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت‌های سیاسی و اینکه جلوی فعالیت‌های مافیایی و پنهان در فعالیت سیاسی گرفته شود فعالیت حزبی است. جریان تحزب در کشور باید وجود داشته باشد که کاندیدها شناسنامه داشته باشند و برنامه داشته باشد و تحلیلشان را از مسائل بگویند. وقتیکه بطور مشخص دوستان تحزب و فعالیت سازمان یافته سیاسی را قبول ندارند ما می‌توانیم امیدی به سامان سیاسی منظم داشته باشیم؟

وی افزود: من وزیر کشور بودم دیدم که باید به جریان سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد سامان دهیم. آقای جلیلی معاون من را خواست که این چه کاری است؟ می‌خواهی انقلاب مخملی راه بندازی؟ بنظر من قدرت ایران طبقه متوسط آن است. میدانید چرا نظام ایران دیکتاتوری شدید برا آن حاکم نشد؟ چون طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است. اصناف بازاریان هنرمندان و… باعث شدند ما قدرتی از این طبقه متوسط را داشته باشیم و دیکتاتوری در ایران ضعیف باشد. سمن‌ها قوت نظام ماست و مدنیت نظام را تامین می‌کند. مردم باید حضور داشته باشند و حرف بزنند و نقش‌آفرین باشند و بتوانند با سازماندهی و تشکل در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند.

پورمحمدی گفت: یکی از مقوله‌های مهم دیپلماسی، اقتصادی است. ما باید سمت و سوی اقتصادی مان را مشخص کنیم. ارتباط با همسایگان، بازارهای مشترک، قراداد های تجاری، گردشگری، اجرای پروژه‌های مشترک مثل انتقال برق و آب و نفت و گاز در دولت شهید رئیسی انجام شده است.

وی گفت: بحث sfo سال ۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب می‌شود و بنا می‌شود از یک حوزه مشترک گازی بنام سلمان که بین ما و عمارات هست برداشت مشترک شود و قرار شد سهم خودمان را استخراج کنیم و به عمارات بفروشیم. بعد بیست سال بحث اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات ورود پیدا کرد و قرار شد در مورد این قضیه تصمیم گرفته شود. من در این قضیه ورود نداشتم. بنا بود گاز را بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه را با مشارکت دو کشور تامین کنیم. چرا جلوی آن را گرفتیم؟ ۲۲ سال است که یا آقای زنگنه مجرم است یا کسانی که جلوی این قرارداد را گرفتند. این قرارداد میلیاردها دلار خسارت بر ما وارد کرد و در دادگاه‌ها سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره با آقای جلیلی کرده اما پاسخ نمی‌دهد. یا ایشان خائن است یا ایشان. من از صداوسیما می‌خواهم مناظره بگیرد. اینها را باید رفع کنیم. می‌گذاریم استخوان لای زخم و نتیجه آن را در مشارکت می‌بینیم.

قاضی زاده هاشمی: به عنوان یک ایرانی از خود تحقیری‌ها شرمنده‌ام

وی در ادامه مناظره افزود: آقای پزشکیان مطالب درستی می‌فرماید ولی در مقام بیان چه ایشان و چه مشاورانشان و چه اعضای ستادشان حداقل مرزبندی کند، آقای پزشکیان با حرف‌هایی که اساس انقلاب را زیر سوال می‌برد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اقتصاد وامنیت همسایگان را امنیت و اقتصاد خود می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام اگر نگاه خودتحقیری داشته باشیم!

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی بحث جاده‌های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده سازی دولت سیزدهم به رخ کشیدند. یک زمانی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌های استانبول بسته می‌شد و مردم آنجا به مسئولانشان می‌گفتند از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولتهای یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم.

وی افزود: الان که شهید رئیسی دوباره این نهضت سازندگی را درست کرده، برخی آقایان که فرصت حرف زدن یافته‌اند طلبکار بوده‌اند. در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم. ایران همیشه الهام بخش کشورهای منطقه بوده و امروز الهام بخش کشورهای جهان است.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: درباره صحبتهای آقای پورمحمدی بگویم که تا قبل از دهه ۹۰ مسئله مشارکت مردم و قهر مردم از صندوق را نداشتیم؛ اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است. اما چرا این‌طور شد بعد از ۸۸؟ که حالا این‌طور اعضای ستاد آقای پزشکیان مردم را ازمور موهوم بترسانند و بگویند اگر نیایید چه می‌شود!

وی افزود: چرا مردم قهر کردند؟ چون دوگانگی دیدند. وزیر مسکنی که مسکن نداشت و خودش در باستی هیلز بود و الان در ستاد آقای پزشکیان است؛ مردم نجیب ما وقتی اینها را می‌بینند چه فکری می‌کنند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یا اتفاقی که بر سر بنزین در سال ۹۸ رخ داد؛ رفتاری که با مردم شد و نحوه تعامل دولتمردان با مردم، چه اتفاقی رقم زد. سال ۹۸ چه کسی اینترنت را کلاً بست؟ الان مسئولیت دارد در ستاد آقای پزشکیان و قائم مقام ستاد اوست. مردم اینها را می‌بینند دچار تردید می‌شوند.

وی افزود: آقای پور محمدی؛ قبل از دهه نود مساله قهر مردم با صندوق را اینگونه که الان با آن مواجهیم نداشتیم. اوج مشارکت مردم در سال ۱۳۸۸ بود.

قاضی زاده هاشمی گفت: دوستان آقای پزشکیان با ترساندن مردم می‌خواهند مردم را پای صندوق بیاورند. وزیر مسکنی که خانه‌اش در باستی‌هیل بود، مسکن نساخت و با افتخار و با صدای بلند به این اقدام خود افتخار کرد. ماجرای بنزین ۹۸، فارغ از گرانی نحوه تعامل دولت با مردم بود. چه کسی در سال ۹۸؛ نه تنها تلگرام را فیلتر کرد بلکه اینترنت جهانی را بست.

پزشکیان: من یک اصول گرا هستم اما کاملاً به اصلاحات معتقدم

پزشکیان در بخش دوم سخنان خود گفت: من یک اصولگرا هستم اما به شدت برای رسیدن به اصول اعتقاد به اصلاحات دارم. به حق و عدالت به عنوان اصول اعتقاد دارم. چیزی که در جامعه وی بینیم حق مردم و عدالت و کانون‌هایی که همه مشارکت کنند دیده نشده است. برای اینکه همه مشارکت کنند باید کشور را از اینکه یک دسته و جناح اداره کند خارج شویم. غیر ممکن است مملکت توسط یک جناح، گروه یا دسته هدایت شود.

وی اظهار داشت: تا مشکلات داخلی خود را حل نکنیم هیچکدام از حرف‌ها قابل اجرا نیست. چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آنجا را بست؟ اصلاح طلب‌ها این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان صعودی را آتش زد؟ بعد نماز خواندند و در روزنامه‌ای که برای آنها بود گفتند دستاورد بزرگ به دست آوردیم؟ باعث شد همه سفارت خانه‌ها جمع کنند و بروند یا با ایران رابطه خود را به شدت کاهش دهند. همه آنهایی که از سفارت خانه بالا رفتند پست دولتی گرفتند. چرا جلوی اینها را نگرفتند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صادق باشیم. وا داریم با هم دعوا می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم یک گروه موفق شود. چه کسی روند مهاجرت جوانان را ایجاد کرده است؟ باید واقعیت را دید.

پزشکیان تاکید کرد: از روز اول که ثبت نام کردم گفتم آنچه پیگیری خواهم کرد سیاست کلی مقام معظم رهبری است. الان می‌توانم بگویم قبول ندارم؟ حالا یکی یک چیزی گفته، که به دیدگاه من بر نمی‌گردد. من نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی و رفتن به آن طرف می دانم.

پزشکیان بیان کرد: مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ و … به برجام ربط ندارد؟ مگر نمی‌گفتند دلار فلان نمی‌شود؟ پس چرا مرغ شد ۱۰۰ هزار و گوشت شد ۸۰ هزار و ۵۰۰ هزار؟ اینها که به برجام ربط نداشت پس چرا این چنین شد؟ در تئوری چیزهایی که می‌گوییم خیلی راحت است چرا نتوانستیم کاری کنیم. ما می‌گفتیم برجام و اف ای تی اف نباشد مشکلات داخلی ما حل می‌شود. چرا حل نکردیم؟ واقعیت این استما باید بپذیریم در داخل اختلافات را حل کنیم؛ نه پشت تریبون.

وی اضافه کرد: هیچ ملامت کننده‌ای ملامت نکند مگر خودش را و هیچ حمد کننده‌ای حمد نکند مگر خدایش را. ابن چیزی است که ما به آن گرفتار هستیم که مدام می‌گوییم ما درستش می‌کنیم. در همین اول مجلس قرار بود تورم و مشکلات اقتصادی را درست کنیم. چرا نکردیم؟ حرف زدن که هزینه ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید مشکلات داخلی را حل کنیم. امکان ندارد، اگر برجام و اف ای تی اف را حل نکنیم کار خل شود. شهید رییسی خودش به شدت پیگیر بود برجام حل شود. حالا بچرخانیم بگوییم ما کردیم شما نکردید. ما باید دست به دست هم دهیم با دنیا مشکلات را حل کنیم واختلاف داخلی را حل کنیم. در جلساتی که باید با هم بنشینیم اینکه به هم طعنه بزنیم صحیح نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با تمام وجود معتقد هستم اگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری اجرا می‌شد و قدرت مدیریت و توان اجرایی داشتیم و به کارشناسان احترام می کذاشتیم، به آنها انگ نمی چسباندیم‌، برایشان پرونده درست نمی‌کردیم و بیخود حذفشان نمی‌کردیم؛ ما مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادر هستیم مشکلات مردم را حل کنیم. مشکل دعوایی است که با هم داریم. مدام همدیگر را محکوم می‌کنیم. معلوم است چه کسی این کارها را کرده.

قالیباف: مذاکرات را پیگیری می‌کنم

قالیباف در ادامه، گفت: به صورت روشن در حوزه مذاکره معتقدم، حتماً مذاکره می‌کنیم، همان طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتماً به توافقی می رسیم که در چارچوب قانون و سیاست‌های کلان باشد که در قانون راهبردی به آن اشاره شده و مبنای کار قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: متوجه نشدم که ستاد پزشکیان در این حوزه چه برنامه‌ای دارند، چرا که قانون اقدام راهبردی را مانع می‌دانند و باید این موضوع را روشن کنند که بالاخره راه آنها برای مذاکرات چیست که آقای پزشکیان بهتر است در این مورد توضیح دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده مذاکرات را قبول دارم و مطابق با قانون اقدام راهبردی معتقدم که باید قدم به قدم پیش برویم. با قانون اقدام راهبردی مجلس پروتکل الحاقی را متوقف کردیم که در مقابل آزادسازی نفتمان می‌توانیم مجدداً آن را برقرار کنیم؛ زمانی که با دشمنی روبرو هستیم که صادق نیست باید گام به گام پیش برویم.

قالیباف ادامه داد: شانگهای، بریکس و اوراسیا ظرفیت‌های خوبی است و ما همین الان ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز درباره قراردادهایی که داریم که درباره همین کشورهای نوظهور است و همگی مخالف آمریکا هستند و با ما می‌توانند کار کنند. باید این پرونده‌ها را دنبال و حل و فصل کنیم.

وی اظهار کرد: اختلاف بین دستگاه‌ها در داخل نباید داشته باشیم و حتی نباید اختلاف میان دستگاهی داشته باشیم. در میزگرد سیاسی هم اشاره کردم که چگونه در حوزه ترانزیت هوایی ما را دور می‌زنند و نشان دادم که همه از اطراف ایران عبور می‌کنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم و عملاً از این طریق مهم‌ترین درآمد اقتصادی ما را از بین بردند و پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ آن است که به این ظرفیت توجه شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: الان ۲۵ درصد راه آهن‌های احداثی ما برای ما هیچ‌گونه منفعت اقتصادی ندارد و اگر آنها را بر اساس سیاست‌های کشور دنبال کرده بودیم الان وضع ما بهتر بود.

باید به اراده مردم تکیه کنیم

در بخش دیگر این مناظره علیرضا زاکانی بیان کرد:‌ ما معتقدیم باید به اراده مردم تکیه کنیم و معتقدیم دوران گذار است. سیاه نمایی که درباره ایران شکل گرفته باید شکسته شود. ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم که به نظر بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است امروز تجلی ویژه پیدا کرده است. ما باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

او افزود:‌ ما باید به جای وابستگی دیگران را به خود وابسته کنیم این خیلی امر مهمی است. ما وقتی در کشور ظرفیت هایی را خلق می کنیم که 36 کشور در انتقال بار به ایران وابسته می شوند نشانگر قدرت ایران است. وقتی شما در جهان و قدرت های نوظهور ارتباطی را دنبال می کنید مانند بریکس که آرزوی برخی بود و در دولت شهید رئیسی به نتیجه رسید. با ایده محوری و منزلت جویی ما باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله های جهان بنشانیم.

اشتغال و ارزآوری؛‌ دو عامل موثر بر سیاست خارجی

سپس سعید جلیلی درباره ایجاد فرصت در سیاست خارجی گفت:‌ فرصت اینگونه شکل می گیرد که کشورها اشتراکاتی با هم دارند که زمینه ساز تعامل و فرصت اقتصادی است. ما باید بدانیم در روابط با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم. اولین ایراد این است که ما چند کشور محدود را مدنظر بگیریم که با مشکل دارند و فرصت را به تهدید تبدیل می کنند. ما در دنیا کشورهای متعددی داریم که زمینه ساز ایجاد فرصت برای ما هستند.

او ادامه داد: ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم‌،‌ اشتغال و ارزآوری،‌ سیاست خارجی موفق است که در پایان سال مشخص شود تا چه اندازه توانسته این دو موضوع را مرتفع کند. ما باید اولویت ها را مشخص کنیم. در زمانی همین کسانی که ادعاهایی دارند روابط ما با ترکمنستان 6 میلیارد دلار بود اما به دلیل عدم شناخت اولویت ها کاهش پیدا کرد. ما باید برای هر کشور برنامه مشخص و ویژه ای داشته باشیم. زمانی من معاون آمریکای لاتین وزارت خارجه بودم و در همان زمان صادرات خود را به این کشورها به چند میلیارد دلار رساندیم. همین شهید رئیسی در سفر آخرش چه چیزی را به رخ کشید؟‌ در سریلانا صادرات فنی را به رخ کشید. امروز در گردشگری،‌ سلامت،‌ مسایل فرهنگی و ... می توانیم برای کشور ایجاد فرصت کنیم. ما در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری ها را داشتیم و جوانان ما به آنجا رفتند و به حق از مقاومت دفاع کردند‌. ما امروز در برخی از کشورها فرصت های کم نظیری داریم و باید از آن استفاده کنیم.

بحث سیاست داخلی نشد؟‌

در ادامه مصطفی پورمحمدی بیان کرد: این مناظره هم مناظره سیاسی است اما کجا بحث سیاست داخلی شد؟‌ این همه میزگرد و جلسات گفتگو حرفی از سیاست داخلی به میان نیامد و هر سه بزرگواری که تاکنون صحبت کردند هم بحثشان سیاست داخلی است. ما چرا نمی خواهیم درباره موضوع مهم کشور که امروز انتخابات است صحبت کنیم. رهبری فرمودند با مشارکت افتخار ملی شکل می گیرد و همه برای افزایش مشارکت تلاش کنیم. امروز اما نتایج نشان می دهد که افزایش مشارکتی نمی بینیم و سهم افراد هم تغییری نکرده و حس و حال جدیدی در جامعه نمی بینیم. این مسئله امروز ایران است.

او افزود: انتخابات ناموس سیاسی کشور است و جمهوری اسلامی با رای و حضور مردم شکل گرفته است. من وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکل جدی است،‌ ما هر سال مشکل انتخابات داریم. سال 87 نامه ای به رهبری نوشتم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم و ایشان به مجمع ارجاع دادند تا بررسی شود و مجمع هم رسیدگی کرد و 8 سال طول کشید تا سیاست های کلی انتخابات نوشته شود. من آنجا اعتراض کردم به آقای هاشمی که چرا به تعویق می افتد و گفتند در آن ها سال مصلحت نیست. اما تا به امروز هنوز کامل نوشته نشده است و از مجلس دهم و یازدهم که آقای قالیباف بودند هم این قانون نوشته نشده است. من معتقدم سال 88 یکسری از مشکلات ناشی از نبود قانون درست انتخابات بوده است.

پورمحمدی بیان کرد: تعدادی از آقایون چون آقای جهانگیری،‌ لاریجانی،‌ دکتر حسینی و ... تایید صلاحیت نشدند،‌ چرا؟ چه تفاوتی با ما دارند؟‌ من به شورای نگهبان حق می دهم اما مشکل با برخی قوانین دارم. نباید قوانین ما شناور باشد. دوستان ما اینجا نشستند و بگویند نماینده کدام جریان سیاسی مشخص هستیم،‌ ما خودمان هستیم فقط. حتی آقای پزشکیان که وابسته به جریان خاصی هستند اما برنامه های خودشان را دارند. تا این مسایل حل نشود ما شاهد عدم مشارکت هستیم و تا این موضوع حل نشود همه مشکلات وجود دارد.

جریان آقای پزشکیان نگاه تک بعدی به مسایل سیاست خارجی داشتند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه این مناظره گفت: ما این روزها وقتی که خدمت مردم می رسیم از یک نظر مردم انتقاد می کنند که چرا شما واضح صحبت نمی کنید و پاسخ سخنان نامزدها و مشاورانشان را نمی دهید. من امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی تر موضوعات را مطرح کنم. در مورد همسایگان سیاست ایران همواره برقراری صلح،‌ آرامش و جلوگیری از مداخله بیگانگان بوده است،‌ اگر چه گاهی این سیاست مختل شد. شما یادتان هست دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد،‌ جایگاه ما در منطقه بسیار نامطلوب بود. روابط ما با افغانستان بد بود و جریان رسانه ای و مهندسی افکار عمومی همین آقایان در ابتدای دولت شهید رئیسی و روی کار آمدن طالبان قصد داشت جامعه را به نحوی تحریک کند که جنگی با طالبان شکل بگیرد. بماند که در دولت اصلاحات هم عناطر دیپلماتیک ما مظلومانه در مزار شریف به شهادت رسیدند و ما در آستانه جنگ قرار گرفتیم.

او افزود: جریان آقای پزشکیان نگاه تک بعدی به مسایل سیاست خارجی داشته اند و هر زمان که روی کار آمدند سایه جنگ بر سر کشور ما ایجاد شده است. شهید رئیسی روندی متفاوت را تجربه کرد و دوستانی که دنبال برجام یک و دو بودند می خواستند دست ما را از این قدرت کوتاه کنند. آقای الهام علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان کشید و رابطه ما با کشورهای ترکمنستان و ... به هم خورده بود. هم روابط با عربستان اصلاح شد و هم مصر یخ ارتباطی اش با ما حل شد و هم تنش آذربایجان حل شد و هم قراردادهای باقی مانده از کریدورهای شمال به جنوب به نتیجه رسید.

ما هم با خودمان دعوا داریم

در ادامه مسعود پزشکیان با تبریک عید غدیر بیان کرد: آنکه بیشتر از همه باید دوست داشته باشید عمل به حق و عدل فراگیر است و آنچه رضایت همه مردم را در آن ببینی و این موضوعی است که ما در داخل داریم و آنچه آقای دکتر مطرح کردند هم زائده آن تفکری است که به نادرست شکل گرفته است. حضرت می فرمایند خواص پرمدعا هستند و به عموم مردم باید توجه کرد. اگر می خواهیم مشکلات را حل کنیم باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم. ما اینجا مشکل داریم. در موضوع بحث های اقتصادی،‌ برجام برای همان دولتی است که دوستان می فرمایند بد است و می خواهند الان آن را ادامه دهند. دعوا سر این است که به اسم من باشد و به اسم شما نباشد و این اختلافات باعث شد تا آن دوره که دولت تلاش کرد برجام را به سرانجام برساند سد راه آن شدند و نتیجه آن مشکلاتی است که امروز مردم دارند.

این نامزد بیان کرد: ما باید در منطقه بتوانیم اثرگذار باشیم،‌ ما هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگان. کاری که شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و اجرای برجام قابل تحسین است اما به خاطر مشکلات داخلی نشد این اقدامات نتیجه بدهد. ما باید تحریم های ظالمانه،‌ اف ای تی اف و ... را برطرف کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. ما الان گران می خریم و ارزان می فروشیم. ما تا مشکلات خود را درباره ارتباطات بین المللی حل نکنیم آن ها هم کاری برای ما نمی کنند. با شعار دادن هم مشکلی حل نمی شود،‌ چین،‌ عراق و روسیه هم اگر قرار باشد برای ما کاری کنند،‌ از طرق بهبود شرایط خارجی ماست.

پزشکیان تاکید کرد:‌ ما سهم خود را از بازار با گفتگو و وحدت و انسجام داخلی حل کنیم. من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحثی بشوم که می گویند گروه و تیم شما این کار را کردند.

ستاد آقای پزشکیان توجهی به اجماع ندارد

محمدباقر قالیباف در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسش ها گفت:‌ امروز در دولت چهاردهم اولویت دیپلماسی و سیاست هایی است که مصوبه نظام است و ما تعداد قابل توجهی پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده است. ما اولویت اول مان این است که هیچ پرونده بازی نداشته باشیم و حل و فصلشان کنیم. مهم ترین موضوعی که می تواند ما را موفق کند،‌ ایجاد اجماع در سطح ملی است و ما نیازمند اجماع و وحدت هستیم. لذا این اجماع ضرورت کار در داخل و خارجی است.

او افزود: بنده به طور روشن معتقدم باید مذاکره کنیم همانطور که شهید رئیسی مذاکرات را دنبال کرد اما به توافق می رسیم که در همین قانون راهبردی بند ششم به آن پرداختیم و در کنار آن در حوزه داخل هم به خنثی سازی تحریم ورود خواهیم کرد. دکتر پزشکیان همیشه بر این موضوع تاکید داشتند اما ما امروز می بینیم که ستاد ایشان و خودشان نکاتی را مطرح می کنند که ما احساس نگرانی داریم و کمتر توجه به اجماع نظر و وحدت پیش می آید. این مسایل باعث می شود که تنش بین مردم با مردم و مجموع دستگاه ها با هم ایجاد می شود و باعث گم شدن صدای مردم و عدم حل مشکلاتشان می شود.

قالیباف بیان کرد:‌ در بحث قانون راهبردی مشاور ایشان اعلام کردند ما این قانون را مانع رفع تحریم می دانیم،‌ این در شرایطی است که رهبر انقلاب فرمودند این قانون مبنای ما برای مذاکره است. اگر از همین الان این بحث ها مطرح شود،‌ طبیعتا برای آینده بهانه ای می شود که بگویند نگذاشتند و نشد. مانند واکسن که این روزها شنیدم گفتند نگذاشتند وارد شود. این مسایل باعث تکرار دهه 90 می شود که دهه تلخی بود. ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه ما حل مشکل شما با اولویت بحث های اقتصادی و استفاده از ظرفیت هاست. ما اینجا هر چه از آقای دکتر شنیدیم وحدت بود اما در میدان اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.