راستگرایان فرانسه برای تصاحب کرسی نخست وزیری خیز برداشتند

روزنامه اتریشی "دی پرسه" در مطلبی نوشت: در نتیجه انتخابات اتحادیه اروپا و شکست مفتضحانه حزب "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در این انتخابات وی پارلمان را منحل کرد. پوپولیست های راستگرا پس از پیروزی خود، جردن باردلا را به عنوان نامزد اصلی خود معرفی کردند.

" جردن باردلا"، رهبر حزب راستگرای پوپولیست اجتماعی ملی فرانسه نامزد اصلی حزب خود در انتخابات جدید فرانسه خواهد بود که قرار است در چند روز آینده برگزار شود. سباستین چنو، معاون رئیس این حزب، روز دوشنبه با اشاره به اقامتگاه رسمی نخست وزیر فرانسه گفت که باردلا "نامزد ما برای ماتینیون" است. به گفته چنو رهبر حزب افراطی فرانسه قبلاً تأیید مردم را به عنوان یک نماینده اروپایی در روز یکشنبه مجددا دریافت کرده است.

حزب افراطی "مارین لوپن" با برتری آشکار در انتخابات اروپای روز یکشنبه در فرانسه پیروز شد. باردلا، نماینده اتحادیه اروپا از این حزب به عنوان کاندیدای اصلی حزبش شرکت کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با توجه به عملکرد ضعیف حزب لیبرال رنسانس در انتخابات اروپا، عصر یکشنبه خواستار برگزاری انتخابات جدید شد. قرار است دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر ماه) برگزار شود. اگر حزب افراطی فرانسه در این انتخابات پارلمانی پیروز شود، باردلا 28 ساله بیشترین شانس را برای تصاحب نخست وزیری خواهد داشت.

جناح راست افراطی (RN) مارین لوپن به عنوان برنده قطعی انتخابات اروپا در فرانسه ظاهر شد. بر اساس نتایج رسمی موقت، این جناح بدبینان اروپا 31.36 درصد آرا را در این انتخابات به دست آوردند. فهرست "امانوئل ماکرون"، نخست وزیر فرانسه و متحدانش با 14.6 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

در این انتخابات سوسیالیست ها (PS) با 13.83 درصد سوم شدند. حزب راستگرای افراطی Reconquête 5.47 درصد آرا را به دست آورد. اکثر احزاب در انتخابات اتحادیه اروپا در فرانسه با نام خود ظاهر نشدند، بلکه در فهرست‌های انتخاباتی با نام‌هایی مانند «فرانسه برمی‌گردد» (پوپولیست‌های راست‌گرا)، «ما به اروپا نیاز داریم» (لیست مکرون) یا «اروپا را بیدار کن» (سوسیالیست ها) ظاهر شدند.

ماکرون امیدوار است از این مانور مخاطره آمیز انتخابات جدید برای ایجاد اکثریت با ثبات تر برای باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود استفاده کند.

اردوگاه حکومتی او دو سال است که اکثریت مطلق مجلس شورای ملی را ندارد. از آن زمان تاکنون، حکومت داری برای ماکرون دشوار شدهاست. انتخابات بعدی ریاست جمهوری در فرانسه تا سال 2027 برنامه ریزی نشده است. ماکرون اجازه ندارد در این انتخابات شرکت کند زیرا تعداد دوره های متوالی ریاست جمهوری یک رئیس جمهور فرانسه به دو دوره محدود شده است.

بهر حال پس از پیروزی بزرگ ملی گرایان راست در انتخابات اروپا در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور می خواهد با گامی متهورانه جلوی پیشروی بیشتر نیروهای مارین لوپن را بگیرد. فرانسوی ها قرار است تا چند هفته دیگر مجددا مجلس ملی را انتخاب کنند. ماکرون، که موقعیتش در رای گیری مورد بحث نیست، امیدوار است که اکثریت بیشتری از اردوگاه میانه رو خود را برای سه سال باقیمانده در قدرت کسب کند. نزدیکان ماکرون می‌گویند: «ما برای پیروزی با هم رقابت می‌کنیم. اما چگونه؟

در حالی که ماکرون دوست دارد در صحنه بین المللی پیشتاز باشد، اردوگاه او تقریباً دو سال است که در مجلس ملی با مشکل مواجه بوده است. زیرا در آنجا دیگر از اکثریت مطلق برخوردار نبوده و با توجه به فرهنگ حاکم بر مبارزه و تقابل در مجلس، فقط می‌توانست برنامه‌های خود را با سختی و اغلب با سخت‌گیری و دور زدن آرا پیش ببرد.

رای عدم اعتماد قریب الوقوع به دولت در پاییز مدتی بود که بر سر دولت سایه افکنده بود. شکست سخت در انتخابات اروپا، که در آن ماکرون و متحدانش حتی نیمی از آرای حزب راستگرای اجتماع ملی (RN) را به دست نیاوردند، فشار بیشتری بر رئیس جمهور وارد کرد. حالا او جرات فرار به جلو را دارد.

در بخش هایی از فرانسه ترس زیادی وجود دارد که ضربه ماکرون نتیجه معکوس داشته باشد. RN، که لوپن با تلاش فراوان آن را تا حد زیادی در طبقه متوسط ​​جا داده است در بیش از 90 درصد شهرداری‌های فرانسه بیشترین آرا را در انتخابات اروپا به دست آورد. اگر اتباع دست راستی اکثریت مطلق مجلس ملی را به دست آورند، ماکرون عملاً مجبور می شود یکی از آنها را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند.

اینکه آیا چنین سناریویی ممکن است اتفاق بیفتد کاملاً نامشخص است. در انتخابات پارلمانی 2022، اردوگاه ماکرون 245 کرسی و RN فقط 89 کرسی به دست آورد. حتی اگر مشخص نباشد چه اتفاقی می افتد، تاریخ نشان می دهد که بازی ماکرون پرخطر است. هنگامی که ژاک شیراک، رئیس جمهور محافظه کار وقت فرانسه مجلس ملی را در سال 1997 منحل کرد، اردوگاه او اکثریت مطلق خود را در انتخابات جدید از دست داد و سوسیالیست ها دست برتر را به دست آوردند.

اگر این بازی ماکرون به نتیجه نرسد، این برای آلمان و اروپا مرگبار خواهد بود. ماکرون قدرت قابل توجهی را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند به راحتی مسیر سیاست خارجی خود را اجرا کند. تصور یک مسیر سازش بین ماکرون دوست با اروپا و جوردن باردلای مشکوک به این اتحادیه که او نیز می خواهد از آلمان فاصله بگیرد، دشوار است. در داخل، فرانسه نیز به احتمال زیاد به یک وضعیت آشفته فرو خواهد رفت که در آن دیگر نمی تواند شریک قابل اعتماد فعلی در سطح بین المللی باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.