رایزنی تلفنی وزیر خارجه اردن و بورل/آخرین وضعیت جنگ غزه مورد بررسی قرار گرفت

جوسپ بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: با ایمن الصفدی (وزیر امور خارجه اردن) در مورد فاجعه جاری در نوار غزه و وخامت اوضاع در کرانه باختری صحبت کردم.

خبر مرتبط
جزئیات مهم اولین گفت‌و‌گوی بورل با علی باقری/ پای برنامه هسته‌ای به میان آمد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تشریح محورهای مختلف نخستین تماس تلفنی خود با سرپرست وزارت خارجه ایران پرداخت.

وی افزود که دو طرف درباره ممنوعیت دسترسی‌های کامل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه، آزاد نشدن گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) و تداوم جنگ در غزه، به‌رغم دستورات الزام آور دیوان بین‌المللی دادگستری و طرح رئیس جمهوری آمریکا برای آتش‌بس، به شدت ابراز نگرانی کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما به همکاری نزدیک برای دستیابی به آتش بس، دسترسی‌های بشردوستانه، آزادی گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی)، احترام به قوانین بین المللی و حقوق بشری، پاسخگویی و برقراری صلح ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه اردن هم در پیامی نوشت که در این تماس، پیرامون فوریت «اقدام واقعی برای توقف جنایت جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین» از سوی اتحادیه اروپا صحبت کرده است.

الصفدی افزود: «رژیم رادیکال و نژادپرست اسرائیل نباید از مجازات مصون بماند. آنها باید پاسخگو باشند و تحریم شوند».

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هشت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ و کشتار فلسطینی‌ها اصرار دارد.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۷ هزار و ۳۹۶ نفر و شمار زخمی ها به ۸۵ هزار و ۵۲۳ نفر رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.