شکنجه‌های وحشیانه ارتش اسرائیل علیه اسرای فلسطینی / کاخ سفید تایید کرد

در حالی که از ابتدای جنگ غزه تاکنون، گزارش‌های متعددی درباره شکنجه‌های وحشیانه نظامیان صهیونیست علیه فلسطینیانی که توسط ارتش اسرائیل از غزه ربوده شده‌اند، منتشر شده است، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به انواع شکنجه‌ها و تجاوزاتی که ارتش صهیونیستی علیه ربوده شدگان فلسطینی در داخل یک پایگاه نظامی در جنوب فلسطین اشغالی اعمال می‌کند، پرداخت.

خبر مرتبط
بیانیه مهم حماس درباره آزادی اسرا اسرائیلی

جنبش حماس اعلام کرد آزادی چند اسیر واقعیت شکست راهبردی رژیم صهیونیستی را تغییر نمی‌دهد.

الجزیره گزارش داد، «پاتریک کینگزلی» خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که تحقیقاتی به این منظور انجام داده است، گزارش داد: ارتش اسرائیل در اواخر ماه مه به او اجازه داده بود تا برای مدت کوتاهی از بازداشتگاهی در پایگاه نظامی «سدی تیمان» در جنوب اسرائیل (فلسطین اشغالی) بازدید کند.

شکنجه‌های وحشیانه ارتش اسرائیل علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی

این خبرنگار آمریکایی که مصاحبه‌هایی با نظامیان و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی به شرط پنهان ماندن هویت آنها انجام داده است، گفت: سدی تیمان یک پادگان نظامی محرمانه بود که تبدیل به مرکز بازداشت فلسطینیان ساکن غزه شده است؛ جایی که گزارش‌های زیادی درباره بدرفتاری ارتش اسرائیل با این فلسطینیان غیرنظامی منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، بازداشت شدگان فلسطینی از نوار غزه در مصاحبه‌هایی از ضرب و شتم و تجاوز به حقوقشان در این بازداشتگاه توسط ارتش رژیم صهیونیستی صحبت کردند.

نویسنده این گزارش تاکید کرد: من مردانی را دیدم که به ردیف نشسته بودند، در حالی که دستبند به دست داشتند و چشم‌هایشان بسته بود و از پشت حصارها نظامیان اسرائیلی به آنها نگاه می‌کردند. زندان‌بانان، این بازداشت شدگان را از صحبت با صدای بلند، ایستادن یا خوابیدن باز می‌داشتند؛ مگر در مواردی که خودشان به آنها اجازه می‌دادند. این بخشی از صحنه‌هایی است که من در داخل پادگان نظامی سدی تیمان دیدم؛ جایی که حدود ۴۰۰۰ غیرنظامی بازداشت شده از غزه در آن نگهداری می‌شوند و نزدیک به سه ماه در آنجا مانده‌اند، از جمله ده‌ها نفر که در روز عملیات ۷ اکتبر بازداشت شدند.

به گفته فرماندهان این پایگاه نظامی، ۷۰ درصد از بازداشت شدگان فلسطینی بعد از تکمیل مراحل بازجویی خود به زندان‌ها منتقل شدند تا مورد تحقیقات و محاکمه بیشتر قرار بگیرند و ۱۲۰۰ نفر از آنها یعنی حدود ۳۰ درصد به غزه برگردانده شدند.

«محمد الکردی» راننده ۳۸ ساله فلسطینی اهل غزه است که اواخر سال ۲۰۲۳ در پادگان سدی تیمان بازداشت شد. او می‌گوید که به مدت ۳۲ روز در این بازداشتگاه بود و نزدیکانش از زنده یا مرده بودن او اطلاعی نداشتند.

گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز از این بازداشتگاه مخوف رژیم صهیونیستی منتشر کرده، بعد از سه ماه و بر اساس مصاحبه‌ای که با بازداشت شدگان سابق فلسطینی، افسران ارتش اسرائیل، پزشکان و نظامیان اسرائیلی که در پایگاه سدی تیمان فعالیت داشتند، تهیه شده است.

در این گزارش تاکید شده که غیرنظامیان فلسطینی که در بازداشتگاه سدی تیمان هستند تا ۷۵ روز در بدترین و تحقیرآمیزترین شرایط زندگی می‌کنند، در حالی که حتی حق اعتراض هم ندارند. آنها همچنین تا ۹۰ روز از تماس با وکلا محروم هستند و حتی سازمان‌های حقوق بشری و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم نمی‌توانند اطلاعاتی درباره سرنوشت آنها پیدا کنند.

شکنجه با شوک برقی

۸ تن از فلسطینی‌هایی که در این بازداشتگاه رژیم صهیونیستی بودند در مصاحبه با خبرنگار نیویورک تایمز گفتند که نظامیان اسرائیلی در حین بازداشت آنها را با باتوم، قنداق تفنگ و اشیای سخت فلزی مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. ۷ نفر از آنها گفتند که در بازجویی کاملاً لخت شده بودند. سه نفر از این غیرنظامیان فلسطینی هم گفتند که ارتش اسرائیل آنها را با شوک برقی شکنجه کرده است. دنده‌های دو نفر از این افراد هم شکسته شده بود.

از سوی دیگر مسئولان آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در مصاحبه با صدها تن از غیرنظامیان فلسطینی که توسط ارتش اسرائیل از نوار غزه ربوده شده بودند، به این نتیجه رسیدند که نظامیان اسرائیلی انواع شکنجه‌های ضد بشری را علیه این غیرنظامیان اعمال می‌کنند.

نیویورک تایمز به نقل از یک نظامی اسرائیلی که در این پایگاه نظامی ارتش اسرائیل فعالیت می‌کند، اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی مرتباً در حال ضرب و شتم فلسطینی‌ها در این بازداشتگاه هستند و به این کار خود افتخار می‌کنند.

این نظامی صهیونیست که به شرط مخفی ماندن هویتش با خبرنگار نیویورک تایمز مصاحبه می‌کرد، گفت: یکی از این بازداشت شدگان در حین بازداشت دچار شکستگی استخوان شده بود و یکی دیگر از آنها را دیدم که قفسه سینه او خونریزی می‌کرد. همچنین یکی دیگر از بازداشت شدگان در پایگاه سدی تیمان بر اثر جراحات قفسه سینه، جان خود را از دست داد.

به گفته افسران این پایگاه که با نیویورک تایمز مصاحبه می‌کردند، از ۴۰۰۰ بازداشتی در سدی تیمان از ۷ اکتبر، ۳۵ نفر آنها بر اثر شدت جراحات ناشی از شکنجه جان خود را از دست دادند.

پادگان نظامی یا شکنجه‌گاه؟

طی هفته‌های اخیر پایگاه مخوف سدی تیمان ارتش صهیونیستی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. از جمله شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارشی درباره آن منتشر کرد که توسط کاخ سفید هم تایید شد.

در این میان ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه طولانی خود که برای نیویورک تایمز ارسال کرد، ادعا کرد که «بدرفتاری سیستماتیک ارتش اسرائیل با بازداشت شدگان غیرنظامی فلسطینی از نوار غزه صحت ندارد و گزارش‌هایی که در این رابطه منتشر شده نادرست و کاملاً بی اساس است».

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «فادی بکر» دانشجوی ۲۵ ساله رشته حقوق در شهر غزه گفت که نظامیان اسرائیلی در ۵ ژانویه او را در حالی که خانواده‌اش در محاصره ارتش اسرائیل قرار گرفته بودند بازداشت کردند.

این جوان فلسطینی گفت که نظامیان اسرائیلی هنگام بازداشت همه وسایل و گوشی همراه او را گرفتند و وی را تا سرحد مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند.

گزارش‌های مطبوعاتی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی طی جنگ‌های قبلی خود با حماس به شکل متناوب از پایگاه نظامی سدی تیمان به عنوان مقر فرماندهی ارتش اسرائیل برای بازداشت فلسطینی‌ها استفاده کرده است. این پایگاه یک مرکز فرماندهی و انبار وسایل نقلیه نظامی ارتش اسرائیل بود که به دلیل نزدیک بودن آن به غزه، تبدیل به مکانی برای بازداشت فلسطینی‌های ساکن این منطقه شده است.

«یونس الحملاوی» پرستار ۳۹ ساله فلسطینی در گفتگو با خبرنگار نیویورک تایمز اظهار داشت که در ماه نوامبر در جریان حمله ارتش اسرائیل به بیمارستان الشفاء در شهر غزه بازداشت شد و نظامیان اسرائیلی او را به ارتباط با حماس متهم کردند.

یونس الحملاوی می‌گوید که نظامیان اسرائیلی او را مجبور کردند روی یک صندلی متصل به برق بنشیند و تحت شوک الکتریکی قرار گرفت.

نویسنده این گزارش همچنین به تجاوزات جنسی هولناک نظامیان صهیونیست علیه بازداشت شدگان فلسطینی اشاره و اعلام کرد: این شکنجه‌های وحشتناک عوارض زیادی برای جسم و روان بازداشت شدگان فلسطینی دارد و تعدادی از آنها زیر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.