خزانه جواهرات بازگشایی شد / کدام اشیاء قیمتی سر جایش نیست؟+عکس

موزه جواهرات ملی از امروز به روی گردشگران باز شد. موزه‌ای که از اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع کرونا بسته شده بود و شایعاتی پیرامون آن توسط سخنگوی دولت اعلام شد از جمله اینکه دو تاج مهم این موزه توسط خاندان پهلوی به سرقت رفته است درحالی که این دو تاج تا سال ۱۳۹۸ رو به روی بازدیدکنندگان موزه قرار داشت. حالا با گذشت ۴ سال و ۳ ماه از بسته بودن موزه، افراد زیادی علاقه مند بودند تا درخشان‌ترین و گران‌ترین موزه ایران را ببینند همان که جواهراتی خاص، منحصر به فرد و تک در دنیا دارد.

خبر مرتبط
زمان بازگشایی خزانه جواهرات ملی اعلام شد

خزانه جواهرات ملی از هفته آینده بازگشایی می‌شود.

مدیران بانک مرکزی از چند روز پیش اعلام کردند که علاقه مندان می‌توانند روز ۲۱ خرداد از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ از این موزه دیدن کنند و باقی روزها، زمان بازدید همچون روال گذشته در روزهای شنبه تا سه‌شنبه در همین ساعت خواهد بود.

بازگشایی خزانه جواهرات پس از ۵۱ ماه / همه چیز سر جایش است!

در اولین روز بازدید از این موزه که ساعاتی پیش انجام شد، علاقه مندان وارد صف بازدید شده و بعد از خرید بلیت ۳۰ هزار تومانی برای ایرانی‌ها، ۱۵ هزار تومانی برای دانشجویان و ۳۰۰ هزار تومانی برای گردشگران خارجی و پس از گذشتن از ۳ گیت بازرسی، با ساختمان تاریک اما با جواهراتی درخشان رو به رو شدند. همچنان مانند سالهای گذشته باید تمام وسایل از جمله کیف و موبایل تحویل داده شود و اجازه عکاسی به کسی نمی‌دهند. یک راهنما هر ده نفر را به سمت داخل موزه هدایت کرده و برای هر کدام توضیح می‌داد. زمان بازدید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بیشتر طول نکشید.

راهنمایان و کارکنان موزه مراقب بودند تا کسی به شیشه ویترین‌ها دست نزند یا تکیه ندهد تا آژیر خطر موزه به صدا در نیاید در عین حال بازدیدکنندگان مشتاق بودند تا زمان بیشتری را صرف دیدن خزانه ملی جواهرات کنند. راهنمایان موزه که سال‌ها بود، از گردشگران میزبانی نکرده بودند، این بار با روی گشاده‌تری به سوالات تکراری بازدیدکنندگان پاسخ می‌دادند.

بیشتر سوالات بازدیدکنندگان حول محور تاج‌های کیانی و پهلوی و شایعات آن بود و آنها پاسخ می‌دادند که نگران نباشید همه چیز سر جایش است در انتها آنها را خواهیم دید که سالهاست سر جایشان نشسته‌اند مانند کره جواهر نشانی که ایران، فرانسه و بریتانیا را با الماس مشخص کرده است، تخت طاووس، الماس نورالعین، تخت نادری، جقه نادری، صندوق جواهرات مروارید و صدها جواهر دیگر و حتی الماس صورتی رنگ دریای نور.

چندی پیش علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در سالمرگ سلطنت پهلوی، در توییتی نوشته بود که دو تاج با ۵ هزار قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید که از نظر قیمت غیر قابل تخمین است بخشی از اموالی است که دیکتاتور هنگام فرار با خود به خارج برد. هر چند که سخنگو؛ اطلاعات این تاج‌ها را هم اشتباه عنوان کرده بود اما پس از آن وزیر میراث فرهنگی در شرایطی که هنوز موزه بسته بود، به بازدید از این خزانه رفت و تصاویر تاج‌ها را نشان داده و اطمینان داد که همه چیز سر جایش است.

بعد از اینکه ضرغامی خواسته بود تا دوباره این موزه به روی مردم باز شود، اما این بار بهانه تعطیلی ادامه‌دار این موزه، انتقال گنجینه به خزانه جدید بانک مرکزی در تپه‌های عباس‌آباد تهران که درحال ساخت است، اعلام شد. حالا پس از انتقادهای بسیار نسبت به بسته بودن موزه، به خصوص در فضای مجازی، بانک مرکزی با بازگشایی موزه موافقت کرده و از درب‌های خزانه جواهرات امروز به روی بازدیدکنندگان باز شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.