نتانیاهو کوتاه آمد/ پس‌لرزه‌های پیمان امنیتی ریاض-واشنگتن

به ادعای نشریه هیل، غنی سازی اورانیوم برای غرب به سان خط قرمزی است که در حال تکثیر است. از همین رو به ادعای هیل، نتانیاهو بهتر است قبل از سخنرانی ۲۴ ژوئیه در کنگره در ۲۴ ژوئیه، موضع خود در باب خواست هسته ای عربستان را روشن کند.این نشریه در بخش دیگری از یادداشت خود مدعی شد که دست و دلبازی های بایدن در ارتباط با عربستان، بالاخص تمایل واشنگتن برای حمایت از فعالیت های هسته ای ریاض نه تنها ممکن است موجب شود تا پادشاهی به سلاح هسته ای دست یابد، بلکه این گزاره امارات و ترکیه و سایر همسایگان عربستان را برای پیروی از الگوی مشابهی تشویق خواهد کرد.

برای تایید این ادعا نگاه به توافقنامه همکاری هسته ای امارات با ایالات متحده لازم است؛ توافقی که در آن آمده، که اگر کشور دیگری در منطقه با شرایط سخاوتمندانه تر به توافق هسته ای با واشنگتن دست یابند، امارات این حق را برای خود محفوظ می دارد که مذاکرات برای تضمین شرایط مشابه را از سربگیرد. به این ترتیب، پیشنهاد کمک به عربستان سعودی برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور خطر رقابت هسته‌ای در خاورمیانه را را تشدید خواهد کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «دومینوی هسته‌ای در جهان؛ مشعل رقابت هسته‌ای در دست بایدن/ مین‌گذاری هسته‌ای ایالات متحده بیخ گوش ایران!/ چراغ‌ سبز نتانیاهو به پروژه هسته‌ای پادشاه عربستان؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.