تاکید پادشاه اردن بر لزوم توقف جنگ غزه

«عبدالله دوم» پادشاه اردن در سخنرانی که روز جمعه در نشست سران گروه هفت در ایتالیا داشت، اظهار کرد: قدیمی‌ترین تهدید مستمری که منطقه با آن روبه‌رو است، تداوم اشغال اراضی فلسطینی است، ما بارها و بارها در طول ۲۵ سال گذشته درباره خطرات و پیامدهای نادیده گرفتن درگیری میان ۲ طرف فلسطینی و اسرائیلی هشدار داده‌ایم.

خبر مرتبط
حمایت اردن از غزه/ تظاهرات مردمی در اعتراض به جنایت اخیر اسرائیل

گروهی از مردم اردن در اعتراض به جنایت ارتش اسرائیل در اردوگاه النصیرات غزه، تظاهراتی برگزار کردند.

او گفت: ما در رسیدن به یک راه‌حل که ضامن امنیت ۲ طرف فلسطینی و اسرائیلی، منطقه و جهان باشد یعنی همان صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راه‌حل ۲ دولتی شکست خوردیم و این شکست به وضوح در فاجعه انسانی موجود در غزه که ابعادی بی‌سابقه پیدا کرده، نمایان شده است و اگر ابعاد واقعی این فاجعه انسانی فاش شود، جهان به دلیل ناکامی در متوقف کردن این فاجعه احساس شرمندگی خواهد کرد.

عبدالله دوم تاکید کرد: این جنگ باید متوقف شود چرا که تداوم آن موجب افزایش ارتکاب جنایات در حق افراد بی‌گناه  می‌شود، باید آتش‌بسی دائمی برقرار شود.

خبر مرتبط
جنایت اسرائیل در اردوگاه النصیرات/ اردن محکوم کرد

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به اردوگاه النصیرات غزه را محکوم کرد.

پادشاه اردن در ادامه سخنرانی خود گفت: اردن این هفته میزبان کنفرانس بین‌المللی تعامل انسانی فوق‌العاده در غزه جهت رسیدن به راه‌حلی برای وضعیت انسانی رو به وخامت نوار غزه، تضمین استمرار کمک‌رسانی‌ها، ایجاد یک سازوکار قوی هماهنگی، اطمینان از وجود ذخایر کافی و با کیفیت کمک‌ها و تامین حمایت لوجستیک موثر جهت افزایش امدادرسانی‌ها متناسب با نیازهای موجود بوده است.

او در ادامه نیز تاکید کرد: همچنین آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) باید در مناطق عملیاتی خود تحت حمایت قرار گیرد تا بتواند به ماموریت‌های انسانی خود در چارچوب وظایف سازمان ملل عمل کند، خدمات اساسی که این آژانس به آوارگان فلسطینی ارائه می‌دهد، به منزله شریان حیاتی برای آنها است چرا که آنها بیش از هر زمان دیگری و به شدت به این خدمات نیاز دارند.

همچنین پادشاه اردن تصریح کرد: شکست در مقابله با چالش‌های امروز، خطرات بزرگی را برای مناطق ما و نیز برای جامعه جهانی در بر دارد.

عبدالله دوم اضافه کرد: موج آوارگان همچنان عامل نگرانی در بسیاری از مناطق است و تاثیر جدی بر کشورهای حوزه دریای مدیترانه می‌گذارد.

او ادامه داد: از بیش از ۱۳ سال قبل تاکنون اردن با پیامدهای بحران پناهجویان سوری درگیر است و هیچ پایانی برای آن دیده نمی‌شود، ما در حال از دست دادن توجه بین‌المللی به این موضوع هستیم، این مساله جدی بوده و پیامدهای آن تنها به اردن محدود نخواهد بود، آینده جوانان و کودکانی که دچار شوک روحی و روانی بزرگی ناشی از درگیری‌های دهه گذشته و جنگ فعلی در غزه شدند، آینده امنیت و ثبات منطقه ما و اروپا را تعیین خواهد کرد.

پادشاه اردن افزود: خطر تروریسم زمانی افزایش می‌یابد که ناامیدی اقتصادی و محرومیت از حقوق به افراط‌گرایی سوق می‌دهد و چشم پوشی از بحران‌های مستمر در کنار افزایش خطر مواد مخدر، قاچاق سلاح، گسترش گروه‌های شبه نظامی شرایط را به گونه‌ای خواهد کرد که اردن یا جامعه جهانی هیچ کدام نمی‌توانند پیامدهای آن را تحمل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.