سعید جلیلی:‌باور داریم یک جهان فرصت برای ما وجود دارد/ دولت سایه نیاز به هزینه کلان ندارد

سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب (یکشنبه) در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما، اظهار کرد:  شعار نامزدها جدا از اینکه کلمات خوبی باشد، باید عصاره برنامه برای کشور باشد. شعار ما یک جهان فرصت، یک ایران پیشرفت براساس مطالعات ۱۱ ساله است و کتاب های زیادی درباره اقتصاد از مشروطه تا الان خوانده‌ایم و برنامه‌های توسعه را قبل و بعد از انقلاب را مطالعه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه چرا راه‌حل‌های اقتصادی محقق نمی‌شود؟ گفت: رئیس جمهور باید بداند چه موضوعاتی مهم است و حل آنها اولویت دارد. باور داریم یک جهان فرصت برای ما وجود دارد. ما امکانات طبیعی زیاد و نیروی انسانی خوب داریم. لازمه این فرصت‌ها، جهش ایران است ولی برنامه نیاز دارد که برنامه شب امتحانی نیست و نمی‌شود آن را سفارش داد. رئیس جمهور باید بر برنامه اشراف داشته باشد.

خبر مرتبط
این 2 هنرمند به دیدار سعید جلیلی رفتند+عکس

در نشست سعید جلیلی با اهالی رسانه، 2 هنرمند عرصه بازیگری و خوانندگی نیز حضور داشتند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره چگونگی اجرای شعار خود، تصریح کرد: وقتی برنامه ما اجرا می‌شود، هر ایرانی باید یک نقش داشته باشد و دولت باید نقش آفرین باشد و برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند.

جلیلی ادامه داد: منابع با مصارف ما باید هماهنگ باشد. منابع ما باید انضباط لازم را داشته باشد. اگر منابع داشته باشید ولی تلف شود شما چیزی نخواهید داشت. رئیس جمهور باید به انضباط مالی اولویت دهد و در ادامه اقتصاد مولد شکل دهد. معیشت و زندگی روزمره مردم نباید مورد غفلت واقع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ارزش پول ملی باید حفظ  و بازار ارز قابل‌ پیش‌بینی شود؟ گفت: اولین شرط حفظ ارزش پول ملی این است که سازوکاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم. شرط انضباط مالی، حفظ حاکمیت ریال است. در عرصه مبادلات خارجی، طرف چون بر دلار حاکمیت دارد، راه دلار را بر ما می‌بندد. برای حکمرانی ریال در کشور سامانه‌ها باید تکمیل شده و بر هم وصل شود تا شفافیت بر تراکنش پولی ایجاد شود. قاچاق و پولشویی ناشی از نبود این سامانه‌هاست. سامانه جامع تجارت، سامانه املاک، سامانه پایگاه رفاه ایرانیان و سامانه مودیان مالیاتی باید کاربردی شود. وقتی بودجه ناتراز باشد به ارزش پول ملی آسیب می‌زند. رشد نقدینگی غیرمنطقی هم همین کار را می کند. 

همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند

جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم من که به آقای رئیسی هم گفتم این بود که دولت باید برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشد. من ارزآوری از فروش نفت را کافی نمی‌دانم و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند. چه ماموریتی برای دانشگاها برای ارزآوری دیده شده است؟ دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ بزرگ جهان شده است. ما باید برنامه داشته باشیم و از ظرفیت‌های خود برای ارزآوری استفاده کنیم. دولت نقش تنظیم‌گری هم دارد. خیلی از مشکلات بازار ارز ناشی از این است که برخی کنش‌های ارز در داخل مشکل دارد. برخی معاملات مجاز در بستر غیررسمی انجام می شود چون تنبیهی برای این کار وجود ندارد. باید سازوکار مشخص و رسمی داشته باشیم. در هفته اول دولت باید این سازوکار ابلاغ شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: ده‌ها ساعت درباره برنامه فرایند ارز در کشور بحث کرده‌ایم. بودجه ارزی به شکل روشن نداریم و منابع و مصارف ما روشن نیست. این خود را در تامین و تخصیص ارز نشان می دهد و فاصله بین تخصیص و تامین ارز وجود دارد. این فرایند باید کوتاه شود تا به بازار ارز شوک وارد نشود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت سایه دنبال چه بود و بودجه‌اش چگونه تامین شد و در دولت شهید رئیسی این دولت فعال بود؟ گفت: دولت سایه، دکان و حزب نیست بلکه گفتمان است. هرکسی دل در گرو کشور دارد باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کرده و نقاط قوت را تقویت و خطا را تصحیح کند. در دولت من هم باید هر دانشگاه یک دولت سایه باشد. دولت سایه در دولت آقای رئیسی هم فعال بود. هر دولت منتخب مردم محترم است و باید دولت را تقویت کرد.

وی افزود: در دولت آقای روحانی، دولت سایه را شروع کردیم و وظیفه خود را کمک به دولت می دانستیم. کارهای خوب اگر هست را بیان کنیم و کارهای خطا را کمک کنیم تا اصلاح شود. نقدهای ما درباره برجام برای کمک به دولت بود. می گفتیم با حرف‌هایی که شما می گویید، تحریم ها برداشته نمی شود و مشکلات در آن وجود دارد. اما ویژگی دولت آقای رئیسی این بود که از دیدگاه‌های ما استقبال می‌شد. ما ۱۲ موضوع مهم اقتصادی به دولت دادیم که آقای رئیسی در ظرف دو سه روز دستور خوب نوشتند و دستگاه‌ها را فعال کردند. 

دولت سایه نیاز به هزینه کلان ندارد

جلیلی درباره هزینه‌های دولت سایه گفت: کمک به دولت‌ها هزینه‌ای هم ندارد. دانشگاهیان دارند این کار را می کنند. در دولت سایه متخصصان از طیف‌های مختلف درباره موضوعات بحث می کردند و حق جلسه هم وجود نداشت. نیاز به هزینه کلان وجود ندارد.

باید از تجربه سایر کشورها استفاده و آن را بومی کرد

وی در پاسخ به این پرسش که استراتژی شما در اقتصاد، اختراع چرخ است یا از تجارب ایران و جهان استفاده می کنید و الگوی شما در اقتصاد شبیه کدام دولت‌های قبلی یا سایر کشورهاست؟ تصریح کرد: ما از تجارب استفاده می کنیم چه تجارب دولت‌های جهان چه دولت های قبلی کشور خودمان. در بحث‌های برنامه هفتم توسعه، شش برنامه قبل و شش برنامه بعد از انقلاب و خاطرات کارگزاران همان مقاطع را خوانده‌ام. باید از تجارب مثبت استفاده کرد تا نیاز نباشد چرخ را بار دیگر اختراع کرد. موضوعی که در سال ۱۳۴۱ وجود داشته هنوز باقی است . باید از تجارب دیگران بهره برد تا این مشکلات برطرف شود. باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد و آن را بومی کرد.

با دیگر نامزدهای اصولگرا در مبانی و اهداف مشترک هستیم

جلیلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بین شما و سایر نامزدهای اصولگرا چه تفاوت فکری وجود دارد؟ بیان کرد: ما با دیگران در مبانی و اهداف مشترک هستیم اما ممکن است روش‌ها و اولویت‌های گوناگون داشته باشیم.

گفتند ترامپ آمد، بایدن یکی از تحریم‌ها را کم نکرد

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه در خصوص اینکه آیا می‌توان صادرات و واردات بین بخش خصوصی ایران و آمریکا انجام شود؟ گفت: در بحث ایران و آمریکا کسانی که ادعای بازار آزاد دارند شما را تحریک کرده است. آمریکا ما را حتی تحریم ثانویه کرده است. باید میدان را بشناسیم. در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد، نباید ظرفیت خود را به سمت کشورهایی ببریم که با ما نقاط افتراق دارند. توافق هسته ای انجام شد و ما تعهدات خود را انجام دادیم  ولی طرف از توافق خارج شد و تحریم از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ مورد رسید. بعد گفتند ترامپ آمد ولی کشور را نباید وابسته به انتخابات در آمریکا کرد. بایدن یکی از تحریم‌ها را کم نکرد و آنها را ادامه داد. نباید اقتصاد کشور را معطل نگه داشت بلکه باید از فرصت‌ها استفاده کرد. رئیس‌جمهور باید بداند کشور در چه نقطه ای قرار دارد. ما الان فرصت‌های کم نظیری داریم. برخی اقتصادهای بزرگ از روابط راهبردی با شما صحبت می کنند که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی درباره اهمیت توجه به تهدیدات کشور، خاطرنشان کرد: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شهید سلیمانی گفتند تهدیدها را می‌توان به فرصت تبدیل کرد. ضعف را با قوت می‌توان برطرف کرد. تهدید را با استفاده از فرصت می‌توان کاهش داد. ما با استفاده به موقع از فرصت‌ها، تهدیدها را به حداقل یا صفر رساندیم. باید فرصت‌ها را شناخت و برای آن برنامه داشت.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که تعریف فساد اقتصادی چیست و ریشه آن در چیست؟ اظهار کرد: فساد یعنی هرز رفتن منابع کشور که بعضی‌ وقت‌ها ممکن است حیف شود یا به جیب کسی برود. در نفت ما بین ۲ تا ۴ درصد پرتی داریم که چند میلیارد دلار است. در برنامه هفتم توسعه آوردیم که این مساله حل شود تا به منابع ما افزوده شود. برنامه میترینگ را به آقای رئیسی دادیم که دستور پیگیری دادند.

همراهان سعید جلیلی در میزگرد اقتصادی، مجید کریمی دبیر کارگروه اقتصاد دولت سایه، مدیرکل مرکز تسهیل تامین مالی تولید و وحید عزیزی معاونت تعالی مدیریت و شبکه سازمان ملی بهره‌وری و مدیر کل سابق دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هستند. یحیی آل اسحاق، داود دانش جعفری و محمد حسین بحرینی نیز کارشناسان این برنامه هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.