مثلث خطر بیخ گوش ایران/ زنگ هشدار برای پوتین به صدا درآمد

نشست مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده با پاشینیان نشان از تمایل ایروان برای نزدیکی به غرب است. این تغییر جهت آشکار ارمنستان حداقل به جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ برمی گردد که با پیروزی آذربایجان بر نیروهای ارمنی به پایان رسید، اما طی آن روسیه - متحد استراتژیک ارمنستان - ظاهراً بی طرف ماند و مداخله نظامی نکرد.

علاوه بر این، هنگامی که ارتش آذربایجان کنترل اکثر مناطق ارمنی‌نشین واقع در بخش‌های باقی‌مانده قره‌باغ را در سال ۲۰۲۳ به دست گرفت، روسیه نیز خود را کنار کشید. انفعال مسکو، روابط این کشور با ایروان را پرتنش کرد. ارمنستان به عنوان یکی از اولین گام‌های مهم، مشارکت خود در ائتلاف منطقه‌ای تحت رهبری مسکو، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) را متوقف کرد. اخیرا، رهبران ارمنستان خواستار خروج نیروهای گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) از فرودگاه زوارتنوتس ایروان شده اند. یکی از نمایندگان حزب حاکم حتی فراتر رفت و تلویحاً گفت که پایگاه نظامی روسیه در گیومری باید بسته شود.اگرچه انفعال روسیه عامل اصلی نزدیکی ارمنستان به غرب بود، اما پیشرفت های اخیر گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز بی تاثیر نبود. ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳، شورای اروپا رسماً وضعیت نامزدی را به گرجستان اعطا کرد. رهبری ارمنستان با بررسی رویکرد پیچیده گرجستان جهت ادغام با این نهاد اروپایی، با تأکید بر ارزش‌های مشترک با غرب و ابراز آمادگی برای همسویی نزدیک‌تر با همسایگان قفقاز جنوبی، تصمیم گرفت از همین رویکرد پیروی کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «ایروان بازی مسکو در قققاز را برهم زد/ پیشنهاد وسوسه کننده غرب برای ارمنستان/ باکو چگونه از دوراهی خارج می‌شود؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.